رابکین، یاکوف: تفاوت بین نسخهها
جز (۱ نسخه واردشده) |
|
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۱۹
یاکوف رابکین (Yokov Rabkin) در سال 1945 در فلوریدای آمریکا متولد شد و تحصیلات خود را در رشته شیمی آغاز کرد. پس از چندی به روسیه سفر کرد و تا سال 1970 در آنجا اقامت گزید. در طول این مدت، وی سفرهای مطالعاتی چندی به اسرائیل و وین داشت، تا اینکه سرانجام در سال 1973 به مونترال رفت و در دانشگاه مونترال به عنوان استاد رسمی تاریخ استخدام شد.
علاوه بر این، رابکین یکی از کارمندان شبکه تلویزیونی "خاورمیانه" و یکی از اعضای "مرکز کانادایی تحقیقات آلمانی و اروپایی" (Centre canadien d etudes allemandes et euopeen) است که این مراکز زیر نظر مرکز مطالعات و تحقیقات بین المللی سریوم (Cerium)فعالیت می کنند. رابکین همچنین استاد افتخاری چندین دانشگاه از جمله جان هاپکینز، یاله، پاریس 4 (Paris IV) ، لویی پاستور (استراسبورگ)، دانشگاه یهودیان و دانشگاه (بار ایلان ـ Bar Ilan) است. وی تاکنون مصاحبه های بسیاری در رادیو و تلویزیون داشته و برنامه های بی شماری را اجرا کرده که از آن جمله می توان به برنامه "یهودیت و مدرنیته" در رادیو بین المللی کانادا اشاره کرد.
یاکوف رابکین به زبانهای انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، عبری و روسی کاملاً مسلط است و تا حدی قادر به خواندن متون آلمانی، ارمنی، ایتالیایی، پرتغالی و ترکی نیز است.
از جمله مسائلی که وی در حال حاضر نیز در حوزه تاریخ مورد آموزش و تحقیق و بررسی قرار می دهد، تاریخ یهودیان، تاریخ علوم و تاریخ شوروی است.
محتویات
الف ـ فعالیتها و اقدامات:
عمده ترین فعالیتهای رابکین عبارتند از:
1 ـ تلاش برای نشان دادن تضاد یهودیت و صهیونیسم:
یاکوف رابکین در سال 2004 کتابی با عنوان "به نام تورات: تاریخ تضاد یهودیت و صهیونیسم" (Au nom de la Torah. Une histoire de I opposition Juive au sionisme)منتشر کرد کهبسیار جنجال برانگیز بود. رابکین در این اثر برای منتقدان و مخالفان خود روشن می سازد که تعداد طرفداران مسیحی دولت اسرائیل، بسیار بیش از طرفداران یهودی آن است و از سوی دیگر تضاد بین یهودیت و صهیونیسم از مشروعیت یهودی دولت اسرائیل کاسته و حتی در نظر بعضی از یهودیان، خطر دولت اسرائیل برای یهودیان، بیش از خطر اعراب و فلسطینیان برای آنان است.
به عقیده وی مخالفت یهودیت با ایجاد دولت صهیونیستی همواره به طرق مختلف سانسور شده است. رابکین در کتاب خود به این نکته نیز اشاره کرده که به نظر یهودیان آزادیخواه ایدئولوژی صهیونیسم، در دوام جامعه یهود، خلل ایجاد می کند. یاکوف رابکین در مصاحبه ای با سایت Lesogres.orgبه این موضوع اشاره کرد که به عقیده لوباویچ ـ رهبر جنبش حسیدی ها در اوایل قرن 20 ـ صهیونیسم شکلی از بت پرستی است و صهیونیستها مفهوم و هویت یهودیت موردنظر خود را از این آیین فراگرفته اند.
وی همچنین با استناد به لوباویچ مدعی است در اوایل قرن 20 اکثر یهودیان ضد صهیونیسم بودند و تنها گروه کوچکی، به نمایندگی از مردم یهود سخن می گفتند. رابکین در توضیح این مطلب که تورات چگونه تضاد یهودیت و صهیونیسم را به تصویر کشیده است، می گوید: "صهیونیستها می خواستند فاصله ای بین یهودیان و تورات ایجاد کنند. این موضوع برای کسانی که به تورات بسیار وابسته بودند، توهینی به مقدسات به شمار می رفت. درواقع صهیونیستها هویتی جدا از یهودیت خلق کردند.
در حقیقت، هدف صهیونیستها، ایجاد شکاف بین یهودیان و تورات است. رابکین در کتابش به وضوح "یهود و صهیونیسم" و "اسرائیل و دیاسپورا" را از هم جدا می کند. به عقیده وی، یهودیان برخلاف آنچه بر سر زبانهاست، به هیچ وجه امتی متحد نیستند و امروزه به طور حتم در میان یهودیان طرفدار صهیونیسم، صرفا انگیزه ای سیاسی برای حفظ اسرائیل حکمفرما شده است و این موضوع یعنی هولوکاستی دیگر. رابکین بارها در تظاهرات ضد صهیونیستی در مونترال شرکت کرده و به این موضوع اشاره کرده که یهودیان، دولت اسرائیل را دولتی غیرقانونی می دانند و معتقدند که پیش از آمدن منجی موعود یهودیان نباید آزادی سیاسی داشته باشند.
2 ـ شرکت در کنفرانسهای بین المللی:
رابکین به منظور ترویج و گسترش ایده های ضد صهیونیستی خویش، فعالانه در کنفرانسها و همایشهایی که بدین منظور در سراسر جهان تشکل می شوند، شرکت می کند. به عنوان نمونه یاکوف رابکین در 17 می 2003 در کنفرانسی با عنوان "تمایزات تمدنی در مراکش، نقش جامعه یهودیان و تفاوت بین صهیونیسم و یهودیت" که از سوی اتحادیه مدرنیته و دموکراسی (Callectif Modernite et democratie) و در دانشکده پزشکی کازابلانکا (توسط دانشجویان مسلمان) برگزار شد، شرکت کرد.
رابکین در این نشست اظهار داشت که یکسان پنداری صهیونیسم با یهودیت، کاری اشتباه و در ضمن خطرناک است. وی افزود: در هیچ جای سنت و آیین یهودیان و تورات نیامده که ما مجبوریم همان جایی اسکان گزینیم که ابراهیم اسکان گزیده بود.
به عقیده وی تعداد صهیونیستهای مسیحی بسیار بیشتر از یهودیان است و یک نمونه آشکار آن نیز جرج بوش است. جرج بوشی که گمان می کند ایجاد دولت یهودیان پیام آور ظهور عیسی است.
3 ـ انتشار کتب و مقالات:
علاوه بر حضور فعال در کنفرانسها، رابکین به صورت مستمر در عرصه پژوهش و تحقیق و موضوعهای مرتبط با یهودیت و صهیونیسم مطالب فراوانی را نگاشته است، به طوری که می توان گفت: تألیفات رابکین، مجموعا چهار کتاب و بیش از 200 مقاله را شامل می شود و همگی مربوط به یهودیت، صهیونیسم و علوم مذهبی است. کتابهای وی عبارتند از:
1) "رواج تکنولوژی نوین در دنیای پسا کمونیست"
(Diffusion of new Technologies in Post-communister world)
2) "تأثیر متقابل فرهنگ یهودی در عصر مدرن"
(Interaction of scientific and jdewishcultures in modern Times)
3) "علم در میان ابرقدرتها"
(Science Between the superpowers)
4) "به نام تورات: تاریخ تضاد یهودیت و صهیونیسم"
Au uom de la Torah. Une histoire de lopposition (juive au sonisme)
"به نام تورات..." آخرین کتاب منتشر شده رابکین است که وی در آن به تحلیل انتقادهای مذهبی روشنفکران یهودی از دولت اسرائیل پرداخته است.
وی همچنین دو کتاب در دست چاپ دارد: "یهودیان در حوزه علوم اروپایی مدرن: فرانسه 1930ـ1830"
(les juifs dans les sciences europeensmoderne: france 1830-1930)
و "مسائل شورای مهاجرت یهودیان"
(probleme of soviet jewish Emigraton)
رابکین طی فعالیتهایش کوشیده است همواره موضوعات مطرح شده مرتبط با حوزه فعالیتش در رسانه ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. بیشتر مقالات وی در مجلاتی همچون اکسپرس (la presse) ، (Gazette)(مونترال) و گلوب اندمیل، (Glob and mail)(تورنتو)، سودوتسچ زیتوگ (suddeutsche Zeitung)(مونیخ) (El Milenio) (مکزیک) و جروزالیم پست منتشر شده اند که از جمله این مقالات می توان به: "مسلمانان و یهودیان در مرکز هدف گیری" (Musulmans et juifs dans mire) "روابط خطرناک" (Liaison dangereus) ، "دگراندیشی در اسرائیل" (Dissidence en Israel) ، "انتقاد از اسرائیل: فی مابین گفتگوهای مشروع و لغزشهای ضد یهودی".
(Critiqne d Israel: entre les discourse legitimes et les derapages anti-juifs) و "در جستجوی صلح از دست رفته" (A la recherché de la Paix perdue) اشاره کرد.
علاوه بر این، رابکین در کنفرانسهای متعدد دیگری شرکت کرده که از آن جمله می توان به کنفرانس بین المللی دانشگاه لوزان در مورد موضوع اسرائیل و فلسطین و همچنین سمینار برپا شده با همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات بین الملل (CERIUM) و مرکز مطالعات مذهبی دانشگاه مونترال (CERUM)اشاره کرد.
ب ـ مواضع و دیدگاهها:
رابکین به عنوان یکی از نویسندگان ضد صهیونیست، دیدگاهها و مواضع خاص خود را در حوزه مطالعاتی خویش یعنی صهیونیسم و رژیمصهیونیستی و همچنین متحدان آن دارد. مواضع وی در مواردی همچون آنتی سمیتیسم، هولوکاست و همچنین روابط رژیم صهیونیستی با آمریکا مورد توجه می باشد.
1 ـ رابطه اسرائیل و آمریکا:
رابکین در یکی از مقالاتش با عنوان "یهودیان در مقابل بوش" (Juifs contre Bush)به این موضوع می پردازد که بسیار کم پیش می آید که آمریکا از دولتی به طور کامل حمایت کند. در حالی که در حال حاضر بوش حامی پر و پا قرص اسرائیل شده است. گروههای فشار صهیونیستی در کاخ سفید فعالند و بسیاری از مسیحیان طرفدار بوش نیز به شهرکهای یهودی نشین اسرائیل در سرزمین فلسطین کمک مالی می کنند. رابکین در مقاله خود به حضور شخصیت سیاسی جدیدی با عنوان "بوشارون" (بوش + شارون) اشاره و اذعان می کند که تشخیص سیاستهای این دو نفر از همکاری بس دشوار است.
وی همچنین ادامه می دهد که کمی پیش از برگزاری انتخابات سال 2004 آمریکا، بوش قانونی در زمینه مبارزه با آنتی سمیتیسم تصویب کرد که در حقیقت حمایت گر حقوق یهودیان در سراسر جهان بود. وی همچنین می افزاید: کارمندان سازمانهای یهودی نیز هزاران بار اعلام کرده اند که دولت بوش دولتی طرفدار اسرائیل است و بسیاری از همین کارمندان، یهودیان را تشویق کردند تا به نفع بوش رأی دهند. رابکین می نویسد که در دهه اخیر سازمانهای یهودی، به حزب راست صهیونیستی که آنها را به حزب راستگرای مسیحی و حزب جمهوریخواه نزدیک می کرد، پیوستند.
این سازمانها شروع به حمایت همه جانبه از اسرائیل کردند و حتی این عقیده و احساس را ترویج کردند که تمامی یهودیان این گونه اند. با این وجود رأی منفی اکثر یهودیان آمریکا به بوش روشنگر این مطلب بود که اقلیت یهودیان آمریکا طرفدار اسرائیلند و حتی بسیاری از سازمانهای یهودی، طرفدار مدارا، صلح و برابری حقوق در خاورمیانه اند و از آن جمله می توان به سایتهایی همچونwww.Acjna.orgwww. jewsnotzionistes.orgو www. Jewsagainsttheoccupation.orgاشاره کرد.
به طور کل به عقیده رابکین، دولت آمریکا حامی دولت اسرائیل است، ولی اکثریت یهودیان این کشور طرفدار اسرائیل نیستند. رأی منفی آنها به بوش نیز بیانگر تفاوتی است که یهودیت با صهیونیسم دارد.
2 ـ هولوکاست:
به عقیده رابکین امروزه هولوکاست ابزاری شده است که صهیونیستها از آن برای تقویت دولت اسرائیل استفاده می کنند. وی ضمن اشاره به این واقعیت معتقد است که یهودیان با استناد به هولوکاست به این نتیجه رسیده اند که باید "دولتی یهودی را تأسیس کنند، آن را قدرتمند نگاه دارند و از تمامی یهودیان دعوت کنند تا در آن سکنی گزینند، حتی اگر این امر مخالفت اعراب را برانگیزد. به عقیده این گروه "یک یهودی بی اسلحه یک یهودی مرده است". از سوی دیگر رابکین، با استناد به هولوکاست، به نکته دیگری نیز اشاره می کند که آن هم گوشزد کردن خطر دولتهای قدرتمند و نژادپرست است.
به اعتقاد رابکین نیز بسیاری از یهودیان در آمریکا، از سیاهپوستان و در درگیریهای فلسطین و اسرائیل از فلسطینیان حمایت می کنند. به عقیدهرابکین برپایی یادواره هولوکاست، ابزاری است برای توجیه تشکیل دولت اسرائیل و تقویت آن.
3 ـ اسرائیل و فلسطین:
یاکوف رابکین در درگیریها و مناقشات خاورمیانه جانب فلسطین را می گیرد و معتقد است که ایجاد دولت اسرائیل کاملاً در تضاد با سنت و آیین یهود است.
وی در مورد روابط آتی تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل به این موضوع اشاره می کند که تشکیلات خودگردان فلسطین به هر حال بسیار ضعیف تر از دولت اسرائیل است و در توضیح این مطلب می افزاید که فلسطین و اسرائیل دو حریف هم وزن نیستند. عدم تعادل درآمد، قدرت سیاسی و البته نظامی به حدی است که حتی روی کار آمدن حماس نیز نمی تواند این شکاف عظیم را پر کند.
رابکین معتقد است که پس از انتخاب شارون، روند صلح به طور کل شکست خورده و تنها راه خاتمه بخشیدن به مناقشات خاورمیانه این است که اسرائیل، دولت فلسطین را در محدوده مرزهای سال 1967 به رسمیت بشناسد که این امر خود در گرو گفتگویی سازنده بین اسرائیل و حماس است.
4 ـ آنتی سمیتیسم:
یاکوف رابکین در مقاله ای با عنوان "روابط خطرناک" (Liaison dangereuses)مورخ 13 آوریل 2002 به این موضوع اشاره می کند که آنتی سمیتیسم در حال حاضر موضوع رایج رسانه های غربی شده است و با وجود آنکه در کشورهای مسیحی میزان آمار حملات آنتی سمیتیک کاهش یافته، ولی دولت اسرائیل باعث افزایش حس تنفر از یهودیان در جهان عرب و مسلمان شده است. به نظر رابکین دلیل حملات آنتی سمیتیک در عصر حاضر یکسان بودن یهودی و اسرائیلی و به طور کلی یهودیت و صهیونیسم در نزد غیریهودیان است و به همین دلیل، این افراد دست به اعمال خشونت آمیز علیه یهودیان می زنند.
رابکین معتقد است که آنتی سمیتیسم شکل جدیدی به خود گرفته و دلیل آن هم درگیریهای خاورمیانه است. وی همچنین معتقد است که انتقاد از دولت اسرائیل عملی آنتی سمیتیک نیست، بلکه همان گونه که برخی از یهودیان دیاسپورا از اسرائیل حمایت می کنند، مسلمانان نیز حق دارند حامی فلسطینیان باشند.
مآخذ:
- بولتن رویداد و گزارش صهیونیسم، 13/2/1385، شماره 116.
- www.Cjc. ca/template.
- www.cerium.ca/auteur 33.htm.
- www.Hist.umontreal.ca/u/rabkin/cv.Html.
- www.Rsr.ch/view.asp3% f Docl...
- www.Unil.Ch/Unicom/page.1629...
- www.Minorities.org/print.php?IDA=7585.
- www.lesogres.org.
- www.newsyahoo.fr.
- www.casafree.com/modules/n.
- www.Cerium.ca/
- www.One-democratic state.org.
- www.Dandurand.uqam/ca.download/articles/graciela/aupied-du-mur.htm.
- www.Vigile.net/ds-oc-mond/do.