ساز و کار مقابله با سامی ستیزی در وزارت امور خارجه آمریکا

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل


مقدمه:

لزوم مقابله با آنتی سمیتیسم در جهان، صراحتاً عاملی برای مداخله دولت آمریکا در امور کشورهای دیگر در جهت تأمین منافع اسرائیل به شمار می رود چرا که با توجه معنایی که در بخش مصادیق آنتی سمیتیسم از دیدگاه دولت آمریکا بیان می شود، مخالفت با دولت اسرائیل نیز یکی از مصادیق آنتی سمیتیسم است و دولت آمریکا بر طبق قانون این کشور موظف به مقابله با آن است. براساس این دیدگاه وزارت امور خارجه با ارائه گزارشی سازوکار مقابله با یهودی ستیزی را روشن ساخته است.

در این گزارش جایگاه مفهوم آنتی سمیتیسم و ضرورت مقابله با آن در ساختار سیاسی و حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا بررسی می شود و به این منظور چگونگی طرح تصویب قانونی برای مقابله با آنتی سمیتیسم و معنایی از آن که در دولت آمریکامورد استفاده قرار می گیرد و همچنین چرایی ایجاد دفتری برای مقابله با آنتی سمیتیسم در سطح جهانی(و نه فقط در آمریکا)تشریح می گردد.

الف ـ ضرورت مقابله با آنتی سمیتیسم جهانی:

تا سال 2004 در مجموعه قوانین وزارت امور خارجه آمریکا، هیچ قانون مصرحی در مورد لزوم مبارزه با آنتی سمیتیسم جهانی وجود نداشت، بلکه تنها بخشی از وظایف این وزارتخانه تهیه گزارش های سالانه درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف و آزادی مذاهب در آنها بود.

در این سال، تام لانتوس نماینده جمهوری خواه و سناتور جرج وینوچ موفق شدند علی رغم مخالفتهای موجود، طرحی را در حمایت از نقش وزارت امور خارجه آمریکا در کنترل و مقابله با آنتی سمیتیسم به تصویب برسانند.

آنها توانستند با فراخ کردن مفهوم آزادی مذاهب و حقوق بشر، پدیده آنتی سمیتیسم را در ذیل آنها بگنجانند و در 16 اکتبر 2004 بوش رئیس جمهور آمریکا صراحتاً اعلام کرد یکی از مصادیق دفاع از آزادی، نابود کردن پدیده زیانبار آنتی سمیتیسم در جهان است.

از آن پس سفارتخانه های آمریکا در کشورهای متعدد که مسئول گزارش وضعیت حقوق بشر به دولت متبوع خود بودند، وظیفه رصد و گزارش آزار و اذیت هایی که در حق یهودیان هر کشوری روا داشته می شود را نیز عهده دار شده اند. وزارت امور خارجه آمریکا از سال 2004 تا 2006 نیز مسئولیت برگزاری دو کنفرانس بزرگ با موضوع مقابله با آنتی سمیتیسم را برعهده گرفت. کنفرانس اول در نیویورک و دومی در برلین برگزار شد.

مهمترین دلیل برگزاری این کنفرانس ها وهمچنین نتیجه دخالت مستقیم دولت آمریکا در مقابله با پدیده آنتی سمیتیسم، تأکید مضاعف بر هولوکاست به عنوان نسل کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم بوده است. پیش از آن نیز جرج بوش در سال 2003 در هنگام دیدار از اردوگاه "آشوویتز" و "بیرکنائو" گفته بود که وجود آنتی سمیتیسم در دنیای معاصر اعم از آمریکا، اروپا یا هر جای دیگری از دنیا بسیار پدیده جدی و تأمل برانگیزی است و بشر باید این لکه ننگ و نقطه تاریک در تاریخش را پاک کرده و با آن مقابله کند.

وزارت امور خارجه آمریکا به طور مشخص در سه حوزه، مبارزه با آنتی سمیتیسم را انجام می دهد.

1) آموزشی (educational)

2) قانونگذاری (Legislation)

3) اجرای قوانین(Law enforcement)

این وزارتخانه همچنین مسئولیت رسمی آموزش هولوکاست به معلمان را نیز برعهده دارد و در این زمینه با سازمان هولوکاست آمریکایی ها (American Holocaust Organization=AHO)

و موزه یادبود هولوکاست آمریکا(The United States Holocaust memorial musem=USHMM) نیز همکاری می کند.

این بخش از وزارتخانه همچنین بررسی دوره های روش های آموزش هولوکاست در جوامع چند فرهنگی را نیز برگزار و از سازمانهای غیردولتی (NGO) ها در عرصه مسائل آموزشی حمایت می کند اما نکته مهمی که در پس تصویب این قوانین وجود داشت، هیاهوی تبلیغاتی سازمانهای اسرائیلی و صهیونیستی در مورد افزایش بی سابقه آنتی سمیتیسم در سال 2004 بود که در واقع مهیج و محرک تغییرات در سطح سیاستگذاری های دولت آمریکا به شمار می رفت.

در این سال، مؤسات تحقیقاتی متعددی بهارائه آمار درباره آنتی سمیتیسم پرداختند و وضعیت این پدیده در جهان را وخیم اعلام کردند. مؤسه تحقیقات آنتی سمیتیسم و نژادپرستی در عصر حاضر وابسته به دانشگاه تل آویو به جمع آوری این آمارها پرداخت و اعلام کرد که طی 15 سال گذشته بیشترین میزان حملات آنتی سمیتیستی در سال 2004 گزارش شده است. همزمان با روزی که اسرائیل یاد هولوکاست را گرامی می داشت، مؤسه فوق در اعلامیه ای متذکر این موضوع شد که از تعداد و نحوه حملات آنتی سمیتیک در سال 2004 بدترین آمارها گزارش شده است و تعداد حملات فیزیکی به یهودیان در این سال قابل ملاحظه است. این مؤسه تبلیغات ضداسرائیلی و ضدآمریکایی را از مهمترین عوامل وقوع حملات آنتی سمیتیک اعلام کرد.

اهمیت این گزارش ها با شرح مصادیقی از آنتی سمیتیسم که در وزارت امور خارجه برای تصویب قانون لزوم کنترل و مقابله آنتی سمیتیسم در جهان ارائه شد، آشکارتر می شود.

ب ـ مصادیق آنتی سمیتیسم در سال 2004

در 3 ماه آخر سال 2003 و اوایل سال 2004 مجموعه اتفاقاتی رخ داد که دولت آمریکا با ذکر آنها، دلیل تلاش این دولت برای مقابله با آنتی سمیتیسم را اعلام کرد.

1) 1 اکتبر2003 در مالزی، ماهاتیرمحمد، نخست وزیر این کشور در جمع سران 57 کشور حاضر در کنفرانس اسلامی درباره نفوذ یهودیان در جهان و پیروزی نهایی 1/3میلیارد مسلمانان بر اقلیت یهود سخن گفت و اعلام کرد که مسلمانان نباید از اقلیت یهود شکست بخورند.

2) 2 نوامبر 2003 در ترکیه، انفجار خودروهای بمب گذاری شده در بیرون دو کنیسه، منجر به مرگ24 یهودی و زخمی شدن بیش از 250 نفر نمازگزار شد.

3) در 15 فوریه 2004 در روسیه روی 50 سنگ قبر متعلق به یهودیان، تصویر صلیب شکسته که نماد آلمان نازی بود، کشیده شد.

4) از 19 تا 21 مارس 2004 در تورنتو کانادا، نژادپرستان به یک مدرسه و یک گورستان یهودی حمله کرده و روی دیوارهای بعضی از کنیسه ها نیز شعارهای آنتی سمیتیستی نوشته و تصویر صلیب شکسته را کشیدند.

5) در 23 مارس 2004 در تولون (Toulon) فرانسه یهودیان حاضر در یک کنیسه در میان شعله های آتش قرار گرفتند.

6) در این سال، آنتی سمیتیسم بر اثر منازعه اعراب و اسرائیل رشد فزاینده ای داشت و کتابهای بسیاری توسط دولتهای کشورهای مسلمان با محتوای آنتی سمیتیستی انتشار یافتند.

7) در نوامبر 2002 تلویزیون دولتی مصر اقدام به بخش سریالی با عنوان سوار بی اسب (Horseman without a hors) کرد که محتوای اصلی آن براساس توهم برگرفته از پروتکل زعمای صهیون (Protocols of Elders of zion)استوار بود و بر نشان دادن قصد یهودیان مبنی بر استیلا بر جهان تأکید داشت.

8) در نوامبر 2003 تلویزیون عرب (Arab Television)یک سریال با نام الشتات (Diaspora) که به معنای یهودیان دور از وطن است ساخت که آن نیز محتوایی ضدیهودی داشت.

موارد بالا به عنوان مهمترین مصادیق آنتی سمیتیستی در کشورهای جهان در کنگره آمریکا مطرح شدند تا لزوم مبارزه با آنتی سمیتیسم در جهان ثابت شود.

با دقت در مصادیق فوق الذکر می توان دریافتکه گستره معنای آنتی سمیتیسم بسیار فراخ تعریف شده است به طوری که از آتش زدن یک کنیسه تا منازعه اعراب با رژیم صهیونیستی، مشمول دشمنی با یهودیان می شود، لذا باید معنای این کلمه از نظر وزارت امور خارجه آمریکا را آشکار کرد.

ج ـ معنای آنتی سمیتیسم:

ارائه تعریفی دقیق و مشخص از آنتی سمیتیسم توسط مبارزان با این پدیده تا سال 2004 انجام نشد. در این سال مرکز کنترل نژادپرستی و بیگانه ستیزی در اروپا (EUMC) (European Monitoring center on Racism and Xenophobia)

فقدان وجود یک تعریف عام و کلی از آنتی سمیتیسم را اعلام کرد و پس از آن NGOهای متعدد به ارائه تعریف های گوناگون از این واژه پرداختند اما تعریفی که دولت آمریکا از آنتی سمیتیسم ارائه می دهد به صورت مبسوط عبارت است از:

ـ توجیه یا فراخوان برای کشتن یا آسیب زدن به یهودیان به نام ایدئولوژی های افراطی یا مبتنی بر قرائتی افراطی از دین.

ـ وارد ساختن اتهامات نادرست و غیرانسانی به یهودیان مبنی بر اینکه یهودیان قصد استیلا بر جهان را دارند یا تبلیغ توطئه یهودیان برای چیرگی بر اقتصاد، رسانه ها و حکومتها در کشورهای جهان.

ـ مقصر دانستن کل جامعه یهودی به علت خطایی که یک فرد یا سازمان یهودی انجام می دهد.

ـ انکار واقعیت نسل کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم (هولوکاست) به هر طریق، مانند مورد پرسش قرار دادن کلیت آن یا مکانیسم مرگ یهودیان (اتاق های گاز و ...)

ـ متهم کردن یهودیان یا دولت اسرائیل به اختراع یا بزرگنمایی هولوکاست.

ـ متهم کردن یهودیان به دلیل وفاداری به دولت اسرائیل یا اولویت دادن به هویت یهودیشان نسبت به هویت ملی شان در کشورهای غیر از اسرائیل.

ـ انکار حق یهودیان مبنی بر داشتن سرزمین و دولتی مخصوص به خود و ادعای. اینکه ایجاد اسرائیل یک اقدام نژادپرستانه است.

ـ به کار بردن مفاهیم یا تصاویر کلاسیک آنتی سمیتیک (مثلاً ادعای اینکه یهودیان عیسی را کشته اند) برای نشان دادن چهره مردم اسرائیل یا یهودیان.

ـ قیاس دولت اسرائیل با نازی ها.

ـ مسئول دانستن کل یهودیان در قبال اقدامات دولت اسرائیل.

(در ذیل این بند آمده است که انتقاد از اسرائیل به شرطی که مانند انتقاد از سایر کشورها باشد جزء مصادیق آنتی سمیتیسم به شمار نمی رود).

ـ فعالیت آنتی سمیتیستی در هر کشوری که انکار هولوکاست و اعمال آنتی سمیتیک مشمول قوانین جزایی به شمار رود، جرم محسوب می شود.

ـ هر جنایتی که هدف آن یک یهودی یا اموال متعلق به یهودیان (مثل مدرسه، کنیسه، ساختمان و ...) یا متوجه فردی وابسته به یهودیان باشد، جزء اعمال آنتی سمیتیستی به شمار می رود.

طبق این تعریف از واژه آنتی سمیتیسم، هرگونه مخالفت با دولت اسرائیل یا فردی یهودی را می توان عملی آنتی سمیتیستی تعبیر کرد. فراخی این حوزه، امتیازات ویژه ای را برای یهودیان قائل شده است، امتیازی که معتقدان سایر مذاهب از آنها برخوردار نیستند و توجه به این نکته ضروری است که این تعریف رسمی دولت آمریکا از آنتی سمیتیسم است.

نکته مهم دیگر اینکه وزارت امور خارجه آمریکا تحت عنوان مقابله با آنتی سمیتیسم و با ارائه چنین تعریفی از آن به راحتی در امور داخلی کشورهادخالت،در کشورهای مختلف سازمانهای گوناگون را تأسیس و به دولتهای آنها فشار وارد می کند.

نکته دیگر اینکه در این تعاریف، پیش از هر چیزی لازم است تعریف نژاد سامی (Simite) مشخص شود و آنگاه به این پرسش پاسخ داده شود که جنایات فجیع و هولناکی که در حق مسلمانان فلسطینی از جانب یهودیان روا داشته می شود جزء اعمال آنتی سمیتیستی به شمار نمی رود؟ چرا که اعراب نیز از نژاد سامی اند اما کنگره آمریکا این واژه را تنها به یهودیان منحصر کرده است.

د ـ چگونگی مقابله با آنتی سمیتیسم:

در سال 2004 به بند اختیارات ویژه وزارت امور خارجه آمریکا، بخش زیر اضافه شد:

بند 59: کنترل و مقابله با آنتی سمیتیسم که خود شامل بخش های زیر است:

1) تأسیس یک دفتر ویژه و دائمی در وزارت امورخارجه، توسط وزیر امور خارجه

(Office to monitoring and combating Antisemitism)

2) رئیس دفتر(Head of Office)

رئیس این دفتر باید نماینده ویژه دولت آمریکا برای مقابله با آنتی سمیتیسم باشد و این فرد توسط شخص وزیر امور خارجه برای این سمت انتخاب می شود.

3) این دفتر در امور زیر مسئول است و باید پاسخگو باشد:

ـ کنترل و مقابله با آنتی سمیتیسم و همچنین کلیه تحرکات آنتی سمیتیستی که در کشورهای خارجی اتفاق می افتند.

ـ ارائه گزارشهای سالانه درباره وضعیت جهانی آنتی سمیتیسم.

ـ انجام رایزنی با NGOهای داخلی و بین المللی و سازمانهایی که با چنین اهدافی به فعالیتمشغولند و همچنین حمایت از در تمامی نقاط جهان.

در بخش سوم این قانون نیز آمده است:

دولت آمریکا باید حمایت های خود از مقابله با آنتی سمیتیسم جهانی را ادامه و گسترش دهد و آن را در قالب روابط دوجانبه با سازمانهای بین المللی مانند سازمان امنیت و همکاری اروپا(OSCE) (Organization of Security and Cooperation in Europe)سازماندهی کند.

ه ـ انتصاب ریکمن رئیس دفتر مقابله با آنتی سمیتیسم:

چنانچه گفته شد تصویب قانون مقابله با آنتی سمیتیسم در سال 2004 انجام شد اما در 21 می 2006، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا اولین نماینده ویژه مقابله با آنتی سمیتیسم را منصوب کرد و دفتر کنترل و مقابله با آنتی سمیتیسم رسماً در این تاریخ به ریاست گرگ ریکمن (Gregg Rickman)شروع به کار کرد.

رایس در مراسم اعلام انتصاب ریکمن، صراحتاً اعلام کرد که بیش از 6 دهه از وقوع هولوکاست می گذرد و آنتی سمیتیسم فقط یک واقعیت تاریخی نیست بلکه مشکل هر روزه ماست، جرج بوش رئیس جمهور آمریکا نیز وعده داده است که آمریکا همواره در مقابل آنتی سمیتیسم خواهد ایستاد و با مقابله با آنتی سمیتیسم در واقع از شأن انسانیت دفاع خواهد کرد.

انتخاب ریکمن به عنوان یکی از نمایندگان جمهوری خواه و از بازماندگان هولوکاست که پدر خود را در دوره نازی ها از دست داده بود، در واقع یک پیروزی مهم برای یهودیان در ساختار سیاسی آمریکا به شمار می رود زیرا بسیاری از مقامات وزارت امور خارجه اساس تشکیل دفتر مقابله با آنتی سمیتیسم در داخل این وزارتخانه را پیچیده کردنبی مورد بوروکراسی و نتیجه فشارهای لابی های یهودی تلقی می کردند.

به همین دلیل، انتصاب ریکمن به این سمت موجبات خرسندی سازمانهای صهیونیستی و دولت اسرائیل را فراهم ساخت چرا که نشانه پیروزی لابی های صهیونیستی بر سیاستمداران مخالف ایجاد دفتر مقابله با آنتی سمیتیسم به شمار می رفت.

روزنامه جروزالیم پست در اسرائیل نیز به چاپ گزارش مفصلی از سابقه ریکمن و مسئولیت بزرگ وی در مقابله با آنتی سمیتیسم پرداخت.

ریکمن 42 ساله به عنوان یک نماینده جمهوریخواه، چهره شناخته شده ای برای یهودیان به شمار می رود چرا که وی در فاصله سالهای 1985ـ1995 توانسته بود نقش بانک سوئیس در پنهان کردن اموال یهودیان که نازیها از آنها به غارت برده بودند را برملا ساخته و آن اموال را به بازماندگان یهودی بازگرداند.

او با این کار شهرت بسیاری در میان یهودیان تمامی کشورهای جهان برای خود فراهم ساخت. ریکمن همچنین مسئول هیئت تحقیق کنگره برای رسیدگی به پرونده "نفت در برابر غذا" (Oil for food)که در واقع یکی از رسوایی های سازمان ملل به شمار می رفت نیز بود.

ریکمن که فوق لیسانس روابط بین الملل خود را از دانشگاه میامی گرفته دو کتاب را نیز تألیف کرده و به چاپ رسانده است. کتاب بانک سوئیس و روان یهودیان (Swiss Bank and Jewish Soul)که در سال 1999 منتشر شد وکتاب استیلا و رهایی (Conquest and Redemption)که درباره تاریخ دارایی های یهودیان از هولوکاست تا امروز است و در سال 2006 چاپ شد.

انتشار این کتابها در کنار سابقه عملی وی، از ریکمن چهره ای علمی و اجرایی ساخته است.حضور وی در رأس دفتر کنترل و مقابله با آنتی سمیتیسم وزارت امور خارجه آمریکا می تواند اطمینان بخش صهیونیستها برای اعمال نفوذ و پیشبرد سیاستهایشان باشد.

وی تاکنون گزارش آنتی سمیتیسم در سال 2004 را به نگارش درآورده است و از طرف جرج بوش برای شرکت در مراسم شصت و پنجمین سالگرد قتل عام بابی یار که در 27 سپتامبر 2006 در اوکراین برگزار شد، به این کشور سفر کرد.

وی همچنین با حاخام آبراهام کوپر (Abraham Cooper)رئیس مرکز سایمون ویزنتال نیز دیدار کرد اما از زمان انتصاب در 22 می 2006 تا به امروز گزارش سالانه آنتی سمیتیسم در سال 2006 را ارائه نکرده است.

مآخذ:

  1. بولتن رویداد و گزارش، مؤسه ندا، سال دهم، شماره 2، شماره مسلسل 336.
  2. www.usembassy. at/en/policy/antisemitism- exec.htm.
  3. www.state.gov/g/drl/rls/79640.htm.
  4. www.Israel-commentary.org/archives/2006-0s.html.
  5. www.biblestudysite.com/answersso.htm
  6. www.adelaideinstitute.org/newletters/n290.htm.
  7. www.jpost.com/servlet/satelit? cid=8954663695411.
  8. www.wymaninstitute.org/articles/2006-5- new-envoy.php.