آموزش هولوکاست در یادواشم، کنفرانس

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل


مقدمه:

هولوکاست برای صهیونیستها از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا که ادعای مربوط به کشتار سیستماتیک یهودیان در جنگ جهانی دوم، این توجیه را فراهم می کند که برای تأمین امنیت یهودیان، نیاز مبرمی به یک مکان امن و تأسیس دولت وجود دارد. پس از تأسیس رژیم صهیونیستی، هولوکاست به صورت منبع درآمد و حمایت از یهودیان در آمده است. بر این اساس، آموزش هولوکاست برای صهیونیست ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در همین راستا، سازمانها و نهادهای صهیونیستی تلاش کرده تا نسل جدید را براساس آموزه های توسعه طلبانه آموزش دهند. به همین منظور، سالانه نشست ها و کنفرانس های متعددی در این زمینه در کشورهای گوناگون برگزار می شود.

در این زمینه می توان به چند دلیل عمده از دیدگاه صهیونیست ها اشاره کرد: دلیل اول آن که با گسترش فناوریهای ارتباطی و مخصوصاً اینترنت، منابع نامحدودی در زمینه هولوکاست در دسترس می باشد. از نظر صهیونیست ها، اغلب این منابع موثق و قابل اطمینان نیستند و باید منابع موثق را در اختیار دانش آموزان قرار داد. دلیل دیگر این است که چالش آمیز بودن موضوع هولوکاست و تجربه کم معلمین در این زمینه، باعث طفره رفتن اغلب آنها از تدریس هولوکاست شده است.

به همین دلایل، سازمانها و نهادهای صهیونیستی تلاش کرده تا با برگزاری سمینارها و کنفرانسهای آموزشی، این مشکلات را رفع نمایند. مرکز یادواشم در اسرائیل هم در راستای این برنامه، سالانه کنفرانسهایی را در زمینه آموزش هولوکاست برگزار می کند.

الف ـ پیشینه کنفرانسهای آموزش هولوکاست:

در سایت رسمی یادواشم در مورد ساختار و فعالیتهای این مرکز چنین آمده است:

"مرکز یادواشم، مسئول بزرگداشت کشته شدگان یهودی است که با مصوبه کنست در سال 1953 بنیان نهاده شد." مسئولین مرکز مدعی اند؛ یادواشم با ارائه مدارک و شواهد، تاریخ مردم یهود را در طول دوران هولوکاست شرح داده، یاد و خاطره قربانیان هولوکاست را زنده نگاه داشته و با راه اندازی آرشیو، کتابخانه، مدرسه، موزه و نمایشگاه، نسل جدید را با وقایع آن دوران آشنا می سازد. مقاماتمسئول، آرشیو مرکز یادواشم را از حیث داشتن مجموعه مدارک و شواهد درباره هولوکاست، بزرگترین و جامع ترین آرشیو جهان می دانند.

به ادعای سایت مزبور این آرشیو دارای 68 میلیون سند، حدود 300 هزار قطعه عکس و هزاران حلقه فیلم است که همه این مدارک و شواهد به طور رایگان در دسترس مخاطبان قرار دارد. براساس مطالب مندرج در سایت یادواشم: "کتابخانه یادواشم در برگیرنده حدود 112 هزار عنوان کتاب به زبانهای مختلف است که به نوبه خود بزرگترین کتابخانه جهان در زمینه هولوکاست است."

بنابه ادعای مقامات یادواشم مدرسه بین المللی برای مطالعات هولوکاست به عنوان مجری کنفرانسهای آموزشی هولوکاست دارای امکاناتی نظیر 17 کلاس درس، مرکز صوتی تصویری مدرن، مرکز آرشیو، آموزش و آمفی تئاتر است که بیش از 100 معلم در آن فعالیت می کنند. به ادعای مسئولین یادواشم، این مدرسه، سالانه حدود 187 هزار نفر دانش آموز اسرائیلی و هزاران نفر از معلمان اسرائیلی و خارجی را آموزش داده و مدرسان خود را جهت آموزش هولوکاست، به سراسر جهان می فرستد.

مدرسه بین المللی مذکور، سال 2008، شش نس در زمینه هولوکاست و مسائل مربوط به آن برگزار کرده است. این کنفرانسها با حضور شخصیت های مهم یهودی و معلمانی از سرتاسر جهان در یادواشم برگزار شده اند که در آن هولوکاست و مسائل پیرامونی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

ششمین کنفرانس آموزش هولوکاست با عنوان: "آموزش هولوکاست: مبارزه با نژادپرستی و تعصب"، بزرگترین کنفرانس از نوع خود است که در مرکز یادواشم برگزار شد. عمده هدف این کنفرانس، از دید برگزارکنندگان آن، آموزش تدریس هولوکاست به حدود 700 نفر از معلمین سراسر جهان بود که در 164 کارگاه آموزشی شرکت کردند. مخاطبان عمده این کارگاهها، معلمان و دبیران جوانان و نوجوان 15 الی 25 ساله بودند که عمدتاً در کلاسهای درس چند ملیتی ـ چند فرهنگی شرکت می کنند اما در زمینه هولوکاست آموزش کافی ندیده اند.

طی این کارگاهها، از معلمین خواسته شد تا در کلاسهای درس، هر چه بیشتر از پوستر، عکس، فیلم و تکنولوژیهای نوین استفاده نمایند تا بدین ترتیب کنجکاوی و علاقه دانشجویان و دانش آموزان را به این امر برانگیزانند. به ادعای برگزارکنندگان کنفرانس، این کار باعث می شود که سؤالات و مطالب جدیدی مطرح شود که پاسخگویی به این سئوالات و مطرح کردن آنها در کلاسها، باعث تعمیق یادگیری در دانش آموزان و دانشجویان می شود.

ب ـ اهداف و برنامه های کنفرانس آموزش هولوکاست:

طبق اظهارات مقامات یادواشم، این کنفرانس،بزرگترین کنفرانس آموزش هولوکاست در سطح بین المللی است که توسط مرکز یادواشم در اسرائیل برگزار شد. ششمین کنفرانس آموزش هولوکاست با عنوان "آموزش هولوکاست: مبارزه با تعصب و نژادپرستی" از 7 ژوئیه 2008 شروع به کار کرد که سه روز به طول انجامید.

1ـ اهداف و برنامه های کنفرانس:

به ادعای مسئولین برگزارکننده، در این کنفرانس سعی شد ابزارها و متدهای مناسب جهت مقابله با چالش های تدریس هولوکاست در کشورهای مختلف به شرکت کنندگان آموزش داده شود. موضوع اصلی این گردهمایی، شیوه های آموزش هولوکاست در جوامع چند فرهنگی بود.

سه موضوع محوری کارگاههای آموزشی این کنفرانس عبارتند بودند از: نژادپرستی و آنتی سمیتیسم در قرون 19 و 20، آموزش هولوکاست در کلاسهای چندفرهنگی، و شصتمین سالگرد تأسیس رژیم صهیونیستی.

علاوه بر این، موضوعاتی همچون آموزش هولوکاست در رواندا، چالشهای آموزش هولوکاست به دانش آموزان مسلمان، استفاده از خاطرات بازماندگان هولوکاست برای مبارزه با تعصب در کلاسها، آموزش هولوکاست در کلاسهایی با فرهنگهای مختلف، طرز نگرش دانش آموزان یونانی نسبت به سایر نژادها، آموزش هولوکاست و نسل کشی در اروپای امروزی و چالش های آنتی سمیتیسم، در دستور کار کنفرانس قرار داشت.

2ـ شرکت کنندگان و سخنرانان کنفرانس:

در این کنفرانس سه روزه، 700 معلم از قریب به 52 کشور جهان شرکت داشتند. مدعوین از مدرسان و معلمان مسائل مربوط به هولوکاست بودند که تجارب خود از روشهای تدریس مفید و تأثیرگذار را در کارگاههای آموزشی کنفرانس به دیگر شرکت کنندگان ارائه دادند. شرکت کنندگان عمدتاً از کشورهای رواندا، آفریقای جنوبی، لهستان، آلمان، یونان، ترکیه، چین، ژاپن، کره جنوبی، انگلیس، برزیل، مکزیک، پاناما، اوکراین، صربستان، استرالیا و آمریکا بودند که به تبادل اطلاعات پرداختند.

علاوه بر این، در بین سخنرانان این کنفرانس، چهره های شاخصی نیز حضور داشتند که از آن میان می توان به افراد زیر اشاره کرد: "یولی تامیر" وزیر آموزش اسرائیل، "ناتان شارانسکی" از وزرای سابق اسرائیل و عضو کنست، "اسحاق هرزوگ" وزیر امور اجتماعی، حاخام "مئیر لائو"، پرفسور "یهودا یائوئر" مشاور آکادمیک یادواشم، پروفسور "عمر بارتف" استاد دانشگاه براون آمریکا، پرفسور "دینا پورات"، استاد دانشگاه تل آویو و "دانیل رافکاس" قاضی فدرال آرژانتین.

ج ـ کارگاههای آموزشی:

برای تحقق اهداف و برنامه های ششمین کنفرانس آموزش هولوکاست، کارگاههای مختلفی حول موضوع هولوکاست و مسائل مرتبطی نظیر آنتی سمیتیسم بر پا شد. تمرکز اصلی کنفرانس، برگزاری این کارگاهها با حضور اکثر شرکت کنندگان در کنفرانس بود.

1ـ برنامه زمانی کارگاههای آموزشی:

کارگاهها و سخنرانیهای ششمین کنفرانس بین المللی آموزش هولوکاست در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شد. کارگاههای صبح از ساعت 9 الی 30/12 به طول می انجامید و کارگاههای بعدازظهر هم از ساعت 30/14 الی 18 برگزار می شد. مدت زمان هر کارگاه 45 دقیقه بود که طی آن مطالب موردنظر ارائه می شد. دوره زمانی برگزاری کارگاههای مزبور، دو روزه بود و از تاریخ 8 الی 10 ژوئیه به طول انجامید.

2ـ مخاطبان و تکنیک های عرضه:

با توجه به تنوع و تعدد موضوعی کارگاهها، طیف وسیعی از اقشار جامعه را می توان مخاطبان برنامه های این کنفرانس قلمداد کرد. اما با توجه به حضور 700 معلم از اقصی نقاط جهان، بدیهی است که معلمان، دانش آموزان، دانشجویان و افراد 15 الی 25 ساله مخاطبان اصلی این کارگاهها بودند.

در این کارگاهها سعی شد از انواع تکنیک ها و روشهای جدید برای ارائه مطالب استفاده شود. با توجه به اهمیت تکنیک های بصری در یادگیری، به شرکت کنندگان توصیه شد؛ از فیلم، عکس، پوستر، کتاب، دفتر خاطرات، انیمیشن و نرم افزارهایی همچون پاورپوینت، برای ارائه بهتر مطالب در کلاسها استفاده نمایند. در خود این کارگاهها هم، این تکنیک ها مورد استفاده قرار گرفت. همچنین به خاطر حضور شرکت کنندگانی از اقصی نقاط جهان و به منظور سهولت ارائه، این کارگاهها به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، روسی و اسپانیایی ارائه می شد.

د ـ محورهای مهم ششمین کنفرانس آموزشی هولوکاست:

1ـ هولوکاست:

1) آموزش هولوکاست به گروههای آموزشی چند نژادی:

مخاطب اصلی این کارگاه، آن بخش از معلمان و دانش آموزان دوران دبیرستان (پایه های نهم و دهم) بودند که در محیط آموزشی چندنژادی چندملیتی تحصیل می کنند. در این کارگاهها از شرکت کنندگان خواسته شد که برای ارائه آموزش هولوکاست به گروههای چندنژادی، بیشتر از پوستر، عکس، نقشه و... استفاده نمایند و از دانش آموزان بخواهند برداشت شخصی خود را از عکس ها و پوسترهای مربوط به هولوکاست به همکلاسیهای خود شرح دهند.

در مراحل بعدی، از شرکت کنندگان خواسته شد که با استفاده از راهکارهای مختلف، دانش آموزان را با مفاهیم تاریخی، پندهای اخلاقی، داستان ها و سرگذشت بازماندگان هولوکاست آشنا سازند.

یکی از راهکارهای توصیه شده در این زمینه، استفاده از پوستر در کلاسهای آموزشی بود. پیشنهادات مطروحه بیانگر آن بود که پوسترها باید مواردی نظیر: طرد اجتماعی و تبعیض علیه یهودیان به عنوان اقلیت، ممنوع الورود شدن به سرزمین مادری، اعمال اجبار، تهدید و اخراج، وضعیت گتوها و کمپ ها و مقاومت گروههای یهودی را پوشش دهند.

هدف از برگزاری این کارگاه، به کارگیری قوه خلاقیت دانش آموزان، درگیر کردن آنها در مسائل تاریخی و آشنایی آنها با اسناد و شواهد مربوط به هولوکاست در محیط چندفرهنگی است.

2) استراتژیها و دلایل منکرین و تجدیدنظرطلبان هولوکاست:

مخاطبین عمده این کارگاه، معلمان و دانش آموزانی هستند که دروس مقدماتی و تکمیلی را در زمینه هولوکاست پشت سر گذاشته و علاقه مند به شناخت استراتژیها و دلایل منکرین و تجدیدنظرطلبان هولوکاست هستند. هدف عمده از این کارگاه، ارائه شباهت های میان تجدیدنظرطلبی و انکار هولوکاست و اثبات این قضیه است که تجدیدنظرطلبی هم، به همان نسبت انکار هولوکاست، خطرناک می باشد. ارائه دهندگان مباحث برای اثبات این شباهت، بر روی متدولوژی و مدلولات این دو گروه متمرکز می شوند. به همین منظور، سه موضوع محوری تجدیدنظرطلبی، مورد تأکید قرار می گیرد که شامل مسئله تجدیدنظرطلبی و تعداد قربانیان، تجدیدنظرطلبی و انکار اتاقهای گاز و کوره های آدم سوزی و انحراف مسئولیت هولوکاست از حکومت نازی بود.

3) مقایسه هولوکاست و آپارتاید:

این کارگاه به منظور آموزش هولوکاست به معلمان پایه هفتم (دانش آموزان 12ـ13 ساله) طراحی شده بود. این کارگاه از شرکت کنندگان می خواست تا با استفاده از تصویر، عکس و فیلم، خلاقیت دانش آموزان را به کار گرفته و وقایع روی داده طی هولوکاست را با فجایع رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی مقایسه نمایند تا دانش آموزان به عمق وقایع روی داده طی هولوکاست پی ببرند.

تأکید بیش از حد کنفرانس بر استفاده از عکس و فیلم برای آموزش هولوکاست، بیشتر از آن بابت است که پرسشهای موجود را به مرحله پس از پذیرش رخداد هولوکاست انتقال داده و سؤالات موجود درباره تشکیک در وقوع رویداد مذکور را بدون نیاز به استدلال و ارائه شواهد کافی حذف نمایند. در این روش با استناد به تصاویر و عکس هایی که به صورت آگاهانه از صحنه های غیرمرتبط با هولوکاست، اخذ شده و پس از حذف بخشهای غیرمرتبط و یا متعارض، به عنوان اسناد تصویری هولوکاست ارائه می شوند و به دانش آموزان القاء می شود که در حال تماشای صحنه هایی از نسل کشی یهودیان هستند.

در این ارتباط، می توان به تصاویر اجسادی که به دلیل ابتلا به تیفوس و برای ممانعت از انتشار ویروس، پس از مرگ، سوزانده شده اند، اشاره کرد که در نظر اول، به عنوان قربانیان کوره های آدم سوزی معرفی می شوند. تصاویر بیرون از اتاقهای شپش زدایی که افراد به صورت برهنه در انتظار ورود و ضدعفونی شدن هستند نیز به عنوان آخرین تصاویر از قربانیان اتاقهای گاز، ارائه می شوند.

از منظر ارائه دهندگان این کارگاه، تنها از طریق آموزش و درس گرفتن از تاریخ گذشته است که می توان تصورات و ادراکات افراد را نسبت به سایر نژادها تغییر داد. از طریق آموزش است که می توان برخی از این تصورات غلط را تغییر داد، همگرایی نژادی را تشویق نمود و تبعیض نژادی و تعصب را از بین برد. طبق اعتقاد ارائه دهندگان، از طریق آموزش هولوکاست و ارتباط دادن آن به زندگی کودکان ووالدین آنها، می توان از وقوع مجدد چنین وقایعی جلوگیری کرد.

4) انکار هولوکاست و آزادی بیان:

مخاطب اصلی این کارگاه، معلمان دانش آموزان نوجوان (15 ساله) هستند که این دانش آموزان دروس مربوط به شهروندی و حقوق شهروندان را گذرانده اند. دانش آموزان یاد می گیرند که چگونه نهادهای دموکراتیک یک جامعه مانند؛ پارلمان، دادگاهها، پلیس، رسانه ها و مدارس در دوران نازیها از انجام کار ویژه های خود بازمانده و مسیر انحرافی را پیمودند. در نتیجه این کارگاه، معلمان، به دانش آموزان آموزش می دهند که علی رغم این که آزادی بیان یکی از اصول بنیادین دموکراسی است ولی این اصل نباید مورد سوءاستفاده قرار گیرد و به مسئله انکار هولوکاست بینجامد. دلیل ارائه این کارگاه این است که دانش آموزان (در این مقاطع)، در مواجهه با انکار هولوکاست و اصل آزادی بیان در جوامع دموکراتیک، دچار آشفتگی ذهنی شده و نیازمند آموزش هستند.

5) آموزش هولوکاست در کلاسهای چند فرهنگی آلمان:

این کارگاه برای آموزش مسائل مربوط به هولوکاست به معلمانِ دانش آموزان 16 الی 18 ساله غیرآلمانی ارائه شد که عمدتاً از کشورهایی همچون ترکیه، لبنان، فلسطین، ایتالیا، و اسپانیا به آلمان آمده و شهروندی آلمان را کسب کرده اند. از دید ارائه دهندگان این کارگاه، به دلیل پیشینه غیرآلمانی این افراد و احتمال آموزش ناکافی در این زمینه، ضرورت دارد که این دانش آموزان به طور اصولی با مسائل مرتبط با هولوکاست آشنا شوند. ارائه دهندگان این کارگاه، پیشنهاد کرده اند که آموزش هولوکاست در گروههای چندفرهنگی، مقدمه ای برای آموزش حقوق بشر باشد.

به عقیده طراحان این کارگاه، این کار باعث می شود دانش آموزان ضمن آشنایی با اصول حقوق بشر، با نقض حقوق بشر در دوران نازیها آشنا شوند.

6) آموزش هولوکاست و مبارزه با نژادپرستی، تبعیض و آنتی سمیتیسم در جامعه و مدارس:

این کارگاه، معلمان دانش آموزان 12ـ10 ساله را مورد مخاطب قرار داده است. برگزاری این نوع کارگاهها در پاسخ به مشکلات و تنش های نژادی است که در این سنین در مدارس رخ می دهد. به شرکت کنندگان توصیه می شود که با استفاده از داستانهایی مثل رمان چمدان حنا (نوشته کارن لوین)، حس کنجکاوی دانش آموزان را تحریک نمایند. این رمان، داستان زندگی دختری یازده ساله است که قبل از جنگ جهانی دوم زندگی معمولی خود را داشته، اما بعد از جنگ و طی طرح تصفیه نژادی، زندگی خود را از دست می دهد. دانش آموزان با همزاد پنداری با شخصیت داستان، درباره علل و انگیزه های اقدامات دولت نازی کنجکاو شده و در پی یافتن پاسخ به این پرسشها بر می آیند. به ادعای ارائه دهندگان این کارگاه، این روش قبلاً در چندین مدرسه اجرا شده و نتایج مثبتی به همراه داشته است.

7) هولوکاست و رسانه ها:

استفاده از رسانه ها یکی از متدهای جدید آموزش است که در آن از تکنولوژی های نوین، فیلمنامه و نمایش و ساخت فیلم استفاده می شود تا دانش آموزان را ترغیب به آشنایی با مسائل مربوط به هولوکاست کنند.

این کارگاه، برای آموزش به معلماندانش آموزان 16 الی 18 ساله ارائه شده است. از نظر ارائه دهندگان این کارگاه، استفاده از رسانه ها برای دانش آموزانی که به کار رسانه ای و هنری علاقه مند هستند و یا با روشهای قدیمی آموزشی مشکل دارند، خیلی مفید و مؤثر است. در این گردهمایی، به شرکت کنندگان توصیه شد که به دانش آموزان اجازه داده شود که براساس تحقیقات و آموخته های خود، با استفاده از تکنولوژیهای مدرن، دست به ساختن فیلم، انیمیشن و برنامه مستند بزنند. نمونه هایی از این نوع فیلم ها و برنامه ها در این کارگاه به نمایش درآمد.

2ـ آنتی سمیتیسم: (سامی ستیزی):

شناخت آنتی سمیتیسم و راهکارهای مقابله با آن یکی از محورهای مرتبط با هولوکاست در کنفرانس مذکور بود که سرفصلهای مهم آن عبارتند از:

آنتی سمیتیسم و ناسیونالیسم در دوران آلمان نازی:

روش ارائه شده در این کارگاه در بین اکثر گروههای سنی قابل اجرا است. برای آموزش ویژگی های آنتی سمیتیسم و ناسیونالیسم در دوران نازیها، در این کارگاه سه مدل مختلف ارائه شد که عبارتند از: مدل تشریحی، مدل تعاملی و تمرین گروهی. در این شیوه، تصویرهای مربوط به این موضوع، با استفاده از پاور پوینت (Power Point)به دانش آموزان ارائه و توضیحاتی در مورد آنها داده می شود. در مرحله دوم، تصاویر دیگری در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. دانش آموزان به گروههای کوچک تقسیم شده و در مورد تصاویر با هم بحث می کنند و دیدگاهها و سؤالهای خود را در زمینه عکس ها مطرح می نمایند. در مرحله سوم، گروهها دور هم جمع می شوند و دستاوردهای خود را در حضور همه دانش آموزان ارائه می دهند.

2ـ شیوه های آموزش و مبارزه با آنتی سمیتیسم:

هدف از برگزاری این کارگاه، آشنا کردن دبیران با نحوه آموزش آنتی سمیتیسم، راههای تدریس آن و منابع موثق درباره آنتی سمیتیسم است. مدرسین، اغلب با کمبود منابع موثق در این زمینه رو به رو هستند. برخی دیگر از مدرسین نیز به دلیل کمبود تجربه، از تدریس آن طفره می روند. این کارگاه به مدرسین آموزش می دهد که اهمیت آموزش مبارزه با آنتی سمیتیسم در کلاسهای درس را درک نموده و راهها و ابزارهای تدریس هولوکاست را یاد بگیرند. در این کارگاه به شرکت کنندگان توصیه شد آموزش مبارزه با آنتی سمیتیسم را در 3 بخش؛ تاریخچه آنتی سمیتیسم، اشکال معاصر آنتی سمیتیسم و آنتی سمیتیسم به عنوان یکی از اشکال تبعیض نژادی ارائه دهند.

3ـ آموزش آنتی سمیتیسم و هولوکاست به دانش آموزان مسلمان:

از نظر برگزارکنندگان این کارگاه، با توجه به این که دانش آموزان مسلمانی که در کشورهای مختلف تحصیل کرده اند، آشنایی کافی با مسائل مربوط به هولوکاست و آنتی سمیتیسم ندارند. بنابراین شکاف بزرگی میان دانش آموزان مسلمان و غیرمسلمان وجود دارد. برنامه های این کارگاه درصددند با ارائه متدها و روشهای مؤثر، این شکاف را از بین برده و مخالفت با هولوکاست و آنتی سمیتیسم را در میان دانش آموزان مسلمان، ارتقاء بخشند.

در مورد آنتی سمیتیسم، به شرکت کنندگانتوصیه شد که دانش آموزان را با ادبیات تهاجمی (علیه یهودیان)، شعارنویسی، وندالیسم، خرابکاری اموال یهودیان، مسائل مربوط به نژادپرستی و آنتی سمیتیسم آشنا کنند. بدین منظور باید گروههای آموزشی را کوچک تر انتخاب کنند تا فرصت کافی برای شرح وقایع و پرسش و پاسخ داشته باشند.

در زمینه هولوکاست هم به شرکت کنندگان توصیه شد دانش آموزان را به موزه های یهودیان و سایر مکانهای تاریخی ببرند تا به طور ملموس، آنان را با تاریخ یهودیان آشنا سازند. راهکار پیشنهادی دیگر؛ ایجاد ارتباط و تعامل میان بازماندگان هولوکاست و دانش آموزان مسلمان بود تا از طریق گفتگو و بحث، آگاهی دانش آموزان مسلمان به اصطلاح ارتقاء یابد.

4) چالش های آنتی سمیتیسم و آنتی صهیونیسم در اروپای امروزی:

مخاطبین عمده این کارگاه دبیران و معلمانِ دانشجویان 20 الی 23 ساله هستند که این دانش آموزان، دروس مقدماتی را در زمینه هولوکاست و نسل کشی گذرانده اند. این کارگاه روشهای تدریس آنتی سمیتیسم و آنتی صهیونیسم را در کلاسهایی آموزش می داد که شرکت کنندگان آن، اغلب از ملیت های مختلف بوده و دارای پیشینه فرهنگی و اجتماعی متفاوتی هستند. این کارگاه، تأثیر آنتی سمیتیسم و آنتی صهیونیسم را بر روی تدریس این موضوعات در دانشگاههای چندفرهنگی اروپا بررسی کرد.

از مسائلی که به آنها پرداخته شد عبارت بودند از: این که آیا سرفصل های تدریس این دروس متناسب با شرایط کلاسهای چندفرهنگی می باشد یا خیر و دیگر این که به سؤالات و دیدگاههای چالش برانگیز دانشجویان در این زمینه چگونه باید پاسخ داد؟ به شرکت کنندگان نیز توصیه شد که رئوس مطالبدرسی را به گونه ای طراحی نمایند که دانشجویان را با وقایع روی داده و مرتبط با هولوکاست، آنتی سمیتیسم و آنتی صهیونیسم آشنا سازند تا دانشجویان قادر باشند با دیدگاههای متعارض در مورد چرایی و چگونگی روی دادن هولوکاست کنار آمده و حقیقت موضوع را کشف نمایند.

مآخذ:

  1. www.yadvashem.org/about-Yad/index-about- yad.html.
  2. www.Yadvashem.org/education/about-us.html.
  3. www.Ejpress.org/printversion.aspx?idd=2882.
  4. www.yadvahem.org/Events.asp.
  5. www.yadvashem.org/education/department/english/conference6/tentprogram.asp.
  6. www.yadvashem.org/education/department/english/conference6/workshops.asp.