کارگران مهاجر، سازمان خط ارتباطی ویژه برای: تفاوت بین نسخهها
جز (۱ نسخه واردشده) |
نسخهٔ کنونی تا ۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۲۷
محتویات
مقدمه:
"قاچاق انسان" و "مهاجرت کارگران" پدیده ایبسیار مرسوم و رایج در جهان کنونی به شمار می آید. با افزایش شکاف میان کشورهای فقیر و غنی و مبحث جهانی سازی، تجارت انسان روزبه روز گسترش یافته و پس از قاچاق مواد مخدر و اسلحه سودمندترین تجارت در جهان محسوب می شود. طبق آمار سازمان ملل تاکنون دو تا چهار میلیون نفر در جهان قاچاق شده اند و 80 درصد قربانیان آن را زنانی تشکیل می دهند که با وعده های واهی دلالان و قاچاقچیان مبنی بر دریافت حقوق بالا، شرایط ویژه کاری، زندگی مطلوب، ادامه تحصیل و... به کشورهای توسعه یافته انتقال می یابند، اما این افراد پس از رسیدن به کشورهای مقصد نه تنها با شرایط سخت زندگی و محرومیت از ضروری ترین حقوق انسانی و شهروندی مواجه می شوند، بلکه اکثر آنها مجبور به انجام اعمال غیرقانونی و نامشروع نیز شده و از این رو مجرم به حساب می آیند.
یکی از این کشورها که به عنوان مقصدی برای کارگران مهاجر خارجی و قاچاق انسان به حساب می آید اسرائیل است.
در نیمه اول 1990 دولت اسرائیل سیاستی را مبنی بر استفاده از نیروی کار خارجی به جای کارگران فلسطینی اتخاذ کرد و در پی اتخاذ این سیاست تعداد زیادی از کارگران خارجی از کشورهای مختلف جهان به اسرائیل مهاجرت کرده و اغلب در امور ساختمانی، کشاورزی و خدمات مشغول کار شدند.
برطبق آمار، تا سال 2006 حدود 250 هزار کارگر خارجی به اسرائیل مهاجرت کرده و سالانه هزار تا سه هزار مورد قاچاق انسان ـ به ویژه زنانی از کشورهای مولداوی، اوکراین، روسیه و دیگر کشورهای شوروی سابق ـ به این کشور صورت می گیرد.
از آنجا که اکثر این مهاجران قادر به صحبت کردن به زبان عبری نیستند و آگاهی چندانی از حقوق انسانی خود و قوانین کارگری در اسرائیل ندارند، مورد استثمار، بدرفتاری، خشونت، تخلفات و تضییع حقوق مانند دستمزدهای پایین، شرایط نامساعدزندگی و... قرار می گیرند.
در سال 2002 اسرائیل با بحران شدید اقتصادی و افزایش بیکاری مواجه شد. از این رو دولت درصدد اخراج گسترده کارگران خارجی و مهاجران غیرقانونی از این کشور برآمد. برای این منظور بسیاری از مهاجران غیرقانونی یا قربانیان قاچاق، توقیف و محکوم به اخراج شدند. حتی وضعیت بسیاری از مهاجرانی که اجازه سکونت در اسرائیل را نیز داشتند به دلایل مختلف از قبیل تغییر شغل، تغییر شرایط کارفرما، اخراج کارگر، ضبط و مصادره روادید اولیه توسط شرکتهای استخدامی و... غیرقانونی اعلام شد تا بدین وسیله حکم اخراج آنها از اسرائیل صادر شود.
از آنجا که وضعیت حقوقی این مهاجران و شرایط زندگی آنها در اسرائیل چه قبل از توقیف و اخراج و چه در جریان بازداشت و محاکمه، یک وضعیت غیرانسانی و مغایر حقوق بشر و ناقض قوانین کارگران و مهاجران بوده است، تعدادی از گروهها و سازمانهای غیردولتی محلی و حتی بین المللی در جهت حمایت از این افراد و تحقق حقوق اساسی آنها تلاش می کنند.
از جمله این سازمانهای غیردولتی که در این راستا خدمات بسیار مؤثری را ارائه کرده است، سازمان "خط ارتباطی ویژه برای کارگران مهاجر" (The hotilne for migrant workers)است.
سازمان "خط ارتباطی ویژه برای کارگران مهاجر" یک مؤسسه غیردولتی اسرائیلی است که با هدف حمایت و ترویج حقوق کارگران مهاجر و قربانیان قاچاق به ویژه زنان در اسرائیل در جهت پشتیبانی و مساعدت به این بخش آسیب پذیر در جامعه اسرائیل، فعالیت می کند.
فعالیت این سازمان مبتنی بر این اصل است که اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی و دموکراتیک باید از حقوق تمامی ساکنانش چه شهروندان یهودی و چه کارگران مهاجر خارجی به طور مساوی و عادلانه دفاع کند.
از این رو HMW از طریق برنامه های اجتماعی، قانونی و حقوقی، مداخله مستقیم در سیاستگذاریها و ارتقاء سطح آگاهی عمومی، سعی در پیشبرد این اصل و اهداف تعریف شده خویش دارد.
الف ـ تاریخچه سازمان:
سازمان خط ارتباطی ویژه برای کارگران مهاجر (HMW) بنابر ادعای مسئولین مربوطه، یک سازمان مستقل و غیردولتی است که در سال 1998 توسط گروهی از شهروندان اسرائیلی به ویژه زنان معترض به استثمار و رفتار غیرانسانی با کارگران خارجی و قربانیان قاچاق در تل آویو تأسیس شد.
در آن زمان مسئله تجارت انسان مخصوصا قاچاق زنان و وضعیت اسفبار آنها پدیده ای ناشناخته و کم اهمیت در میان افکار عمومی جامعه اسرائیل به شمار می آمد. از آنجا که بسیاری از این افراد نسبت به حقوق انسانی و مدنی خود در اسرائیل اطلاع چندانی نداشته و از سوی دیگر، سکونت آنها در این کشور نیز غیرقانونی به شمار می آمد، لذا ممکن بود یا توسط قاچاقچیان، دلالان و سودجویان مجبور به اعمال نامشروع یا کارهای سخت و طاقت فرسا شده یا توسط پلیس دستگیر و از اسرائیل اخراج شوند.
در هر دو حالت، تخلفات بسیاری درباره آنها صورت می گرفت و چون آنها فاقد هر گونه پشتوانه مادی و معنوی برای پیگیری قانونی حقوقشان بودند، لذا دست یاری به سوی سازمانهای غیردولتی حامی کارگران و مهاجران خارجی دراز کردند. HMW جزء اولین سازمانها در حمایت از قربانیان قاچاق و کارگران مهاجر و مساعدت و پیگرد قانونی حقوق تضییع شده آنها بود.
این سازمان که در ابتدا کار خود را با حمایتها و مساعدتهای مالی و فکری سازمان کاولا اود (Kavla oved) (کارگران مهاجر) آغاز کرد به تدریج رشد یافته و اکنون به عنوان نمونه و الگوی خدمت رسانی برای سایر سازمانها و گروههای مدافع حقوق بشر در اسرائیل شناخته می شود. به طوری که در سال 2001انجمن حقوق مدنی اسرائیل، جایزه امیل گرونزوای (Emil Gruenz weig) را به خاطر خدمات و فعالیتهای این سازمان در زمینه حمایت و حفاظت از حقوق کارگران مهاجر و قربانیان قاچاق انسان، به این مؤسسه اعطاء کرد.
ب ـ اعضای سازمان:
1 ـ معرفی رئیس سازمان:
خانم شوی کرزن (Shevy Korzen) از اولین داوطلبان فعالیت در سازمان مذکور برای کارگران مهاجر بود. وی که دارای مدرک لیسانس در رشته های اقتصاد، مدیریت بازرگانی و کامپیوتر است، سالها در زمینه مشاوره آموزشی، اقتصادی و کامپیوتر فعالیت کرده است.
او در سال 1999 به این سازمان وارد شد و کار خود را با فعالیت در بخش رسانه و نمایندگی حقوق کارگران مهاجر تحت بازداشت و قربانیان قاچاق آغاز کرد. پس از مدتی به عنوان مدیر بخش رسانه انتخاب هیأت مدیره HMWنیز درآمد و تا سال 2002 در این مقام باقی ماند.
کرزن مدتی نیز در سمت ریاست بخش منابع خدمت کرد تا آنکه در سال 2004 به سبب اقدامات مداوم و مؤثر در پیشبرد اهداف مؤسسه به عنوان رئیس این سازمان برگزیده شد و تاکنون (2006) نیز در این مقام فعالیت می کند.
از نظر کرزن سیاستگذاریهای دولت اسرائیل درباره کارگران مهاجر در مواردی چون: "سیاست انقیاد و وابستگی کارگر به کارفرما" مهمترین و اصلی ترین دلیل سوءاستفاده و استثمار کارگران مهاجر در اسرائیل است.
به اعتقاد او کارگران مهاجر مردم فقیری اند که بدون هیچ گناهی، غیرقانونی خوانده شده و بی هیچ حق و حقوقی اخراج می شوند.
2 ـ هیأت رئیسه:
اعضای ده نفره هیأت رئیسه سازمان خطارتباطی ویژه برای کارگران مهاجر، عبارتند از:
خانم میریام دارمونی ـ شارویت (Myriam Darmoni-Sharvit) که ریاست هیأت مدیره را برعهده دارد و خانم لیلی انگل (Lili Angel)، آنات بن دُر (Anat Ben Dor) هانی بن اسرائیل (Hanny Ben israel) ، اُدد فلر (Oded Feller) ، الا کرن (Ella Keren) ، الن کوچالی (Ellen Kuchali) ، حاخام لوی لوار (Levi Lauer) ، گالیا سابار (Galia Sabar) و آویل زیلبر (Aviel Zilber) که به عنوان اعضای هیأت رئیسه فعالیت می کنند.
3 ـ کارمندان ارشد:
برخی از کارمندان ارشد HMW عبارتند از:
سیگال روزن (Sigal Rozen) مدیر بخش رسانه.
نومی لون کرون (Nomi Leven Kron)رئیس بخش حقوقی.
یورری ساده (Uri Sadeh) مدیر برنامه ضد قاچاق.
لیزا ریچلن (Lisa Richlen) معاون بخش منابع.
4 ـ داوطلبان:
برطبق آمار سال 2004 تاکنون بیش از 100 داوطلب برای فعالیت در HMW و حمایت و مساعدت کارگران مهاجر و قربانیان قاچاق به این سازمان پیوسته اند. به ادعای مقامات سازمان مذکور، داوطلبان که اغلب از مؤسسات علمی و دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی، گروههای اجتماعی و سایر قشرهای جامعه به HMW پیوسته اند در بسیاری از برنامه های سازمان فعالیت دارند؛ فعالیتهایی چون:
ـ ملاقات با کارگران مهاجر و قربانیان قاچاق در بازداشتگاهها.
ـ فعالیت در بخش ارتباطات تلفنی مرکز مداخله بحران.
ـ ارائه مشاوره حقوقی و ارتباط با مراکز حقوقیو قانونی جامعه.
ـ فعالیت در بخش ترجمه برای دفاع از موکلان خود در دادگاهها و کار در بخشهای دفتری و اداری سازمان...
ج ـ اهداف سازمان:
اهداف سازمان HMW که به ادعای مقامات این سازمان، با عنایت به ارزشهای جهانی و بشردوستانه و در راستای تحقق و ترویج آرمانهای یهودیت و مبانی ارزشی دولت اسرائیل تعیین شده است، عبارتند از:
1) حمایت از حقوق انسانی و مدنی کارگران مهاجر در اسرائیل.
2) تلاش برای ایجاد عدالت، برابری، دموکراسی و گسترش جامعه مدنی در جهت حمایت از قشرهای ضعیف و آسیب پذیر.
3) حذف استثمار زنان و خشونت علیه آنها در جامعه اسرائیل.
4) ترویج رفتار مناسب و انسانی با غیریهودیان و احترام به حقوق آنها.
5) اجرای دقیق قوانین، سیاستها و روشهای مربوط به گسترش عدالت و برابری.
6) پیشگیری از بردگی مدرن و اجرای حقوق انسانی و قوانین کارگری برای کارگران خارجی در اسرائیل.
7) ریشه کن کردن پدیده قاچاق انسان.
8) مبارزه با تبعیض نژادی در اسرائیل.
د ـ برنامه ها و فعالیتهای سازمان:
فعالیتهای سازمان خط ارتباطی ویژه برای کارگران مهاجر، در دو حوزه عمده، صورت می گیرد.
1 ـ حوزه حمایت از کارگران مهاجر:
HMW در این بخش از سه روش برای پیشبرد اهداف و برنامه های سازمان استفاده می کند:
1) مداخله در بحران:
همان گونه که قبلاً گفتهشد پس از اتخاذ سیاست اخراج و توقیف کارگران مهاجر از سال 2002، بیش از نیمی از این کارگران مجوز قانونی خود را برای سکونت در اسرائیل از دست داده و اخراج شدند. همچنین بسیاری از کارگران قانونی نیز که به سبب رفتارهای ناشایست کارفرمایان در استثمار و سوءاستفاده از آنها، شغل خود را ترک می کردند، تحت تأثیر قانون انقیاد و به علت آنکه مجوز اقامت آنها توسط کارفرما با شرکتهای استخدامی مصادره شده بود، فورا دستگیر شده و به عنوان مهاجر غیرقانونی از کشور اخراج می شدند.
در پی این وقایع، بخش "مداخله در بحران" سازمان مذکور، در راستای حمایت و دفاع از حقوق این کارگران دست به اقداماتی زد که عبارتند از:
ـ برقراری تماسهای تلفنی با کارگران و فراهم کردن اطلاعات لازم برای آنها درباره حقوق کاری و انسانی مهاجرین.
ـ حمایت از کارگران مهاجر در مسائلی چون: رهایی از بازداشتگاهها و بازداشتهای کاذب و ساختگی و خشونت پلیس، رسیدگی به وضعیت آوارگان و فراریها، پیگیری حقوق آنها در جریان بازداشت، محاکمه و اخراج و...
ـ ملاقاتهای حضوری با کارگران مهاجر در بازداشتگاهها.
ـ ارائه اطلاعات، مشاوره حقوقی، مساعدتهای بشردوستانه چون فراهم کردن کتاب، پوشاک، کارت تلفن و... برای زندانیان.
ـ تحلیل و بررسی احکام صادر شده از سوی دادگاهها درباره اخراج زندانیان.
ـ فراهم کردن اطلاعات و اخبار برای مطبوعات و رسانه ها درباره وضعیت کارگران مهاجر تحت بازداشت.
2) اقدامت حقوقی:
سازمان HMW ، در سلسله اقدامات حقوقی خود برای احیاء و تحققحقوق کارگران مهاجر، در قالب سه موضوع، پیگیر امور قانونی و حقوقی این افراد شده است که عبارتند از:
ـ تشکیل دادگاههای تجدیدنظر درباره حکم اخراج کارگران مهاجر. HMW در این زمینه تلاش کرده تا مجوز بررسی مجدد حکم صادر شده مبنی بر اخراج کارگران مهاجر را کسب کند.
از نظر سازمان HMW ، دسترسی به این حق، نوعی پیشرفت و بهبود در وضعیت قبلی کارگران مهاجر به حساب می آید. انسانهای افسرده و ناامیدی که ماهها یا سالها بدون هیچ حقی در تغییر حکمشان در بازداشت به سر برده اند و در شرایط بسیار تبعیض آمیزی نسبت به سایرین، محکوم به اخراج می شوند.
به گزارش سازمان HMW ، برخی از موارد تبعیض آمیزی که نسبت به این افراد صورت پذیرفته است، عبارتند از: نبود مترجم مناسب در حین مراحل دادرسی برای تفهیم احکام صادره به محکومین و انتقال دفاعیات آنها به قاضی، توقیف طولانی مدت محکومان و عدم رسیدگی سریع به وضعیت آنها، عدم تجدیدنظر در حکم صادره، فراهم نبودن وکیل و نماینده قانونی برای زندانیان فقدان اطلاعات کافی برای کارگران مهاجر زندانی درباره حقوق قانونی و انسانی شان و...
به دنبال این گونه اعمال غیرانسانی و ناعادلانه، HMW خدماتی ارائه کرده است که برخی از آنها عبارتند از: تقلیل مدت زمان رسیدگی به پرونده محکومین و تشکیل دادگاه از 14 روز به 4 روز پس از بازداشت، ارائه دادخواستها و شکایاتی به دیوان عالی اسرائیل برای رسیدگی به وضعیت نابسامان و غیرانسانی این محکومان در جریان بازداشت و محاکمه، تلاش برای فراهم کردن مترجم و نماینده قانونی در جهت دفاع مؤثر از حقوق زندانیان، دستیابی به حق انتخاب قضات توسط سازمان HMWو سایر مؤسسات و سازمانهای همسو، فراهم کردن حق تجدیدنظر و تشکیل دادگاههاییبرای تجدیدنظر درباره حکم اخراج مهاجران کارگر.
ـ اخراج کودکان:
هرچند براساس حقوق بین الملل و قوانین داخلی اسرائیل، دولتها موظف به حمایت و مراقبت از همه کودکان شده اند، اما این قانون در اسرائیل شامل کودکان مهاجر خارجی نشده و در بسیاری از موارد اکثر این کودکان بدون هیچ قیم و سرپرستی بازداشت و به سوی سرنوشتی مجهول و ناشناخته از کشور اخراج می شوند.
HMW برای حمایت از این کودکان، دادخواستهای بسیاری را به دادگاه عالی اسرائیل ارائه کرده تا بدین وسیله مقامات را وادار به عدم اخراج این کودکان کند. همچنین از آنها خواسته است تا وضعیت معین و قانونمندی را برای کودکان مهاجر فراهم کرده و از طریق سازمانهای خیریه در اسرائیل یا تماس با مؤسسات خیریه و بشردوستانه در کشورهای مبدأ (موطن این کودکان) شرایط مساعدتری را برای این کودکان فراهم کنند.
ـ سیاست انقیاد:
براساس این قانون هر کارگر مهاجری که به اسرائیل وارد شود، باید زیرنظر یک کارفرمای اسرائیلی یا شرکتهای استخدامی مشغول کار شود. در بیشتر موارد، این افراد تحت استثمار و سوءاستفاده و بدرفتاری کارفرمایان خود قرار می گیرند، اما از آنجا که برای قانونی بودن سکونتشان در اسرائیل نیاز به حسن ارتباط با کارفرما دارند هرگز قادر به تغییر شغل نبوده و چنانچه اعتراض کرده و اخراج شوند یا حتی کارفرما ورشکسته شده یا بمیرد، آنها به علت از دست دادن کار و قطع رابطه با کارفرما، وضعیت غیرقانونی یافته و دستگیر و از کشور اخراج می شوند.
سازمان HMW برای مقابله با این قانون تلاش می کند و با ارائه توضیحات و تفاسیر مختلف به دولت، رسانه ها و افکار عمومی درباره پیامدهای غیرانسانی این سیاست، سعی در حذف یا حداقلتعدیل این قانون دارد.
3) سیاستگذاری اجتماعی:
HMW از طریق ترکیبی از فعالیتهای حقوقی، آموزشی، تبلیغات رسانه ای و ارتباط با سیاستگذاران، سعی در بهبود وضعیت کارگران مهاجر کرده است. از جمله اقداماتی که سازمان در این راستا انجام داده عبارتند از:
ـ برگزاری سخنرانیها، تورهای مسافرتی برای مهاجرین خارجی، دانشگاهیان، مشاوران، حقوقدانان، اساتید، فعالان اجتماعی، گروههای بین المللی و وکلا، همچنین اجرای مصاحبه های تلویزیونی و رادیویی.
ـ انتشار مقالات، گزارشها و کتب درباره کارگران مهاجر.
ـ مشاوره و تبادل نظر با وزارتخانه هایی چون وزارت دادگستری و وزارت کار و رفاه.
ـ حضور در کمیسیونهای مربوط به مسائل مهاجران خارجی در کنست (پارلمان).
ـ فراهم کردن اطلاعات برای سازمان ملل.
ـ فعالیت با گروههای بین المللی در زمینه اهداف مشترک.
3 ـ حوزه حمایت از قربانیان قاچاق:
در این بخش نیز چون حوزه پیشین سازمان HMW از سه روش مشابه استفاده می شود که عبارتند از:
1) مداخله در بحران:
سالانه افراد بسیاری از کشورهای فقیر و در حال توسعه جهان به ویژه کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق و شرق اروپا به اسرائیل قاچاق می شوند که 80 درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.
اکثر این افراد که در شرایط سخت مالی قرار گرفته اند تحت خشونت و بی رحمی بسیار توسط قاچاقچیان و دلالان و خلافکاران مجبور به اعمال نامشروع، خلافیا کارهای سخت و طاقت فرسا می شوند. البته از آنجا که مدارک شناسایی و مجوز ورود و اقامت این مهاجران توسط دلالها ضبط شدهاست، لذا دارای وضعیت غیرقانونی بوده و در صورت دستگیری فورا از اسرائیل اخراج می شوند.
در این راستا، سازمان HMW تلاش بسیاری کرده است تا از طریق برخی اقدامات نظیر یاری و مساعدت این گونه مهاجران در پیگیری قانونی حقوقشان و ارائه شهادت علیه قاچاقیان و دلالان انسان در دادگاهها، اسکان قربانیان قاچاق در پناهگاههای مخصوص شاهدان و فراهم کردن شرایط مساعد زندگی برای آنها در این مکانها، زمینه سازی برای یک بازگشت ایمن و هماهنگ با یاری سازمان ملل و نمایندگان امور مهاجرتی در کشورهای مبدأ برای این افراد، دریافت مجوز فعالیت قانونی برای قربانیان، تا پایان مراحل محاکمه را در احقاق حقوق انسانی و مدنیشان یاری کند.
2) اقدامات حقوقی:
سازمان HMW در این بخش نیز سه موضوع را در اولویت فعالیتهای حقوقی خود قرار داده است که عبارتند از:
ـ ارائه دادخواست حقوقی.
سازمان HMW سعی کرده از طریق تنظیم درخواستها و شکایاتی علیه عاملین قاچاق و اعمال فشار بر دولت برای پیگیری قانونی اتهامات دلالان و قاچاقچیان، تا حدودی خسارات مالی و معنوی وارده بر قربانیان را جبران کند.
همچنین داوطلبان سازمان با پذیرفتن وکالت و نمایندگی حقوقی این افراد در محاکم قضایی، به دفاع مؤثر از آنها می پردازند.
ـ شهادت برعلیه عاملین قاچاق.
متأسفانه اکثر قربانیانی که حکم اخراج آنها صادر شده است، به علت اِعمال تهدید و خطر از سوی قاچاقچیان و اشرار و بی توجهی پلیس به اظهارات آنها، چندان تمایلی برای اقامه شهادت در دادگاهها علیه عاملین قاچاق و خلافکاران ندارد و در صورت تمایل نیز هیچ گونه شرایط مناسبی در دادگاهها برای ارائه این اظهارات و پیگیری قانونی آن فراهم شده است.
سازمان HMW می کوشد تا با روشهایگوناگونی از جمله ارتباط با این قربانیان و مجاب کردن آنها برای اقامه شهادت در دادگاه و فراهم کردن زمینه مناسب برای پیگیری قانونی حقوق قربانیان قاچاق، از طریق فشار بر دادگاه و پلیس در پذیرش اظهارات این افراد، حقوق تضییع شده آنان را استیفا کند.
ـ همکاری با وزارت دادگستری
سازمان HMW ، از طریق ارتباط با وزارت دادگستری و رایزنی و گفتگو با مسئولان این وزارتخانه توانسته است به حقوقی چون کسب اجازه برای ارائه شهادت در دادگاه، تعقیب قانونی طرح دعاوی مدنی قربانیان، درخواست جبران خسارت مالی و معنوی آنها و دریافت وکیل و مجوز اقامت و کار از سوی دولت برای قربانیان قاچاق، دست یابد.
به علاوه با تلاش مستمر کارمندان (HMW)تا حدود زیادی سطح آگاهی و آموزش این دسته از مهاجرین، نسبت به حقوق مدنی، قانونی و انسانی شان ارتقا یافته است.
3) سیاستگذاری اجتماعی:
از جمله فعالیتهای سازمان در این بخش عبارتند از:
ـ حضور در کمیسیونهای کنست و بحث و گفتگو درباره مهاجرین قاچاق شده به ویژه زنان و ارائه مقالات و پیشنهادهایی در رابطه با حل مشکلات آنها.
ـ افزایش آگاهی عمومی نسبت به مسئله قاچاق انسان از طریق تبلیغات رسانه ای، مطبوعات، سخنرانیها و جلسات بحث و تحقیق و...
ـ ارائه گزارشهایی درباره هویت، انگیزه و وضعیت اسفبار این مهاجران با همکاری سایر سازمانهای همسو.
ـ ائتلاف با مؤسسات همسو برای مبارزه با قاچاق زنان در اسرائیل.
ـ همکاری با کمیته تحقیق کنست برای تصویب قانونی که دربرگیرنده تعریف جامع و کاملی از قاچاق و تخلفات مربوط به آن باشد و همچنین کیفیت ابزارهای تأدیب مجرمین و حقوق قربانیان قاچاقمانند مراقبتهای بهداشتی و روانی، مجوز کار و سکونت در اسرائیل، دادرسی حقوقی، جبران خسارات و... را مشخص کند.
ـ مبارزه با عاملان سازمان یافته فعالیتهای غیرمشروع .
ـ ارتباط با قضات، انجمنهای شهری، اعضای کنست، سیاستگذاران، مجرمین، رسانه ها و... عموم مردم در جهت پیشبرد اهداف سازمان و...
ه ـ انتشارات:
مرکز انتشارات سازمان HMW در جهت ارتقاء سطح آگاهی جامعه اسرائیل و افکار عمومی بین المللی، مجموعه گزارشهایی را درباره موضوع کارگران مهاجر و قاچاق زنان به چاپ رسانده است که در ذیل به عناوین برخی از آنها اشاره می شود:
ـ زنان به عنوان یک کالا، قاچاق زنان در اسرائیل (2003).
ـ اداره کل مهاجرت یا واحد اخراج مهاجران.
ـ "چون شما بیگانه اید!" بردگی مدرن و قاچاق انسان در اسرائیل.
ـ قاچاق زنان در اسرائیل (2001).
انتشارات مقالات موضوعی درباره مسائل فوق مانند مقاله "تفسیر سازمانهای غیردولتی از سیستم استخدام کارگران مهاجر در اسرائیل" و همچنین ارائه گزارشهایی از پیشرفت و نحوه فعالیتهای سازمان در سالهای مختلف نظیر گزارش فعالیت سازمان در سال 2002 و 2004 از دیگر اقدامات مرکز انتشارات HMW است.
مآخذ:
- بولتن رویداد و گزارش اسرائیل، 30/7/1385، شماره 315.
- www.hotline.org.il/english/about.htm.
- www.nif.org/content.cfm?id=1664$$curr body=1.
- http://en.thinkenist.com/quotes/shevy- korzen.