برومن، رونی

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل


رونی برومن (Rony Broman) در 19 ژوئن 1950 در خانواده ای یهودی در بیت المقدس به دنیا آمد، لیکن برای ادامه تحصیل خود به فرانسه مهاجرت کرد. وی تحصیلات متوسطه را در مدرسه دکانال دوسو و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته دانشکده کشین پورروایال پاریس (Cochinport-Royal)ادامه دارد. وی پس از اتمام تحصیلاتش در رشته پزشکی، در سال 1976 به سازمان غیردولتی "پزشکان بدون مرز MSF (Doctors Without Borders) ـ سازمان خیریه جهانی که سازمان دهنده طرحهای خدماتی پزشکی در مناطق بحران زده جهان و جوامع آسیب پذیر است ـ پیوست و دغدغه های بشردوستانه اش را در قالب مأموریتهای این سازمان به مناطق بحران زده دنیا دنبال نمود. برومن در سال 1982 به ریاست سازمان پزشکان بدون مرز انتخاب شد و تا سال 1994 در این سمت باقی ماند.

وی از جمله شخصیتهای برجسته ای است که به دور از ملاحظات سیاسی، دفاع از حقوق مسلم ملت فلسطین را در سرلوحه اهداف بشردوستانه خود قرار داده است.

این پزشک فرانسوی، به فعالیتهای علمی و اجرایی بشردوستانه بسنده نکرد و به انتقال ایده ها و دغدغه های انسان دوستانه اش از طریق نوشتن کتاب و رساله پرداخت. وی همچنین از سال 1994 بهمدت سه سال در مرکز مطالعات سیاسی پاریس به تدریس پرداخت و همزمان به عنوان مدیر بنیاد تحقیقاتی سازمان پزشکان بدون مرز نیز فعالیت داشت. برومن عضو کمیسیون ملی مشورتی حقوق بشر فرانسه (National Consultive Commission) (NCCHR) نیز می باشد.

الف ـ آثار و نوشته ها:

از مهمترین آثار و نوشته های برومن می توان به این موارد اشاره کرد:

1 ـ یادداشت پایانی کتاب "صنعت هولوکاست" تحقیق ارزشمند فینکلشتاین یهودی. نویسنده در این کتاب جنجال برانگیز به مسئله بهره برداری اقتصادی و سیاسی صهیونیستها از اسطوره نسل کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم می پردازد.

2 ـ "آنتی سمیتیسم، حق السکوت تحمل ناپذیر"؛ اثر جمعی 9 تن از روشنفکران یهودی که رونی برومن از جمله آنان است. براساس مقدمه کتاب، این اثر در پاسخ به نگرانی این روشنفکران از حمایت بی شائبه و فزاینده جامعه یهودیان فرانسه از اسرائیل نوشته شده است. نویسندگان یهودی کتاب در مقالات خود اذعان داشته اند که طرح اتهام آنتی سمیتیسم درصدد است به هر گونه نقد منطقی سیاست رژیم صهیونیستی خدشه وارد کند.

3 ـ مقدمه کتاب "اسرائیل ـ فلسطین، کتاب سیاه". این اثر که به ابتکار سازمان گزارشگران بدون مرز (Reporters Without Borders)تهیه شده است، طی گزارشهایی به بررسی مستند موارد نقض حقوق بشر در سرزمینهای اشغالی از زمان شروع انتفاضه دوم می پردازد. از جمله موارد نقض حقوقبشر که در این گزارشها به آن اشاره شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) اعدامهای غیرقانونی فلسطینیان.

2) دستگیری و حبسهای همراه با شکنجه فلسطینیان.

3) کشتن افراد غیرنظامی توسط رژیم صهیونیستی.

4) سیاست استعماری اسرائیل، تخریب خانه های فلسطینیان، نابودی اراضی کشاورزی، تحریم و مجازات جمعی و مسدود کردن راههای ارتباطی.

4 ـ مقدمه کتاب "بازگشت به فلسطین" اثر جرج بوه (Geroges Bove) و جمعی از نویسندگان. این کتاب شامل مشاهدات شرکت کنندگان در یازدهمین مأموریت سازمان "مبارزه مردمی بین المللی برای حمایت از ملت فلسطین" است که در سال 2002 و در اوج مبارزات ملت فلسطین سرکوب شدید آنان توسط رژیم صهیونیستی انجام شد.

5 ـ تدوین کتابهای "اقدامات بشردوستانه" و "بشردوستی و محدودیتها". در این دو اثر برومن به تحلیل روند تاریخی اقدامات انسان دوستانه در قالب سازمانهای غیردولتی پرداخته است. وی در این آثار بر موضوع استقلال مادی و فکری سازمانهای بشردوستانه نیز تأکید می کند.

6 ـ "رواندا در مقابل شر؛ نسل کشی مستقیم"، این اثر گزارش مستند برومن از فجایع انسانی در رواندا است.

ب ـ دیدگاهها و مواضع:

رونی برومن به دلیل مواضع منتقدانه اش نسبت به سیاستهای رژیم صهیونیستی، چهره ای شناختهشده در میان مطبوعات فرانسه است. مناظره جنجال برانگیز وی و فینکل روت (Finkiell rout) فیلسوف و نویسنده فرانسوی درباره منازعه اسرائیل ـ فلسطین در این زمینه بسیار حائزاهمیت است. درواقع این دو شخصیت به عنوان پرچمداران دو جبهه طرفدار فلسطین و طرفدار رژیم صهیونیستی در فرانسه به حساب می آیند. مواضع صریح و شجاعانه برومن در این مناظره واکنشهای گوناگونی را در محافل مختلف رسانه ای و سیاسی فرانسه درپی داشت؛ به طوری که مجامع صهیونیستی از آن پس، برومن را یک "یهودی خائن" نامیده و به طرق گوناگون درصدد تخریب چهره بشردوستانه وی برآمدند.

با این وجود، برومن از اعلام مواضع خود درباره عملکرد صهیونیسم خودداری نکرده و به اعتقاد این یهودی روشنفکر، علی رغم خواست و فشار صهیونیستها، اتهام آنتی سمیتیسم ـ که از سوی آنان و با هدف حذف صداهای مخالف اسرائیل مطرح می شود ـ مانع نقد ریشه ای سیاستهای رژیم صهیونیستی از سوی وی نشده است. این تحلیلگر مسائل بشردوستانه در این گفتگو به طرح دیدگاههای خود درباره سیاست شارون، دیوارحائل، راه حل مسئله فلسطین و مبنای ایدئولوژی صهیونیستی پرداخته است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره پایه ایدئولوژیک رژیم صهیونیستی گفت:

"از منظر تاریخی، صهیونیسم یک جنبش استعماری است. این منش استعمارگرانه کاملاً از رفتار اولیه صهیونیستها پیداست". وی اضافه کرد: "گویی بنیانگذاران اسرائیل متوجه حضور و وجود فلسطینیان در فلسطین نشدند و امروز نتایج خونین وغم انگیز این کوری بنیانگذاران اسرائیل را شاهدیم." البته وی مدعی است که تا قبل از انتفاضه اول، فلسطینیان هیچ فعالیت حائز اهمیت و بسزایی نداشتند، اما اکنون وضعیت تغییر یافته به نحوی که در اسرائیل بسیاری از شخصیتهای میانه رو پذیرفته اند که صهیونیسم به بن بست رسیده است.

برومن در این گفتگو از ساخت دیوارحائل به شدت انتقاد کرده و آن را مساوی خلع سلاح ملت فلسطین می داند؛ چراکه این اقدام به اسرائیل اجازه می دهد تسلط بیشتری بر مناطق فلسطینی اعمال کند.

وی ضمن رد ادعاهای صهیونیستها که رژیم صهیونیستی را مدافع حقوق اعراب معرفی می کنند، با بیان نمونه های عینی از تبعیضهای فراوان نسبت به اعراب در سرزمینهای اشغالی تصریح می کند که "نژادپرستی در این رژیم کاملاً نهادینه شده است". وی در این باره می گوید: "تضاد قانونی اسرائیل در این نکته است که این رژیم بر مبنای نژاد و مذهب بنا شده است و عنوان "دولت یهود" به حکومتی اطلاق می شود که بر پایه نژاد و مذهب شکل گرفته و بر این مبنا هویت می یابد، لذا چنین حکومتی، دیگر نمی تواند به همه شهروندان (برای نمونه، اعراب اسرائیلی) به صورت برابر و یکسان اسرائیلی) به صورت برابر و یکسان نگاه کند و این مسئله با برابری و تساوی همه شهروندان آن سرزمین قابل جمع نیست."

برومن در این تریبون به آنانی که هنوز اسرائیل را دولتی دمکرات به شمار می آورند انتقاد کرده و می گوید: "دولتی که با این گستاخی و بی پروایی به مردم ستم روا می دارد چگونه می تواند دمکرات باشد؟" این روشنفکر یهودی خواستار تشکیل دولتی دو ملیتی در فلسطین است که در آن یهودیان و اعراببه همزیستی را مدافع حقوق اعراب معرفی می کنند، با بیان نمونه های عینی از تبعیضهای فراوان نسبت به اعراب در سرزمینهای اشغالی تصریح می کند که "نژادپرستی در این رژیم کاملاً نهادینه شده است."

وی در این باره می گوید: "تضاد قانونی اسرائیل در این نکته است که این رژیم بر مبنای نژاد و مذهب بنا شده است و عنوان "دولت یهود"، به حکومتی اطلاق می شود که بر پایه نژاد و مذهب شکل گرفته و بر این مبنا هویت می یابد، لذا چنین حکومتی دیگر نمی تواند به همه شهروندان (برای نمونه، اعراب اسرائیلی) به صورت برابر و یکسان نگاه کند و این مسئله با برابری و تساوی همه شهروندان آن سرزمین قابل جمع نیست."

برومن در این تریبون به آنانی که هنوز اسرائیل را دولتی دمکرات به شمار می آورند انتقاد کرده و می گوید: "دولتی که با این گستاخی و بی پروایی به مردم ستم روا می دارد چگونه می تواند دمکرات باشد؟" این روشنفکر یهودی خواستار تشکیل دولتی دو ملیتی در فلسطین است که در آن یهودیان و اعراب به همزیستی مسالمت آمیز تن در دهند؛ اما وی این را آرزویی دست نیافتنی می داند و تنها راه حل منطقی منازعه خاورمیانه را عقب نشینی اسرائیل تا مرزهای قبل از جنگ 1967 می داند.

رونی برومن همچنین به مناسبتهای مختلف، پیشنهادهای خود را در جهت احقاق حق ملت فلسطین بیان کرده است. به عقیده وی نخبگان و آگاهان جوامع باید با عکس العملهای بجا و مناسب بر این منازعه تأثیر بگذارند. وی روشنفکران را به هدایت و پشتیبانی کمیته های غیرحزبی و مستقل مردمی که در این رابطه در کشورهای مختلف تشکیل شده اند، فراخواند. او معتقد است که باید در اندیشهتدارک اعزام نیروی بین المللی برای حمایت از فلسطینیان باشیم. البته وی توضیح نداد که مقصود او از این نیروی بین المللی چیست؟ وی همچنین با یادآوری تخلفات مکرر رژیم صهیونیستی از قوانین بین المللی خواستار تحریم و مجازات این رژیم از سوی دیگر کشورها شده و در این زمینه پیشنهاد تعلیق قراردادهای تجاری اسرائیل و اروپا را مطرح کرده است.

برومن همچنین به انتقاد از سیاستهای آمریکا پرداخته و در مقاله ای با عنوان "عصر آمریکا" که در روزنامه لوموند در سال 2002 منتشر شد، به تشریح مواضع خود درباره هژمونی آمریکایی پرداخته و حاکمیت آمریکا را حاکمیت "جنگ و ترور" می خواند. وی همچنین به انتقاد" شدید از سیاست این کشور در قبال مسائل خاورمیانه پرداخته و حمایت آن از استعمارگری و خشونت نیروهای اسرائیلی در اراضی اشغالی را محکوم کرده و اقدامات تخریب گرانه این رژیم در جهت تضعیف دولت خودگردان فلسطینی تحت لوای مبارزه با تروریسم را نیز مردود می شمارد. وی بر این عقیده است که دولت آمریکا باید در جهت حل مسئله خاورمیانه به رسمیت شناختن دولت فلسطینی قوی و عقب نشینی اسرائیل از سرزمینهای اشغالی تلاش کند.

برومن مانند همه یهودیان، ضمن تأیید وجود هولوکاست، آن را اسطوره نمی داند.

وی معتقد است که "موضوع نسل کشی یهودیان را نباید از زمینه تاریخی آن جدا کرد و آن را تبدیل به مسئله ای خاص و منحصر به فرد ساخت."

به نظر وی "یادبود حادثه نسل کشی یهودیان را نباید به صورت ظاهری مورد تحلیل قرار داد؛ بلکهاین واقعه باید در بستر تاریخی خاص خود بررسی شود.

آنچه در دیدگاههای رونی برومن درباره مسئله فلسطین جالب توجه است، تأکید وی بر "حق طبیعی دفاع در برابر ظلم" است. وی در اظهارات مختلف، حمایت صریح خود را از انتفاضه اعلام می کند و آن را یکی از عوامل تعیین کننده موجودیت فلسطین به حساب می آورد. این روشنفکر یهودی، بارها به سکوت مجامع جهانی نسبت به سیاست ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی اعتراض کرده و متذکر شده که فلسطینیان به تنهایی بار مسئولیت مبارزه با اشغالگری را بر دوش می کشند. البته حمایت برومن از انتفاضه ملت فلسطین با دیدگاههای او در مخالفت با فعالیت گروههای جهادی فلسطینی در تضاد است.

مهمترین مسئله ای که برومن در نوشته ها و موضعش دنبال می کند، تقویت ایده صلح در خاورمیانه است. البته در آرای وی ابهامات جدی در چگونگی دستیابی به صلح موردنظر، وجود دارد. وی راه حل منازعه خاورمیانه را نه نظامی بلکه در واداشتن رژیم صهیونیستی به تسلیم در مقابل اراده جهانی در پایان اشغالگری می داند و بر این اساس، وی از جبهه ای که هر گونه مذاکره برای صلح را رد می کند، برائت می جوید.

ج ـ فعالیتها و اقدامات:

رونی برومن یکی از فعال ترین شخصیتهای فرانسوی در زمینه امور بشردوستانه به شمار می رود؛ به گونه ای که فعالیتهای وی در سازمان پزشکان بدون مرز، باعث تحرک و پویایی نوین در خدمات بشردوستانه شد. تحلیلهای نقادانه و بی پروای او نارساییها و بحرانهای امروز بشر چون جنگ، ناامنی،فقر، گرسنگی و اشغالگری، برومن را به چهره ای ممتاز در زمینه حقوق بشر مبدل کرده است.

وی به عنوان پزشک و هماهنگ کننده فعالیتهای سازمان پزشکان بدون مرز، مأموریتهای متعددی را در نقاط مختلف و بحران خیز آسیا، آفریقا و آمریکای مرکزی به انجام رسانده که اغلب این مأموریتها در شرایط جنگی و در اردوگاههای آوارگان جنگی و در مناطقی همچون چاد، السالوادور، آنگولا، سومالی و کردستان صورت گرفته است.

علاوه بر فعالیتهای فوق الذکر، وی یکی از بنیانگذاران مؤسسه سینمایی "مومانتو" (Momento)است که در تولید و پخش فیلمهای مستند سیاسی مخصوصا در باب منازعه اسرائیل - فلسطین فعالیت می کند. حمایت و دفاع وی از فعالان حقوق بشر و مخصوصا روشنفکران یهودی منتقد رژیم صهیونیستی، وی را به یکی از مدافعان فلسطین مبدل ساخته است. وی همچنین همواره در برنامه های مردمی حمایت از ملت فلسطین، شرکت فعال داشته و با سازمان فرانسوی "مبارزه مردمی بین المللی برای حمایت از ملت فلسطین" (CCIPPP) همکاری نزدیک دارد.

در 23 ژانویه 2002، در پی اوج گیری اقدامات خشونت بار و خونین رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی، رونی برومن به همراه هشت تن دیگر از روشنفکران مقیم فرانسه، بیانیه ای را در زمینه محکومیت اعمال ضد بشری این رژیم و با هدف گوشزد کردن حقوق پایمال شده فلسطینیان صادر کردند. امضاءکنندگان این بیانیه، ضمن یادآوری "تنهایی تراژیک فلسطینیان" (Solitude tragique) ، خواستار اجرای مصوبه های سازمان ملل مبنی بر عقب نشینی بی قید و شرط اسرائیل از سرزمینهایاشغالی و تأسیس دولتی فلسطینی و همچنین حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود شدند.

در این فراخوان آمده است که "هدف صهیونیستها پاک کردن صورت مسئله فلسطین به عنوان مسئله اصلی روز است" همچنین این بیانیه به اوضاع جاری فلسطین اشاره کرده و به تشریح نقش بنیادگرایان طرفین پرداخته و آورده است: "در سایه فضای بحرانی کنونی تنها بنیادگراهای دو جبهه به منفعت می رسند: اول دولت شارون که همچنان در اندیشه ایجاد پروژه اسرائیل بزرگ است و دیگری بنیادگراهای اسلامی که هر گونه همزیستی با مردم اسرائیل را رد می کنند و این گونه است که "تروریسم دولتی اسرائیل و تروریستهای مذهبی فلسطینی هر دو در راستای نابودی ایده صلح تلاش می کنند." در این بیانیه تصریح شده است که منازعه خاورمیانه، مسئله ای نژادی و مذهبی نیست، بلکه مسئله ای سیاسی است.

مآخذ:

  1. www.prix-henry-dunant.org? p=10065$$lg=en.
  2. www.denistourel.net/texles/Brauman.html.
  3. www.librairie-gaia.com/CML/Brauman/Brauman.htm.
  4. www.yodawork.com/websp/SWZ-consult- ref? Fean 13=97827 B 8781.
  5. http://valla.fr/infosal/199-16-05-2002.html.
  6. http://arcades.org/Esqace %20 20$$html.
  7. www.lepoint.fr/edito.
  8. www.communautarisme.net/index.php?
  9. www.croire.com/article/index. jspjsessionid=ACD 970 D329384 ED 3 CA 40805615 A...
  10. www.alencontre.org.