مجمع گاستون کرمیو
مجمع گاستون کرمیو(Gaston-Cremieux) در سال 1967 به وسیله جمعی از جوانان روشنفکر یهودی فرانسه تأسیس شد. این جریان فکری تجددطلب با هدف جستجوی هویت دیاسپوریک (diasporique) یهود به وجود آمد. مؤسسان این نهاد فکری ـ پژوهشی که اغلب از دانشگاهیان لائیک بودند، در پی آن برآمدند که بدون وابستگی به ایدئولوژی صهیونیسم به ابراز هویت فردی و جمعی خود بپردازند.
نام این مجمع برگرفته از نام گاستون کرمیو، مبارز چپ یهودی فرانسوی است. وی که در سال 1836 در شهر نیمز (Nimes) فرانسه متولد شد. پس از اتمام تحصیلات خود در رشته حقوق به کار وکالت و روزنامه نگاری در نشریات سیاسی پرداخت. این فعال لائیک در زمان امپراتوری دوم فرانسه به جنبش انقلابی پیوست و در سال 1871 به سبب عضویت و همکاری با جنبش انقلابی کارگری کمون پاریس (Commune) دستگیر و به اعدام محکوم شد. این شخصیت سمبل ارزشهایی است که بنیانگذاران این مجمع در 1967 حول آن گرد آمده و به تأسیس این سازمان مبادرت ورزیدند. بنیانگذاران اصلی این سازمان هیأتی متشکل از افراد زیرند:
ژوزف هوپر (Joseph Huppert) ایزوتی رسوسکی (Isotti-Rosowski) ، کلود لانزمن (Claude Lanzman) ، فلیپ لازار (Philipp Lazar)استاد سابق دانشگاه هاروارد، محقق و پزشک متخصص، ژاک لبار (Jacques Lebar) ، ریچارد مارینستاس (Richard Marienstas) ، لئون پولیاکف (Leon Poliakov) ، اسکار روسوسکی (Oscar Rosowski) ، برنارد سارل (Bernard Sarel) ، ریتا تالامن (Ritha Thalaman) ، پیر ودال ناکه (Pierre Vodal Naquet) پژوهشگر و محقق، رافائل ویزوسیکاس (Raphael Visocekas) .
محتویات
الف ـ اهداف:
این مجمع فکری که توسط یهودیان ترقی خواه ایجاد شد، اهداف اصلی خود را به صورت زیر بیان کرده است:
1 ـ تلاش در جهت اثبات هویت یهود، مستقل از دو قدرت مسلط یهود یعنی کنیسه و ایدئولوژی صهیونیسم.
2 ـ تحلیل و تحقیق علمی درباره مسائل مرتبط با هویت یهود، میراث فرهنگی آن و نحوه انتقال آن به نسلهای بعد.
3 ـ حمایت و دفاع از مفهوم دیاسپورا.
4 ـ روشن ساختن و بحث درباره لائیسیته (Laicite) و نحوه رویارویی یهودیان با آن.
ب ـ برنامه ها و فعالیتها:
نهاد گاستون کرمیو اهداف موردنظر خود را از طریق انجام نشستهای تخصصی و مباحث و گفتگوهای آزاد و جلسات مناظره درباره موضوعهای مربوط به یهودیت معاصر، بینش لائیک، دیاسپورا و سوژه های مربوط به آن دنبال می کند. در این رابطه، این سازمان به برگزاری جلسات هم اندیشی با حضور شخصیتهای صاحب نظر، محققان و نویسندگان و همین طور اقلیتهای قومی و مذهبی همچون مسلمانها نیز می پردازد. به طور خلاصه، فعالیتهای این مجمع به این شرح است:
1 ـ نشستهای آزاد و جلسات مباحثه درباره مسائل مربوط به هویت یهود و چگونگی حفظ و تداوم آن در نظام لائیک، دموکرات و متکثر فرانسه. این میزگردهای فکری ـ فرهنگی به طور مرتب در محل این مرکز برگزار می شوند.
2 ـ برگزاری دوره کلاسهای تاریخ با هدف شناساندن گذشته.
3 ـ انتشار مجله دیاسپوریک (Disporique) از سال 1996 تاکنون.
این فصلنامه، با هدف ایجاد فرصتی برای تبادل و تضارب آراء میان یهودیان درباره دموکراسی و یهودیت تشکیل شد که درصدد مشارکت در بیان و رساندن صدای یهودیان لائیک و دموکرات فرانسه است.
4 ـ موضع گیری سیاسی در قبال وقایع خاورمیانه: به عنوان مثال، این مجمع با انتشار بیانیه ای حمله اسرائیل به لبنان را محکوم کرد.
5 ـ تشکیل کمیته های تخصصی تحقیقی در باب مسائل مختلف یهود معاصر و انتشار نتایج اینتحقیقات به صورت کتاب. به عنوان نمونه، می توان به کتاب "عصر یهود، قرائت لائیک" (Le Temps Juif, lecture Laique)اشاره کرد که حاصل پنج سال کار تحقیقی کمیته ای بود که برنامه انتقال فرهنگ و سنت یهود را دنبال می کند. این کتاب که در سال 1995 به چاپ رسید، به بیان دیدگاههای اصلی مجمع گاستون کرمیو درباره مسائل دوران معاصر پرداخته است. جدیدترین اثری که به وسیله اعضای این مجمع نشر یافته، کتابی با عنوان "لائیک به عبارت دیگر" است که در سال 2004 منتشر شده است.
6 ـ خدمت رسانی به محققین و پژوهشگران از طریق کتابخانه تخصصی مجمع .
7 ـ ارتباط و همگرایی با سازمانها و مجامع لائیک: این مجمع، همکاری نزدیکی با دیگر نهادهای یهودی لائیک کشورهای اروپایی از قبیل اتحادیه یهودیان ترقی خواه بلژیک (UPJB) دارد.
این نهاد در ارتباط با نهادهای دیگر یهود با احتیاط عمل کرده و از متحد شدن و پیوستن به سازمانهای یهودی که به زعم آنها غیردموکرات هستند، پرهیز داشته است. این مجمع نسبت به آنچه "اسرائیلیزه شدن" برخی نهادهای لائیک فرانسه می نامد، نیز هشدار می دهد.
ج ـ ساختار سازمانی:
شیوه سازماندهی و فعالیتهای این سازمان، توسط اعضای مجمع شورای عمومی و یک شورای مرکزی تعیین می شود.
1 ـ مجمع عمومی که وظیفه انتخاب اعضای شورای مرکزی را برعهده دارد.
2 ـ شورای مرکزی که بالاترین مرجع در این نهاد است و از میان اعضا، فردی را به عنوان رئیس انتخاب می کند.
در سال 2006 شورای مرکزی این نهاد شامل افراد زیر بود:
اتین برونسوی (Etienne Brunswik) ، ژاک بورکو (Jacques Burco) ، ادمون کان (Edmond Kahn) ، مارتین کیس (Martine Kis) ، فیلیپ لازار (از مؤسسان مجمع)، ژ. فرانسوا لوی (J. Francois Levy) ، ریچارد مارینسترا (از اعضای مؤسس)، فردی اسپیرا (Freddy Spira) ، آندره اولمان(Andre Ulmann) ، ژرژ واژ (Georges Wajs) و آنتوانت ویل (Antoinette Weil) .
فیلیپ لازار رئیس مجمع، ژاک بورکو دبیر آن و ادمون کان مسئول مالی آن است. همچنین "فردی اسپیرا" در سمت معاون رئیس و مارتین کیس در پست معاون دبیر فعالیت می کنند.
فیلیپ لازار فارغ التحصیل مدرسه عالی پلی تکنیک بوده و وی تاکنون چند کتاب در زمینه های عملی و متدولوژی آمار به چاپ رسانده است. از سال 1982 تا 1996 لازار به عنوان رئیس کل مؤسسه ملی سلامت و تحقیقات پزشکی (INSERM) فعالیت می کرد. علاوه بر این، وی ریاست انستیتو تحقیقاتی توسعه (IRD) را هم برعهده داشته است.
د ـ دیدگاهها و مواضع:
نهاد گاستون کرمیو با باور این امر که مسائل یهودیان، چه در سطح فردی و چه عمومی، دیگر از طریق روشهای جزمی قابل حل نیستند، بر عدم دخالت گرایشهای مذهبی در تحلیل و تجزیه مسائل مدرن جامعه یهودیان، اصرار می ورزد.
ارزشهای مرجع این مجمع، اصول لائیسیته و تساهل و مدارا و همبستگی میان جوامع و گروههای مختلف یهود است.
مواضع این سازمان به شرح زیر می باشد:
1 ـ دیاسپورا و سنت یهود:
براساس دیدگاههای رسمی این مجمع، جوامع یهود دیاسپورا (Diaspara) حامل یک شیوه زندگی اصیل و نمونه اند و بهترین سنت جاودانی یهودیان در میان این گروهها به ودیعه گذاشته شده است. از این رو، این جوامع اقلیت که در مناطق مختلف دنیا پراکنده اند، همچون دیگر گروههای فرهنگی و ملی باید مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند ارزشهای مخصوص خود را حفظ یا حداقل دوباره آنها را به دست آورند. مجمع گاستون کرمیو بر این نکته تأکید دارد که تنوع فرهنگی باید در یک دموکراسی تکثرگرا و لائیک به رسمیت شناخته شده و هر فرهنگ باید به عنوان یک دارایی عمومی جهانی در نظر گرفته شود.
2 ـ اسرائیل و بحران فلسطین:
با توجه به اینکه مجمع گاستون کرمیو یک نهاد چپ لائیک است، موضع گیریهای سیاسی اش در قبال مسائل مربوطه انتقادی است. این مجمع را می توان در زمره سازمانهایی به حساب آورد که اسرائیل را دولت یهود نمی پندارند. درواقع این مجمع، هویتی مستقل از صهیونیسم و جدا از اسرائیل، برای یهودیان قائل است. یکی از انتقادات اعضای این سازمان به اسرائیل این است که این رژیم نوعی خط مشی امپریالیستی را نسبت به یهودیان غیراسرائیلی دنبال و برای پیشبرد اهداف خود از یهودیان دیاسپورا به عنوان منبع مالی و لابی خود در کشورهای دیگر استفاده می کند.
علاوه بر این، این سازمان همواره نسبت به تبعات و پیامدهای تشکیل دولت یهود و سیاست نژادپرستانه آن موضع خود را اعلام کرده است. به عنوان مثال در اعلامیه ای که در سال 2002 از سوی این نهاد خطاب به اسرائیلیهای شیفته صلح و عدالت منتشر شده، از یهودیان مقیم اسرائیل خواسته شده که در مقابل سیاستهای ضد صلح اسرائیل، موضع گیری کنند. در این نامه، تبعات تشکیل این دولت، همچون تشدید فعالیتهای ضد یهودی در مناطق مختلف دنیا که به طور مستقیم مرتبط با وخامت اوضاع خاورمیانه است و تخریب چهره یهودیان در افکار عمومی جهان به واسطه قیاس آنان با حاکمان ستمگر اسرائیل بررسی شده و در عین حال آمده است که فعالیتهای ضد یهودی اصلاً به آن شدتی که در تبلیغات دولت اسرائیل بیان می شود نیست.
در بخشی از این نامه، خطاب به یهودیان اسرائیلی آمده است: هرگز در هیچ دوره ای این اندازه کشته در میان شما نبوده است، مگر از زمانی که شما صاحب دولتی شدید که وعده امنیت به شما داد.
مجمع گاستون کرمیو به این مناسبت، مسئولیت مستقیم یهودیان را در قبال وضعیت اسفناک فلسطینیان یادآور شده و از بی تفاوتی آشکار یهودیان نسبت به درد و رنج ملت فلسطین انتقاد و ابراز تأسف می کند.
این نهاد، با هر نوع نبردی که تشکیل دولت فلسطینی را به مخاطره اندازد، مخالفت می کند ومعتقد است که یهودیان باید برای پاک کردن این صفحه سیاه از تاریخ یهود، عزم جدی داشته باشند و با دفاع از نیروهای طرفدار صلح در منطقه، به برقراری صلح عادلانه و پایدار در خاورمیانه کمک کنند. بنابر نظر مسئولان این نهاد، اسرائیل با سیاستهای خود، سنتهای اومانیستی مردم یهود را به مسخره گرفته و از این طریق نقش مخربی در تخریب چهره یهودیان دنیا ایفا می کند.
مآخذ:
- بولتن رویداد و گزارش صهیونیسم، 13/2/1385، شماره 116.
- http://www.Upjb/site %20 upjb/pages- nosecrits/editomars/html.
- http://www.cercle-gaston-cremieux.org.
- www.col.fr/frorum/topic.sp?archive=true$$topic-id=4499.
- http://www.iasporiques.rg/index.html.
- decrite.fr/service/earch/iche-detait/ean- 9782867463 448/index.dhtml.
- http://ajhl.org/lettres/lettre 12. pdf.
- http://www.ird.fr/actualite 2000/lazar/html.
- http://www.Danpal dk/rint.php? doc=909.