فیگلین، موشه

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل


الف ـ پیشینه علمی و شخصی فیگلین:

موشه فیگلین (Moshe Feiglin) در سال 1962 در فلسطین اشغالی و در یک خانواده یهودی ارتدوکس متولد شد. وی تحصیلات خود را در مدرسه مذهبی (یشیوای) "رابی حایم دراخمن" (Rabbi Chaim Druckman) به پایان رساند.

وی پس از پایان تحصیلات به ارتش اسرائیل پیوست و با درجه سروانی در واحد رزمی خدمتمشغول به کار شد. پس از پایان خدمت به فعالیت در یک شرکت کامپیوتری پرداخت و چند سال بعد، مالکیت آن را از آن خویش کرد.

حاخام فیگلین فعالیتهای بسیاری در زمینه های سیاسی و غیرسیاسی داشته و اقدامات وی همواره با محوریت اصول و ارزشهای یهودی و با توجه به مسائل اعتقادی دین یهود صورت گرفته است. به عنوان مثال وی مؤسس گروه "لچات چیلا" (Lechatchila) و یکی از رهبران و بنیانگذاران گروه "میشنارت همیکداش" (Mishnarot Hamikdash) است. هدف اصلی گروههای مذکور احداث دوباره معبد سلیمان و احیای آیین و رسوم مربوط به دوره دوم معبد سلیمان است.

موشه فیگلین کتابی را نیز تحت عنوان "جایی که هیچ انسانی وجود ندارد" Where there are no men منتشر کرد. این کتاب تحولات رژیم صهیونیستی از بدو پیدایش تاکنون را مورد بررسی قرار داده و گذشته از این، مقالات بسیاری نیز از او منتشر شده است.

او بارها در رادیو و تلویزیونهای داخلی و بین المللی حضور یافته و نظرات خود را به اطلاع عموم رسانده است. از این رو، وی شخصیت ناشناخته ای برای عموم مردم و سیاستمداران اسرائیل نیست.

ب ـ سوابق حزبی و سیاسی:

آغاز فعالیتهای سیاسی فیگلین به سال 1990 باز می گردد. او از مخالفان سرسخت توافقنامه صلح اسلو بود و از این رو اعتراضات اجتماعی و تظاهرات ضد دولتی متعددی را در مخالفت با آن و به منظورسازماندهی کرد.

فیگلین برای نیل به اهدافش، جنبش "زو آرتزنو" (این است سرزمین ما) (This is our (and) zo artzeinu) را در سال 1995 به همراهی "شموئل ساکت" (Shamuel Sackett)بنیان نهاد. به ادعای مقامات این تشکل جنبش سیاسی مذکور پس از لغو مجوز فعالیت سیاسی حزب تروریستی کاخ (Kachporty) توسط کنست و با هدف ایجاد یک اسرائیل امن و کاملاً یهودی ایجاد شد.

با ایجاد این جنبش هزاران اسرائیلی به آن پیوسته و اعتصابات فراوانی را در اعتراض به توافقات صلح به راه انداختند.

در سال 1997 با گسترش تظاهرات و اعتراضات مدنی، فیگلین به همراه "ساکت" و "رابی بن الون" (Rabi Ben Elon) در دادگاه بخش بیت المقدس به اتهام اعمال غیرقانونی از قبیل شورش، دخالت در امور دولتی و ممانعت از اجرای سیاستهای دولت اسرائیل محاکمه شدند که در پی آن فیگلین به 6 ماه زندان و 12 ماه برکناری از کار محکوم شد.

فیگلین پس از آزادی از زندان، همچنان به فعالیتهای گذشته اش ادامه داد. او در سال 1998 جنبش "منهت یهدیت" (رهبری یهود) (Jewishleader ship) Manhigot Yehudit را در درون حزب لیکود، با هدف تصدی مقام رهبری دولت اسرائیل به واسطه ارزشهای اصیل یهودی،

ایجاد کرد. این جنبش اکنون بزرگترین حزب در کمیته مرکزی لیکود به شمار می آید.

در 1999 موشه فیگلین تصمیم گرفت به جناح حاکم حزب لیکود بپیوندد و اصلاحات را از درونحزب حاکم ادامه دهد.

موشه فیگلین در دسامبر 2005 در انتخابات ریاست حزب لیکود شرکت کرد و با کسب 5/12 درصد از مقام سوم حزب پس از بنیامین نتانیاهو (Benjamin Netanyahu) و سیلوان شالوم (Silvan Shalom) را به خود اختصاص داد.

ج ـ آراء و عقاید فیگلین:

موشه فیگلین یک یهودی ارتدوکس، معتقد به اصول اخلاقی و ارزشی دین یهود و دارای آراء و افکار بسیار افراطی است و همواره هدف خود را باز گرداندن ارزشهای یهودی به جامعه و دولت اسرائیل بیان می کند.

وی درباره دولت و جامعه اسرائیل و مسائل مورد مناقشه اسرائیل و فلسطینیان عقایدی دارد که در ذیل به آنها اشاره می شود.

1 ـ قرارداد صلح اسلو:

فیگلین از معروف ترین مخالفان پیمان صلح اسلو در سال 1990 است. وی حتی به خاطر فعالیتهایی که در اعتراض به این پیمان داشت به زندان محکوم شد.

او نتیجه امتیازدهی به فلسطینیان را مصیب بار دانسته و معتقد است که عواقب آن نه تنها گریبانگر یهودیان و سرزمین اسرائیل بلکه متوجه تمام جهان خواهد شد.

او حتی حادثه 11 سپتامبر را نیز از نتایج این پیمان دانسته و می گوید اگر رابین، یاسرعرفات را به رسمیت نمی شناخت برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی اکنون بر جای خود ایستاده بود.

فیگلین علت انعقاد این توافقنامه را گریز اسرائیلیان از هویت یهودی می داند و معتقد است که عملیات شهادت طلبانه و به گفته او تروریستی اسلام گرایان نیز از عواقب و آثار روند صلح اسلو است.

2 ـ مسائل مورد مناقشه اسرائیل و فلسطینیان:

فیگلین هیچ حقی برای غیریهودیان در سرزمین اسرائیل قائل نیست. بر همین اساس حق بازگشت فلسطینیان به اسرائیل، تشکیل دولت فلسطینی و حضور آنها در بیت المقدس یا هر جای دیگر از سرزمین اسرائیل، از نظر او بی معنی و مردود است.

3 ـ نقشه راه:

وی از مخالفان طرح نقشه راه بوده و معتقد است که این طرح باید کنار گذاشته شود و حاکمیت رژیم صهیونیستی در تمام سرزمین اسرائیل گسترش یابد.

4 ـ عقب نشینی از غزه:

از نظر فیگلین حفظ تمام سرزمین اسرائیل که به اعتقاد او از صحرای سینا در مصر تا رودخانه فرات در عراق امتداد دارد، تبلور مشیت خداوند است. او می گوید: عقب نشینی، چه از نظر نظامی و جمعیت شناختی و چه از سایر جهات عملی منطقی و معقول به شمار نمی رود. این عمل صرفا تمایلی به عقب نشینی از هویت یهودی کشور اسرائیل است.

از نظر او باقی نگه داشتن نوارغزه برای اسرائیل، حفظ بخش تفکیک ناپذیر اسرائیل و بنابرآیات تورات پایبندی به یک وعده الهی است که زمانی به قوم یهود داده شده است.

وی تلاش بسیاری در خنثی کردن طرح خروج از نوارغزه داشته و این تلاش را گامی برای یهودی کردن اسرائیل می داند.

5 ـ شهروندان غیریهودی در اسرائیل:

موشه فیگلین و سایر یهودیان افراطی معتقدند که تنها یهودیان می توانند شهروندان اسرائیل باشند. او می گوید: اعتقاد محکم ما این است که اسرائیل تنها متعلق به مردم یهودی است. تحت چنین اعتقادی، شهروندان عرب که تعداد آنها بیش از یک میلیون نفر است حق خود را برای زیستن در اسرائیل از دست می دهند.

6 ـ ملت یهودی و دولت اسرائیل:

به اعتقاد فیگلین باید تعریف درستی از هویت یهودی برای حفاظت از دولت اسرائیل و جامعه آزاد و دموکراتیک یهودی ارائه کرد. او می گوید: مسئله بزرگ اسرائیل وجود دشمنان ستیزه گر نیست، بلکه هویت آن است. او راه حل این مشکل را بازگشت به غرور ملی و ارزشهای دین یهود و ایجاد انقلاب در هویت می داند. موشه فیگلین قصد دارد اسرائیل را منطبق با تعریف خود درباره یهودیت شکل دهد و معتقد است که دولت اسرائیل باید بنابر ارزشهای صحیح یهودی رهبری شود.

البته فیگلین خواستار ایجاد حکومت روحانیون در اسرائیل نیست، حتی به تلاش برای دور کردن احزاب مذهبی از حکومت نیز معروف است.

فیگلین هدف خود را بازگرداندن ارزشهاییهودی و افتخار به دولت اسرائیل معرفی می کند.

7 ـ صهیونیسم:

فیگلین صهیونیسم مذهبی را رد می کند. وی می گوید: من نه صهیونیست هستم نه یک فرد دینی! بلکه من یک یهودی ام. وی معتقد است که صهیونیسم سیاسی بر مبنای دولت مدرن (اسرائیل) بنا شده است و ریشه در ارزشهای سکولار غربی قرن 19 دارد.

مآخذ

  1. بولتن رویداد و گزارش اسرائیل، 15/11/1384، شماره 283.

ـ بن لینفلید، مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی عملی ندا، به نقل از مجله ساینس مانیتور (چاپ آمریکا)، 5/4/1384.

  1. www.keshew.org.il/Fileupload/200010101- Tample-Mount%25-Full-Text-Eng.doc.