دورناک، ژان: تفاوت بین نسخه‌ها

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل
 
جز (۱ نسخه واردشده)
 
(بدون تفاوت)

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۱۹


ژان دورناک (Jean Dornac) در سال 1950 در مولهوس (Mulhouse) واقع در آلزاس فرانسه متولد شد، تحصیلات اولیه خود را در مولهوس در مدارس شبانه، در شاخه فنی به پایان رساند و طی سالهای دهه 1980 تحصیلات عالیه را به صورت خودآموز در ژنو دنبال کرد. وی مدت 15 سال مشاغل گوناگونی را تجربه و در کنار آنها نوشتن را آغاز کرد. او که نویسنده مقالات بسیاری در زمینه اسرائیل، فلسطین و صهیونیسم است، در تاریخ اول سپتامبر 2005 پایگاه اینترنتی در راستای مبارزات فکری خود تأسیس کرد. البته وی دو سال پیش از تأسیس این پایگاه با سایت دیگری به نشانی www.levillage.orgهمکاری می کرد، اما به دلیل مشکلات جدی، همکاری خود را با آنها قطع و سایت فوق را ایجاد کرد.

دورناک عضو هیچ انجمن و گروه خاصی که به هر شکل به صهیونیسم، یهودیان اسرائیل و فلسطینمرتبط باشد، نیست. وی به دلیل یک عمل جراحی قلب از سال 2000 تقریبا خانه نشین شده و صرفا مقالاتی برای سایت www.altermonde-levillage.com می نویسد.

الف ـ دیدگاهها:

1 ـ صهیونیسم:

دورناک معتقد است که "صهیونیسم معاصر" خدا و انسان را تبدیل به ابزار کرده، مسبب جنایات و بدبختیهای فلسطینیان است و از سوی "مسیحیان صهیونیست" حمایت می شود. دورناک بر این موضوع تأکید دارد که صهیونیسم یک ایدئولوژی است و از مذهب یهودیت کاملاً جداست. به نظر دورناک "صهیونیسم معاصر"، جامعه بین الملل و آمریکا را زیر یوغ خود آورده و اثباتگر این موضوع، سخن آریل شارون در سوم اکتبر 2001 است که گفت: "هر بار که من دست به کاری می زنم، شما می گویید که در جواب، آمریکا این کار را می کند یا آن کار را... می خواهم یک موضوع را برایتان روشن کنم که نگران فشار آمریکا بر اسرائیل نباشید. ما یهودیان، آمریکا را کنترل می کنیم. آمریکا هم خود این را می داند."

دورناک بارها این موضوع را تکرار می کند که گرچه یهودیان معتقدند که "امت برگزیده خدایند" ولی حق ندارند عقیده خود را بر دیگران تحمیل کنند؛ زیرا ایمان آنها حقیقتی جهانی نیست. به نظر دورناک صهیونیسم با ایجاد رعب و وحشت، بر مردم حکومت می کند. صهیونیسم مدام موضوع هولوکاست را پیش می کشد و هر که مخالف آن باشد را آنتی سمیتیک می خواند.

دورناک ایدئولوژی صهیونیسم را همانند ایدئولوژیهای مشابه در جهان محکوم به فنا می داند و معتقد است که صلح جهانی با هیچ کدام از این ایده ها برقرار نخواهد شد. وی می گوید: ساختار فکریایدئولوژی صهیونیسم تنها به خشونت گرایی در جهان منتهی خواهد شد. دورناک با تأکید بر این موضوع که صلح نیازمند تفکر و روحی آزاد است، اعلام می کند که در صهیونیسم روح آزاد که به دنبال صلح واقعی باشد وجود ندارد. وی صهیونیسم را مساوی نژادپرستی می داند و تأکید دارد که ایدئولوژی صهیونیسم، نژادپرستی است، اما در عین حال معتقد است که تمام صهیونیستها بالفطره این گونه نیستند.

دورناک در بسیاری از مصاحبه هایش با یهودیان به این نتیجه رسیده که از نظر آنان صهیونیسم فقط راهی برای نابودی یهودیان است و آنها سیاست استعماری اسرائیل را نمی پذیرند. به نظر دورناک، ایده صهیونیسم که بر استقرار یک ملت در سرزمینی که به او تعلق ندارد، تأکید می کند، نمی تواند منادی صلح باشد و دم از صلح جهانی بزند. تنها صلح مورد نظر آنان، صلح مردگان است، یعنی زمانی که تمامی فلسطینیان به کام مرگ فرو روند، این است فلسفه صهیونیسم. دورناک نگران ادامه جنایات صهیونیسم در فلسطین است و می ترسد این موقعیت تا زمانی که آمریکا قدرت برتر دنیاست، ادامه یابد. دورناک همچنین نگران این موضوع است که کشورهای غربی تحت تأثیر نظریه برخورد تمدنهای "ساموئل هانتینگتون" قرار گیرند.

به عقیده دورناک از آنجا که این تئوری، انهدام دنیای اسلام را تبلیغ می کند، سبب جنگ جهانی خواهد شد و صهیونیسم تنها برنده این سیاست خواهد بود. در نهایت، به عقیده دورناک، افراط گرایان، امروزه در همه جای دنیا هستند و صرفا به قدرت و خشونت معتقدند. پس باید برای حذف ایدئولوژی صهیونیسم در اسرائیل و نئولیبرالیسم آمریکایی تلاش کرد.

2 ـ فلسطین:

به نظر دورناک استعمار مصیبتی است که مانعهر گونه پیشرفت در کشورهای مستعمره می شود. دورناک در مورد استعمار فلسطین، همواره تأکید داشته است که صهیونیستها تمایل ندارند درباره استعمار فلسطین و قتل عامی که در این کشور به راه انداخته اند، صحبت شود. تخلیه شهرکهای نوارغزه پس از 38 سال غارت این قطعه از فلسطین نشان داد که اسرائیلیان تا چه حد با حرص و ولع سعی کردند غزه را برای خود حفظ کنند.

وی در یکی از مقالاتش با عنوان "استعمارگری صهیونیستی و... تمامی اشکال استعمارگری را متوقف کنیم." مورخ 22 سپتامبر 2005، نقشه فلسطین را در سال 1946 و پس از ورود صهیونیستها بدان در سال 1947، 1967-1948 و 1999 به تصویر کشیده و می نویسد: برای اثبات استعمارگری صهیونیستها در فلسطین نیازی به نوشتن و توضیح دادن نیست. فقط کافی است با دقت نقشه ها را نگاه کنیم. به نظر دورناک، بحث اشغال و استعمار سرزمین فلسطین، از سال 1948 پیش آمد و مانند تمام مناطق استعمارزده دیگر، جنایت بر این سرزمین حاکم و نفی بلد فلسطینیان به سیاست اصلی اسرائیل بدل شد.

3 ـ اسرائیل:

دورناک، اسرائیل را کشوری معرفی می کند که بر پایه دروغ استوار شده و از جمله دروغهای آن شعار "سرزمینی بدون ملت برای مردمی بدون سرزمین" است. وی معتقد است که این دروغ، توجیه گر تمامی جنگها و جنایات ضد بشری علیه فلسطینیان است.

به نظر دورناک اگر گفته شود که سرزمین فلسطین سکنه ای نداشته است و مدام هم از جنایت نازیها و هولوکاست و بیچارگی مردمی بی سرزمین صحبت شود، در واقع به همگان می قبولانیم که جنایتی در فلسطین صورت نگرفته است.

دورناک طی مقالاتش به این موضوع اشاره می کند که رهبران اسرائیل همگی به دروغهایشاناعتراف می کنند، ولی در عین حال بر صحت آنها پافشاری دارند. به عنوان مثال دیوید بن گوریون نخست وزیر اسبق اسرائیل بارها تکرار کرده که چرا فلسطینیان باید صلح کنند؟ اگر من یک رهبر فلسطینی بودم هرگز چنین نمی کردم. صلح نکردن آنها طبیعی است. ما سرزمینشان را گرفته ایم. البته خدا این اجازه را به ما داده است. خدای ما خدای آنها نیست. ما دو هزار سال پیش اسرائیلی الاصل بودیم. در دنیا آنتی سمیتیسم هست، هیتلر بوده و هولوکاست نیز رخ داده، ولی آیا اینها تقصیر آنهاست؟ ما آمدیم و اراضی آنها را اشغال کردیم. چرا باید این موضوع را بپذیرند؟"

وی برای روشن تر کردن این موضوع، در یکی از مقالاتش آورده که یوسف ویتز (Yosef Weitz) عضو بنیاد ملی یهودیان در سال 1940 گفته بود: "بین خودمان باشد، موضوع اصلی این است که جا برای دو ملت نیست. راه دیگری نداریم. باید اعراب را به کشورهای همسایه کوچ دهیم". دیوید بن گوریون نیز 18 ژوئیه 1948 گفت: باید دست به هر کاری بزنیم تا مطمئن شویم که فلسطینیان باز نمی گردند. باید پیرهایشان بمیرند و جوانهایشان فراموش کنند که سرزمینی داشتند.

دورناک، زننده ترین جمله را جمله نخست وزیر وقت اسرائیل در سال 1969 می داند که گفت: "فلسطین و فلسطینیان هرگز وجود نداشتند."

4 ـ دیوارحائل:

دورناک، ایدئولوژی صهیونیسم، و قوانین رژیم صهیونیستی را نژادپرستانه می داند و به این موضوع اشاره می کند که دیوارحائل اهانتی به فلسطینیان و بشریت است. به عقیده وی، ساخت این دیوار مایه تحقیر فلسطینیان و حتی جامعه بین المللی بوده و درست است که به عنوان دیوار امنیتی اسرائیل معرفی شده، ولی در حقیقت بهانه ای برای غصب اراضیفلسطینیان است.

5 ـ یاسر عرفات:

دورناک اعتراف می کند که در اوایل، نظر خوبی نسبت به یاسر عرفات نداشته و وی را مردی می دانسته که خواهان نابودی اسرائیل است، در حالی که او معتقد بود که اسرائیلیان حق زندگی و داشتن یک سرزمین را دارند. دورناک پس از چندی به این نتیجه می رسد که رسانه ها و مطبوعات از حملات تروریستی، بسیار دم می زنند، ولی هرگز از رنجی که فلسطینیان را به ستوه آورده است، سخن می گویند. دورناک معتقد است که یاسر عرفات مرد صلح بود و در این زمینه بسیار با اسحاق رابین سخن می گفت، اما پس از روی کار آمدن شارون، گفتگوهای صلح آمیز ادامه نیافت. یاسر عرفات مبارزی بود که برای احیای حقوق ملتش تلاش کرد و مرگ او به همان اندازه غم انگیز بود که روی کار آمدن بوش.

6 ـ آنتی سمیتیسم:

دورناک یکی از دلایل حملات آنتی سمیتیک را ایجاد دولت یهود در فلسطین می داند. وی معتقد است که صهیونیسم "تروریسم هوشمندانه ای" را به اجرا گذاشته که اصطلاح "باج خواهی هوشمندانه" برای آن برازنده تر است. به نظر دورناک، صهیونیسم از مفهوم "آنتی سمیتیسم" سوءاستفاده و به این ترتیب هر گونه دفاع از فلسطین یا انتقاد از اسرائیل را سرکوب می کند. در حقیقت، شعار صهیونیسم این است: "تو از فلسطین دفاع می کنی! پس آنتی سمیتیک محسوب می شوی! اگر این گونه نیست پس ساکت باش و بگذار اسرائیل هرچه می خواهد انجام دهد."

دورناک از بیان واقعیت تاریخی صهیونیسم در اروپا از ترس اینکه ممکن است به آنتی سمیتیک بودن محکوم شود، ابا داشته و معتقد است در فرانسه بین ضد یهودی و آنتی سمیتیک تفاوتی وجود ندارد. ویحتی در مقاله ای در حمایت از فلسطین با عنوان "در مورد فلسطین و اسرائیل" نوشت: گروهی مرا به دلیل حمایت از فلسطین، آنتی سمیتیک، می خوانند. این حرف، غیرمنطقی و نادرست است." دورناک حتی اذعان می کند که اگر در جنگ جهانی دوم زندگی می کرد، بی شک در آن عصر از جنایتی که در حق یهودیان روا می شد نیز سخن می گفت و از یهودیان دفاع می کرد.

7 ـ پروتکلهای زعمای صهیون:

دورناک در یکی از مقالاتش با عنوان "مقدمه های آنتی سمیتیسم" مورخ 29 ژانویه 2004، پروتکلهای زعمای صهیون را دروغین دانسته و می گوید روشهای کاربردی در نقد تاریخ نشان می دهند که "پروتکلهای زعمای صهیون" موثق نیست و در این میان دلایلی هم برمی شمارد:

1 ـ منبع و سرچشمه آن مشخص نیست.

2 ـ هویت نویسندگان یهودی این مدرک مشخص نیست.

3 ـ در پروتکل دو یا سه جمله لاتین آمده حتی نقل قولی از انجیل هم به چشم می خورد. استفاده از آیات انجیل در پروتکلهای یهودیان، امری بعید است.

4 ـ اولین نسخه آن فرانسوی بوده و جالب است که متن اصلی آن هم به فرانسه شده است.

5 ـ اولین تاریخ چاپ آن در سال 1901 در روسیه بوده است.

دورناک معتقد است که پروتکلهای زعمای صهیون در حقیقت گزیده ای از کتاب موریس جولی (Mouric Joly) است که در سال 1863 در بروکسل منتشر شد و "گفتگوی منتسکیو و ماکیاول در جهنم" نام داشت.

دورناک، ماتیو گولووینسکی (Mathieu Golovinski) آنتی سمیتیک مشهور را به عنوان نویسنده پروتکلها معرفی می کند و در پایان مقاله خوداظهار تأسف می کند که با وجود این همه دلایل و مدارک که روشنگر دروغین بودن پروتکلهاست، چاپ این سند همچنان در کشورهای اروپایی و دیگر کشورها به ویژه ممالک اسلامی ادامه دارد.

8 ـ هولوکاست:

به عقیده دورناک، صهیونیسم برای توجیه اعمال خود مدام هولوکاست را پیش می کشد. به ادعای یهودیان در تورات بیان شده است که عمل پست اجداد همانند نفرین تا هفت نسل باقی می ماند، اما ما اعتقادی به این گفته نداریم. جنایتی که پدران اروپایی ما مرتکب شدند، به ما مربوط نیست، اما آنها به گونه ای رفتار می کنند که گویی ما مجرمیم. باید جرأت داشته باشیم و بگوییم "ما نکرده ایم". دورناک مسئولان اصلی این جنایت را در رتبه اول نازیهای آلمان و سپس آمریکا می داند. البته وی رژیم ویشی وقت (مارشال پتن) را نیز مسئول می خواند.

9 ـ ایران و انرژی هسته ای:

ژان دورناک در مقاله ای با عنوان "صلح نوبل" می گوید گاهی جایزه صلح نوبل به افرای اهداء می شود که مایه تعجب است. وی در این زمینه، به اشخاصی همچون هنری کیسینجر (Henri Kissinger) و مناخیم بگین (Menahem Begin) اشاره می کند. دورناک اصل مقاله خود را با توضیحی در مورد اهدای جایزه صلح نوبل به آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز می کند و در ادامه به موضوع انرژی هسته ای ایران و صحبتهای کاظم جلالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران می پردازد. جلالی در رابطه با جایزه نوبل اهداء شده به آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود: "از اهدای این جایزه به آژانس می توان دو برداشت کرد: در یک نگاه خوش بینانه، این جایزه به سبب نقش برجسته آژانسدر منع استفاده کشورها از سلاحهای اتمی به آن اهدا شده، ولی در یک نگاه بدبینانه، این جایزه رشوه ای به محمد البرادعی مدیرکل آن بوده تا نظرات آمریکا و اروپا را تأیید و بر آن برای متوقف سازی غنی سازی اورانیوم فشار وارد کند که البته به نظر من نگاه دوم نگاه منطقی تری است."

دورناک پس از اشاره به این موضوع، گزیده ای از سخنان اسکات مک کلان، سخنگوی کاخ سفید را نیز مطرح می کند؛ "ما خوشحالیم که می توانیم با البرادعی برای مقابله با مشکلات کنونی از جمله برنامه هسته ای کره شمالی و ایران همکاری کنیم." دورناک در این مقاله می افزاید که شیمون پرز هم گفت: "آن (اهدای جایزه نوبل صلح به آژانس بین المللی انرژی اتمی) هشداری برای ایران است؛ زیرا ایران در حال حاضر یکی از بزرگ ترین و خطرناک ترین کشورها در خاورمیانه است. تمامی تلاشها در این راستاست که بمب اتمی دست آیت ا...ها نیفتد."

جالب ترین موضوع در نظر دورناک این است که شیمون پرز در جواب این سؤال که آیا برای آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان دارد که اسرائیل را تحت فشار قرار دهد، گفت: "ما تنها کشور در جهانیم که مورد تهدید سلاح هسته ای قرار داریم، اما کسی را تهدید نمی کنیم." این در حالی است که به گفته کارشناسان بین المللی 2000 کلاهک هسته ای در زرادخانه های اسرائیل ذخیره شده است.

دورناک طی تمامی مصاحبه ها و مقالاتش، حق برخورداری کشورهای مسلمان از جمله ایران از فن آوری صلح آمیز هسته ای را به رسمیت شناخته و حتی از برخورد متفاوت و تبعیض آمیز جامعه جهانی با برنامه های صلح آمیز هسته ای برخی کشورها انتقاد کرد و می گوید: "آنچه پذیرفتنی نیست، حق برخورداری اسرائیل از فن آوری هسته ای آن هم در بخش نظامی است." دورناک معتقد است که قدرتهایغربی در برابر تمامی کشورهای مسلمان برای استفاده از تواناییهای صلح آمیز هسته ای که حق مسلم آنان است، ایستادگی می کنند.

به بیان دیگر حاکمان اسرائیل سعی می کنند، نظریه کلی "بی اعتمادی" نسبت به کشورهای مسلمان را به دیگران بقبولانند. آنها تلاش می کنند به همه القاء کنند که به کشورهای مسلمان از جمله ایران نمی توان به هیچ وجه اعتماد کرد. به عقیده دورناک، اسرائیل سعی می کند استفاده از سلاح هسته ای در تمام منطقه را در انحصار داشته و آن را برای خود مشروع بداند و این در حالی است که اسرائیل کوچکترین تضمینی نسبت به عدم استفاده از سلاح هسته ای خود نداده است.

دورناک معتقد است که رهبران ایران هدف مجهز شدن به سلاح اتمی را ندارند، ولی اسرائیل و به تبع آن آمریکا عکس این ادعا را مطرح می کنند. جالب است که آنها در مورد عراق نیز همین ادعای دروغ را داشتند. به نظر دورناک اراده اسرائیل و آمریکا همواره بر محروم کردن ایران از برخورداری از فن آوری نوین استوار است و این امر را از طریق مختلف پیگیری می کنند.

ب ـ تألیفات:

دورناک پایگاه اینترنتی www.altermonde-levillage.com را در راستای مبارزات فکری خود در مخالفت با صهیونیسم و در دفاع از فلسطین و در کنار آن عدالت، آزادی و برابری ایجاد کرد. از جمله مقالاتی که در این سایت به قلم دورناک موجود است، می توان به عناوین زیر اشاره کرد:

ـ آریل شارون؛ یک انسان مرد (Ariel Sharon: un home se mort...) .

ـ از صهیونیسم تا همگرایی: راه نفی زندگی (De Sionisme a lintegrisme...)

ـ استبداد واژه آنتی سمیتیسم

aun mot antisemitisme)

ـ اسرائیل و دیوار بربریت (Israel: Le mur dela barbarie) .

ـ اسرائیل و دیوار بربریت (Israel: Le mur dela barbarie) .

ـ جایزه صلح نویل (Nobel de La paix) .

ـ یاسر عرفات: مرگ یک مبارز (Yasser Arafat: Mort dun resistant) .

ـ خداوند مذهب ندارد (Dieun a pasde religion) .

ـ مصیبت صهیونیسم استعمارگر و نژادپرست (Le plaie du sionisme colonial et reciste...)

ـ استعمارگری صهیونیستی و... تمامی اشکال استعمارگری را متوقف کنیم. (Casser le Colonialisme sioniste... et tous les Colonialismes) .

در مقالات مذکور عقاید و نظرات این نویسنده فرانسوی بیان شده اند.

مآخذ:

  1. بولتن رویداد و گزارش صهیونیسم، 24/3/1385، شماره 122.
  2. www.altermonde-levillage.nuxit.net.
  3. www.lesogres.org.
  4. www.pagesperso.lapost.net/altermonde/article.php 3? id-article=383.