هیرچسون، آبراهام
"آبراهام هیرچسون" از جمله شخصیتهای شناخته شده سیاسی رژیم صهیونیستی است که در چارچوب حزب راستگرای لیکود، فعالیتهای سیاسی خود را آغاز کرد و طی بیش از سه دهه فعالیت در عرصه های مختلف حزبی، سیاسی و اجتماعیاسرائیل، به پستها و مناصب حساسی در نظام حکومتی اسرائیل (از جمله نمایندگی کنست، وزارت جهانگردی و وزارت دارایی) دست یافت.
آبراهام هیرچسون (Abraham Hirchson)در فوریه 1941 (یعنی 7 سال قبل از تأسیس دولت اسرائیل) در یک خانواده صهیونیست در شهر تل موند (Tel Mond) در فلسطین اشغالی متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این شهر سپری کرد.
وی پس از اتمام دوره دبیرستان و اخذ مدرک بگروت (دیپلم)، برای انجام خدمت سربازی، با ورود ارتش اسرائیل، در نیروی زمینی ارتش مشغول خدمت شد.
علاوه بر زبان عبری بر زبان انگلیسی نیز تسلط کامل دارد.
وی دارای تحصیلات ناتمام آکادمیک است.
الف ـ سوابق فعالیت:
1 ـ سابقه نظامی:
هیرچسون فعالیتهای نظامی خود را در اوایل دهه 1960 با ورود به نیروی زمینی ارتش اسرائیل آغاز کرد. وی با بیش از یک دهه فعالیت در ارتش با درجه گروهبان دومی (Staff Sergeant) ، از خدمت در ارتش استعفا کرد و وارد عرصه فعالیتهای سیاسی شد.
2 ـ سوابق حزبی ـ پارلمانی:
آبراهام هیرچسون با انگیزه انجام فعالیتهای سیاسی از ارتش جدا شد و در مسیر سیاست گام نهاد. وی پس از ترک ارتش به حزب راستگرای لیکود پیوست و فعالیتهای سیاسی خود را به طور رسمی، از درون این حزب آغاز کرد.
هیرچسون در ژوئن 1981 (کنست دهم) پس از نزدیک به یک دهه فعالیت مستمر حزبی، از سوی حزب لیکود برای اولین بار به پارلمان رژیم صهیونیستی راه یافت و در این دوره از کنست در کمیسیونهای "بودجه"، "آموزش، فرهنگ و ورزش"، و همچنین کمیسیون "کار و رفاه اجتماعی" به فعالیتپرداخت.
علی رغم عضویت هیرچسون در ترکیب حزبی لیکود برای شرکت در انتخابات کنستهای یازدهم (1984) و دوازدهم (1988)، وی از راهیابی به ترکیب نمایندگان پارلمانی لیکود طی دو دوره مذاکره بازماند، ولی در جریان انتخابات کنست سیزدهم (1992)، هیرچسون بار دیگر به نمایندگی از سوی حزب لیکود وارد کنست شد و به عضویت کمیسیونهای "نظارت دولتی"، "آموزش، فرهنگ و ورزش"، "بودجه" و کمیسیون فرعی "حکومتهای محلی" (Local Government) درآمد.
وی از کنست سیزدهم تا کنست هفدهم به طور متوالی در تمامی دوره های کنست (بالغ بر پنج دوره)، حضور فعال داشته است. ضمن اینکه حضور وی در دوره های مختلف کنست، با عضویت و در برخی موارد، ریاست کمیسیونها و لابیهای مختلف پارلمانی، همراه بوده است.
او در سال 1996 (کنست چهاردهم) که مقارن ائتلاف پارلمانی احزاب تسومیت (Tezomet) و گشر (Gesher) با حزب لیکود بود، برای بار سوم توانست به کنست راه یابد. وی در کنست مذکور، به عضویت کمیسیونهای؛ "بودجه"، "اقتصاد"، "دفاع و امور خارجه"، "کار و رفاه اجتماعی" و "نظارت دولتی" درآمد. هیرچسون علاوه بر عضویت در کمیسیونهای فوق، ریاست لابی محیط زیست را نیز در این دوره از کنست برعهده داشت.
در جریان انتخابات کنست پانزدهم (2003ـ1999)، هیرچسون در هشت کمیسیون ازجمله کمیسیونهای "امور پارلمانی"، "اقتصاد، "بهداشت، کار و امور اجتماع" و... فعالیت کرد.
حیات سیاسی ـ پارلمانی هیرچسون در دوره کنست شانزدهم (2006ـ2003) که وی به عنوان یکی از نمایندگان لیکودی در این دوره حضور داشت، با فراز و نشیبهای بسیاری روبه رو شد. دلیل آن هواداری و حمایت شدید وی از سیاستهای شارون و به ویژه طرح او مبنی بر تخلیه شهرکهای نوارغزه و چهار شهرک واقع در کرانه باختری بود.
در پی انشقاق آریل شارون از حزب لیکود (درتاریخ 20/11/2005)، "آبراهام هیرچسون" به همراه 12 تن دیگر از هواداران شارون از جمله ایهود اولمرت (Ehud Olmert) ، مئیرشطریت (Meir Sheetrit) ، زیف بوییم (Zeev Boim) و شمار دیگری از رهبران سرشناس لیکود (که جناح درون حزبی هوادار شارون را تشکیل می دادند) از ترکیب این حزب (لیکود) انشعاب کرده و به همراه شخص شارون، حزب جدیدی تحت عنوان حزب کادیمان (پیشرو) را تشکیل دادند.
در پی این واقعه مهم سیاسی در اسرائیل، بسیاری از تحلیلگران سیاسی رژیم صهیونیستی، طمع ورزی و تلاش هواداران شارون از جمله شخص "هیرچسون" برای دستیابی به پستهای وزارتی را مهمترین انگیزه آنها برای انشعاب و طرفداری از برنامه های غیر جناحی شارون اعلام کردند.
در هفدهمین دوره انتخابات کنست که در تاریخ 28 مارس سال جاری (2006) در اسرائیل برگزار شد، هیرچسون توانست برای پنجمین دوره متوالی به عنوان نماینده کنست انتخاب شود، البته با این تفاوت که او در این دوره، نه از سوی حزب لیکود، بلکه به نمایندگی از حزب لیکود، بلکه به نمایندگی از حزب کادیما به پارلمان رژیم صهیونیستی راه یافت. هیرچسون در کنست هفدهم در هیچ یک از کمیسیونها و لابیهای پارلمانی عضویت نداشت. دلیل آن، به حضور وی به عنوان وزیر در کابینه اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی بازمی گردد.
3 ـ سوابق دولتی:
نکته قابل ذکر در باب سوابق دولتی هیرچسون، حضور وی به عنوان وزیر در کابینه سی ام (کنست شانزدهم) و کابینه سی و یکم) در کنست هفدهم است.
به این ترتیب که با اخراج "بنیامین آلون" (Binyamin Alon) در تاریخ 6/6/2004، از سوی شارون (به علت مخالفت وی با طرح تخلیه)، وزارت گردشگری رژیم صهیونیستی از تصدی حزب راستگرای اتحاد ملی خارج و در سه مرحله، تحت تصدی نمایندگانی از لیکود قرار گرفت. در مرحله اولکه از تاریخ 4/7/2004 تا 31/8/2004 به طول انجامید، جدعون عزرا نماینده لیکود با عنوان "سرپرست"، متصدی این وزارتخانه شد. با پایان یافتن دوره سرپرستی عزرا، دوره دوم تصدی وزارتخانه گردشگری توسط وی با عنوان "وزیر گردشگری" آغاز شد که این دوره نیز در تاریخ (31/8/2004) پایان یافته و دوره سوم با ورود "آبراهام هیرچسون" به این وزارتخانه تا تاریخ 10/1/2005 ادامه یافت.
هیرچسون در می سال 2006 از سوی اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی به سمت وزیر دارایی (در کابینه سی و یکم) منصوب شد.
مهمترین پارامترهایی که موجب شدند تا این نماینده کنست و عضو حزب جدیدالتأسیس کادیما از چنین موقعیتی در نظام سیاسی اسرائیل برخوردار شود را می توان به شرح ذیل برشمرد:
1) ارتباط و روابط نزدیک و تنگاتنگ وی با شخصیتهای سیاسی برجسته و کهنه کار حزب لیکود به ویژه شخص آریل شارون و ایهود اولمرت نخست وزیران رژیم صهیونیستی.
2) حمایتهای مستمر و بی دریغ وی از سیاستهای دولتهای راستگرای رژیم صهیونیستی به ویژه در ابعاد سیاسی و امنیتی.
3) همراهی هیرچسون با شارون در تأسیس حزب کادیما و حمایت جدی وی از طرح تخلیه شهرکهای نوارغزه.
4 ـ سوابق اجتماعی:
آغاز فعالیتهای اجتماعی آبراهام هیرچسون در سطح کلان به دهه 1970 برمی گردد که وی به عنوان "دبیرکل" جنبش یهودی "هانوار هیلیئومی هائوود" (Hanoar Haleumi Haoved) انتخاب و به مدت بیش از دو دهه (1992ـ1970) در این جنبش به فعالیت پرداخت.
در کارنامه سوابق اجتماعی هیرچسون، علاوه بر فعالیت وی در جنبش مذکور، فعالیتهای اجتماعی دیگری نیز قابل مشاهده است که عبارتند از:
ـ ریاست اتحادیه ملی کارگری (National Labor Unionh) .
ـ ریاست صندوق بهداشت لئومیت (Leumit Health Fund) .
ـ رئیس پروژه اجتماعی "آهنگ زندگی" (March of the Living) .
(پروژه ای برای آموزش جوانان یهودی در زمینه تاریخ هولوکاست)
ـ عضو کمیته ویژه سوئیس برای بازماندگان هولوکاست (Special Swiss committee for Holocaust Survivors) .
ب ـ دیدگاهها و مواضع:
اندیشه ها و نظرات آبراهام هیرچسون وزیر دارایی رژیم صهیونیستی درباره مسائل و موضوعات مختلف به ویژه مسائل مورد اختلاف طرفین اسرائیلی و فلسطینی، با توجه به خاستگاه حزبی او و همچنین نزدیکی وی با شخص ایهود اولمرت نخست وزیر این رژیم ـ که نقش عمده ای در انتصاب وی بدین سمت داشت ـ بالبطع تابع گرایشهای راستگرایانه است که در ذیل به طور مختصر مورد بررسی قرار می گیرد:
1 ـ مذکرات روند سازش:
هیرچسون همچون دیگر هم پیمانان خود در حزب کادیما، تنها شرط دولت اسرائیل برای انجام مذاکرات سازش با طرف فلسطینی را حذف تروریسم از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین می داند. وی در دورانی که یاسر عرفات در رأس تشکیلات خودگردان قرار داشت، در تلاش برای کسب مجوز بین المللی بازداشت عرفات به عنوان "جنایتکار جنگی"، از وکلای خود خواست تا در بلژیک و سایر کشورهایی که امکان محاکمه اتباع بیگانه در آنها وجود دارد، علیه عرفات اقامه دعوی کنند. در همین راستا وی در واکنش به مطرح شدن بحث جنایات جنگی شارون، طرح "جنایتکار بودن عرفات" را پیش کشید.
2 ـ طرح عقب نشینی از نوارغزه:
هیرچسون در زمره وزیرانی به شمار می رود که از زمان تصویب تا زمان اجرای طرح تخلیه شهرکهای نوارغزه و چهار شهرک واقع در کرانه باختری، از شارون حمایت و وی را در این مسیر همراهی کرد. ضمن اینکه وی با این کار توانست خود را هرچه بیشتر به شارون نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نزدیک کند که انتصاب وی به عنوان وزیر جهانگردی از سوی شارون، خود گواهی بر این مدعاست.
3 ـ عملیات استشهادی:
وزیر دارایی رژیم صهیونیستی مانند دیگر شخصیتهای سیاسی و نظامی این رژیم (در جناحهای سه گانه چپ، راست و مذهبی)، از عملیات شهادت طلبانه فلسطینیان تحت عنوان "عملیات تروریستی" نام می برد که مانع دستیابی فلسطینیان به صلح با اسرائیل می شود. وی در سال 2001 به همراه "یسرائیل کاتز (Yisrael Katz) از دیگر اعضای حزب لیکود، پیش نویس قانونی را تهیه کردند که در صورت تصویب، دادگاه عالی اسرائیل را مجبور می کرد به مدت هفت سال از پرداخت حق بیمه به خانواده های عاملان عملیات استشهادی و همچنین افرادی که جرمشان در ارتباط با یک سازمان تروریستی ثابت می شد، خودداری کند. گفتنی است که در پی ارائه این پیش نویس به "الیاکیم روبنشتاین" (Elyakim Robinstein)دادستان کل اسرائیل، وی ضمن اعلام مخالفت شدید خود با پیش نویس قانونی مطرح شده از سوی هیرچسون، آن را در تضاد با حقوق اولیه انسانی دانست.
4 ـ موضوعات مورد مناقشه صلح:
دیدگاه هیرچسون درباره متغیرهای هفتگانه تأثیرگذار بر فرایند صلح میان اسرائیل و فلسطین (از جمله قدس، آوارگان فلسطینی، مرزهای 1967 و...)، همانند دیگر شخصیتهای راستگرای اسرائیلی است. به این ترتیب که وی همچون آنان، بیت المقدس رابه صورت یکپارچه و متحد، پایتخت ابدی اسرائیل دانسته و مخالف قطعنامه 194 سازمان ملل متحد (مبنی بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به موطن اصلی خود) و همچنین عقب نشینی اسرائیل به مرزهای قبل از ژوئن 1967 است و اعطای هر گونه امتیاز از جانب دولت اسرائیل به طرف فلسطینی (در هر یک از زمینه های فوق الذکر) را عدول از خطوطی می داند که رژیم صهیونیستی از آن تحت عنوان "خطوط قرمز" خود یاد می کند.
5 ـ شهروندان عرب اراضی اشغالی 1948:
دیدگاه آبراهام هیرچسون نسبت به اقلیت عرب 48 در جامعه اسرائیل را می توان از اقدامات و اظهارنظرهای وی در مورد این گروه اقلیت مورد ارزیابی قرار داد. در همین راستا، هیرچسون، زمانی که ریاست کمیسیون دارایی در کنست شانزدهم را برعهده داشت، به منظور رسیدگی به مشکلات شهروندان عرب جامعه اسرائیل، محمد برکه ـ رهبر حزب عربی حداش ـ را به سمت رئیس فرعی کمیسیون دارایی منصوب کرد.
وزیر دارایی رژیم صهیونیستی همچنین در دیدار خود با احمد طیبی (Ahmed Tibi) رهبر حزب تعال و نماینده عرب کنست با بیان این مطلب که وی شکاف موجود میان جامعه عرب و یهودی در اسرائیل را درک می کند، اظهار داشت که از شهروندان عرب 48 حمایت خواهد کرد. هیرچسون در این دیدار اعلام کرد که وی نسبت به جذب نیروهای کارآمد و متخصص عرب 48 در وزارت دارایی این رژیم و نهادهای وابسته به آن، بی تفاوت نخواهد بود. وی در پایان دیدار خود با طیبی همچنین تأکید کرد که شهروندان عرب در اسرائیل نسبت به سالهای گذشته، رضایت بیشتری از بودجه سال 2007 خواهند داشت.
6 ـ آنتی سمیتیسم:
هیرچسون طی یک کنفرانس مطبوعاتی درباره پدیده آنتی سمیتیسم، از این پدیده به عنوان یک مشکل جهانی و نه یک مشکل یهودی، یاد و تأکیدکرد که دولت اسرائیل با آن به طور جدی مبارزه خواهد کرد.
وی در ای باره افزود: در حالی که اقدامات آنتی سمیتیک در روسیه و اوکراین به صورت شگفت انگیزی افزایش یافته است، سوزاندن کنیسه ها و تخریب سنگ قبرها به عنوان یک مشکل در بسیاری از کشورهای جهان قابل مشاهده است و لذا دولتهای جهان باید مسئولیت بیشتری در قبال کنترل این پدیده، برعهده گیرند.
7 ـ جنگ 33 روزه اسرائیل و حزب الله لبنان:
هیرچسون که در زمان تهاجم نظامی ارتش اسرائیل به لبنان (در ماه ژوئیه 2006) در جناح موافقان تهاجم نظامی و توسعه آن، قرار داشت، اعلام کرد که در مقام وزیر دارایی این رژیم، نمی تواند نسبت به عملیات نظامی اسرائیل در لبنان بی تفاوت باشد، لذا به منظور تأمین بودجه جنگ تصمیم گرفت مبلغ دو میلیارد شیکل در اختیار وزارت دفاع اسرائیل قرار دهد. وی در این باره اظهار داشت که مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون شیکل از بودجه وزارتخانه های مختلف کسر و مبلغ 600 میلیون شیکل نیز به عنوان ذخیره مالی برای شرایط اضطراری در نظر گرفته خواهد شد. هیرچسون با بیان این مطلب، خاطرنشان ساخت که این کاهش بودجه (وزارتخانه ها) شامل وزارتخانه های بهداشت، کار و رفاه اجتماعی و نیز شورای محلی نخواهد شد.
هیرچسون پس از جلب موافقت ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل در این زمینه، مبلغ مذکور را در اختیار وزارت دفاع قرار داد.
مآخذ:
- بولتن رویداد و گزارش اسرائیل، مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی ـ علمی ندا، 22/9/1384، شماره 276 و 25/9/1385، شماره 322.
ـ روزنامه جروزالیم پست 23/11/2005.
- بولتن رویداد و گزارش اسرائیل، حوزه احزاب،
مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی ـ علمی ندا، 18/1/1384، شماره 6ـ234.
- بولتن روزانه، مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی ـ علمی ندا، شماره 102 (سال اول).
- www.Knessel.gov.il/mk/eng/mk-print- eng.htm.
- www.mfa.gov. il/MFA/Government/Personalities/From+A-Z/Abraham+ Hirchson...
- www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/Hirchson.html.