سامی ستیزی، نهاد هماهنگی مقابله با: تفاوت بین نسخهها
جز (۱ نسخه واردشده) |
نسخهٔ کنونی تا ۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۲۱
"نهاد هماهنگی مقابله با سامی ستیزی" (Goord ination forum for countering Antisemitism) یک سازمان رسمی (State Forum)متشکل از سازمانهای یهودی همچون انجمن ضد افترا، کنگره جهانی یهودیان، بنای بریث، آژانس یهود و نمایندگانی از وزارتخانه های آموزش و پرورش و امور خارجه اسرائیل، و همچنین دفتر نخست وزیری اسرائیل می باشد که پس از وقوع انتفاضه الاقصی در سرزمینهای اشغالی فلسطین با هدف تشریح، توضیح و اطلاع رسانی درباره یهودستیزی و مصادیق آن و نیز ارزیابی فعالیتهای سامی ستیزی (آنتی سمیتیکی) و ضدیهودی در جهان و هماهنگی میان یهودیان برای مقابله با آن در سال 2002 میلادی در بیت المقدس تأسیس شد. لیکن هدف اصلی آن تولید ادبیات جدید برای آنتی سمیتیسم و تداعی این تصور است که پس از وقوع انتفاضه فلسطین و واقعه 11 سپتامبر هجمه به اصطلاح جهان اسلام نه تنها متوجه اسرائیل است، بلکه برای مقابله با آن حتی یهودیان دیاسپورا را نیز هدف قرار داده است.
این هاد ضمن جمع آوری اطلاعات درباره اقدامات سامی ستیزی گزارشهایی را به طور منظم منتشر نموده و از این طریق سیاست واحدی را در مورد نحوه مقابله با اشکال و گونه های مختلف آنتی سمیتیسم (سامی ستیزی یا یهودستیزی) تنظیم می نماید.
الف ـ زمینه های تأسیس نهاد:
تأسیس این نهاد پس از برگزاری نشست مشترکی میان مقامات رژیم صهیونیستی و رهبران برخی از سازمانهای یهودی در راستای تشکیل یک نهاد بین المللی برای مقابله با آنتی سمیتیسم که در 6 ژانویه 2002 در وزارت خارجه اسرائیل برگزار گردید، محقق شد. در این اجلاس در ابتدا معاون وزیرخارجه رژیم صهیونیستی با به کارگیری اصطلاح آنتی سمیتیسم جدید (New Antisemitism)اظهار داشت: "تا قبل از سالهای کنونی آنتی سمیتیسم بر وقایع پراکنده اطلاق داشت، لیکن در حال حاضر آنتی سمیتیسم جدید شکل متفاوتی دارد که نماد آن سازماندهی این وقایع در قالب مخالفت با همه یهودیان است".
وی افزود: "در این نوع جدید نه تنها ابزاری همچون ترور و خشونت شکل ایدئولوژیک به خود می گیرد، بلکه از ابزارهای تکنولوژی همچون تلویزیون، ماهواره و اینترنت و حتی نهادهایی همچون سازمان ملل، دانشگاهها و مؤسسات مختلف در راستای بازخوانی و احیای در راستای بازخوانی و احیای رفتارهای آنتی سمیتیسم کلاسیک ـ که مظهر آن در مخالفت با یهودیان دیاسپورا تجلی می یافت ـ استفاده می شود". به این تعبیر از آنجا که آنتی سمیتیسم جدید فراتر از مرزها و محدوده های خاص مخالفت با یهودیان و اسرائیل را دربرمی گیرد ضروری است نحوه مبارزه با آن نیز به صورت هماهنگ از سوی سازمانهای ذی ربط در اسرائیل و سازمانهای یهودی در قالب تأسیس یک نهاد هماهنگی برای مقابله با آنتی سمیتیسم دنبال شود. مستندات معاون وزیر امور خارجه اسرائیل برای ترسیم مصادیق آنتی سمیتیسم جدید عبارت است:
1 ـ دعا در کلیساهای دانمارک برای قربانیانفلسطینی در حالی که مطابق با دیدگاه اسرائیل این افراد تروریست هستند.
2 ـ حمایت صریح گرایشات شبه نازیستی در شیلی از فلسطینیان.
3 ـ اعمال فشار بر یهودیان آفریقای جنوبی برای پوشیدن لباسهای سنتی یهودیان.
4 ـ متهم شدن اسرائیل و یهودیان به توطئه حادثه 11 سپتامبر توسط انکارکنندگان هولوکاست در آمریکا.
ب ـ اقدامات نهاد:
نهاد هماهنگی مقابله با آنتی سمیتیسم مطابق با اساسنامه خود ملزم به جمع آوری اطلاعات درباره اقدامات به اصطلاح آنتی سمیتیکی از طریق درج گزارش می باشد. در این راستا می توان به سه گزارش منتشر شده از سوی این نهاد اشاره نمود.
در گزارش اول این سازمان با عنوان "آنتی سمیتیسم مسلمانان" نوشته رابرت وستریچ (Robert Wistrich)ضمن استناد به اطلاعات ارائه شده درباره خشونت علیه یهودیان در اروپا مستند به تحلیل سایمون ویزنتال از سوی نویسنده این ادعا مطرح شده است که در این نوع خشونت منافع اسرائیل و یهودیان دیاسپورا هر دو مورد هدف قرار می گیرد.
مطابق با دیدگاه نویسنده از آنجا که افکار عمومی اروپاییان از تأثیرپذیری دیدگاه جهان اسلام از مناقشه اسرائیل و فلسطینیان مطلع نیست، مسلمانان دیاسپورا و به تعبیر بهتر اتباع مسلمان در کشورهای اروپایی جنبه های نارضایتی خود از اسرائیل را در مخالفت با یهودیان دیاسپورا ترسیم می کنند. همچنین در این گزارش به تأثیرپذیری "دیدگاههای مسلمین از قرآن و توصیف شرارت یهودیان در این کتاب" به عنوان مبنای دیگری برای مقابله مسلمانان بایهودیان و اسرائیل اشاره شده است.
در گزارش دوم این نهاد با عنوان "گرایشات آنتی سمیتیسم در سال 2001" ضمن اشاره به تشدید فعالیتهای ضد یهودی از تحرکات اسلام گرایان رادیکال علیه یهودیان مبتنی بر اشکال سنتی آنتی سمیتیسم و از طریق همکاری آنان با گروههای راست و چپ افراطی سخن رفته است. در این گزارش همچنین با معرفی انتفاضه و حادثه 11 سپتامبر به عنوان نقطه شروع فعالیتهای ضد یهودی به طور اعم محور تبلیغات این گروهها مبارزه با نفوذ یهودیان و برقراری ارتباط میان مناقشه خاورمیانه و همه یهودیان جهان، معرفی شده است.
نتیجه آنکه این سطح از فعالیتها صرف نظر از ایجاد همگرایی میان مسلمانان اروپا با گروههای راست و چپ افراطی تشدید خصومت علیه یهودیان در اقصی نقاط جهان را دربرداشته است. همچنین در گزارش سوم این نهاد با عنوان "نگرشهای آنتی سمیتیک در سال 2002" موارد ذیل به عنوان نمونه ای از این موارد ذکر شده است:
1 ـ سازمانهای جهادی در سراسر جهان، همه یهودیان جهان را مورد هجوم حملات تروریستی خود قرار داده اند.
2 ـ بیشتر حملات علیه یهودیان و منافع آنان توسط عناصر اسلامی انجام شده است.
3 ـ حملات خشن علیه یهودیان روزبه روز شدیدتر و متهورانه تر می شود.
4 ـ وابستگی زیادی میان این وقایع روی داده و مناقشه اسرائیل و فلسطینیان وجود دارد.
5 ـ در بسیاری از موارد انتقاد از اسرائیل به سمت حمله علیه یهودیان نشانه رفته است.
6 ـ جناحهای چپ و راست افراطی مخالف یهودیان دیاسپورا نیز به سمت حمایت از آرمان فلسطین و مقابله با اسرائیل پیش رفته اند.
صرف نظر از ارائه این گزارشها به برخی از جلسات این نهاد نیز اشاره نمود که در آن بیانیه هایی درباره وقایع و تحولات به اصطلاح آنتی سمیتیستی صادر می شود. برای نمونه در جلسه 21 می 2002 این نهاد از حکومت خودگردان درخواست نمود، از اقدامات لازم برای جلوگیری از اشاعه سامی ستیزی خودداری نکند.
مآخذ:
- بولتن رویداد و گزارش، مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی ـ علمی ندا، شماره 38، 23/10/1382.
- www.Antisemitism.org.il/english/press/pressl.