شهروندان اسرائیل، سازمان توانمندسازی

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل


در نظام بین الملل، تمامی جوامع به منظور کسب قدرت، اعتلای تکنولوژی و تحکیم پایه های سیاسی و اجتماعی خویش تلاش می کنند تا به روشهای مختلف، مجموعه ای از برنامه ها و ابزارهای ویژه را برای نیل به اهداف مهم خویش به کار گیرند.

یکی از مهمترین روشها و برنامه های تمامی دولتها برای ارتقای سطح توانمندیهای خویش، آموزش و پرورش شهروندان در عرصه های مختلف است.

در حقیقت، دولتها با انجام سرمایه گذاری بلندمدت در زمینه تعلیم و آموزش و با در نظر گرفتن برنامه های خاص و کارآمد در طی این پروسه، علاوه بر دستیابی به نیروی متخصص و تعلیم یافته طی سالهای آتی، شاهد ثبات و تحکیم پایه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خواهند بود.

اسرائیل نیز از جمله دولتهایی است که به منظور تربیت نیروی انسانی ماهر و در نتیجه، استقرار ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از ابزار آموزش و تربیت شهروندان استفاده می کند.

این رژیم بدین منظور از تأسیس سازمانها و نهادهایی برای توانمندسازی شهروندان حمایت کرده است. یکی از مراکز مزبور مرکز توانمندسازیشهروندان اسرائیل (CECI) نام دارد.

مرکز توانمندسازی شهروندان در اسرائیل یا CECI در پی نگرانیهای رژیم صهیونیستی درباره دستیابی به چندین هدف شکل گرفت.

CECI مدعی است که مرکزی غیرانتفاعی و غیرسیاسی است و به شهروندان اسرائیلی قدرت می دهد که به پایه های نظام مدنی اسرائیل استحکام بخشند.

این مرکز "توانمندسازی" را پروسه ای برای تحول مدنی می داند؛ پروسه ای که در سطوح فردی و اجتماعی حرکت کرده و در خلال آن، افراد در قالب گروههایی برای دستیابی به حقوق خود و به منظور تصمیم گیری در زمینه فعالیتها و برخورد با آن دسته موضوعاتی که زندگی و پیرامونشان را تحت تأثیر قرار می دهند، با هم به رقابت می پردازند.

بنابه گفته این مرکز توانمندسازی لازمه ای برای پیشرفت حقیقی و اثرگذار دموکراسی است.

الف ـ ساختار سازمان CECI :

ساختار سازمان CECI متشکل از یک بنیانگذار، رئیس افتخاری، رئیس هیأت مدیره، نماینده سازمان، مدیرکل، مشاورین و تعدادی کارمند است که به شرح زیر عبارتند از:

1 ـ مؤسس و بنیانگذار: اسحاق پرویز نازارین (Isaac Parviz Nazarin) .

2 ـ ریاست افتخاری: جک روزن (Jack Rosen) .

3 ـ مدیرکل سازمانم: ادی استرن برگ (Edi sterenberg) .

4 ـ هیأت مدیره سازمان CECI ، متشکل از گروهی 16 نفره است که مهمترین اعضای آن عبارتنداز:

1) هدوا آلموگ (Mrs. Hedva Almog) .

2) آوی نوآم آرمونی (Avinoam Armoni) .

3) گوئل آوراهامی (Goel Avra hami) .

5 ـ هیأت مشاوران CECI متشکل از یک گروه 44 نفری است که 21 نفر آنها در اسرائیل و 23 نفر دیگر خارج از اسرائیل به سر می برند.

اسامی چهار تن از مهمترین اعضای اسرائیلی سازمان عبارتند از:

1) پرفسور جدعون دورون (Prof. Gideon Doron) .

2) پرفسور مناخیم مگیدور (Prof. Menachiem. Megidor) .

3) پرفسور شائول بارلو (Shaul Barlew)از دانشگاه حیفا.

4) پرفسور آویشای بارومن از دانشگاه بن گوریون (Avishay Barverman) .

ب ـ اهداف:

به اعتقاد رهبران سازمان CECI علی رغم آنکه نظام انتخاباتی اسرائیل، حداقل در هر دوره متشکل از ده حزب بوده، اما هیچ گاه حزب عمده ای که قادر به کسب اکثریت مطلق آراء در پارلمان باشد وجود نداشته است. به همین دلیل احزاب پیروز برای تشکیل کابینه های ائتلافی پرمخاطره، مجبور به سازش با چندین حزب دیگر (و اغلب کوچک) بوده اند.

CECI معتقد است تضادهای درونی که همواره در ائتلافهای سیاسی مشاهده می شوند، سبب بی فایده و تقریبا غیرمنطقی شدن کابینه ها شده است. در 56 سال گذشته، اسرائیل دارای 30 کابینه بوده کهاز این میان، تنها دو کابینه از مجموعه مذکور توانسته اند طول دوره چهار ساله مسئولیت خود را تکمیل کنند.

بر همین مبنا سازمان مذکور بنای یک جامعه مدنی و دموکراتیک در اسرائیل را یکی از اهداف خود عنوان کرده است. سایر اهداف اعلامی سازمان مذکور نیز به شرح زیر عبارتند از:

1 ـ تحول در نظام سیاسی و اجتماعی اسرائیل:

این سازمان در نظر دارد با ایجاد تحول در نظام سیاسی و اجتماعی اسرائیل آن را به برجسته ترین الگوی ملتهای منطقه در زمینه قدرت و تربیت دموکراتیک تبدیل کند.

2 ـ تأسیس مراکز تربیتی و آموزشی:

به ادعای مسئولین CECI با راه اندازی مراکز توانمندسازی سیاسی و آموزشی، سازمان مذکور یک گام مؤثر در زمینه اصلاح نظام دولت و سیستم انتخابات برداشته و به مردم کمک می کند تا با ارتقای معیارهای گزینش سیاسی، از جامعه ای دموکراتیک بهره مند شوند. در نتیجه این اقدام، این باور در میان ملت ایجاد می شود که داشتن حکومتی مؤثر و کارگزار جزء وظایف و حقوق آنان است.

3 ـ ارزیابی و معرفی انواع حکومتهای دموکراتیک و انتخاب بهترین آنها:

در این بعد از اهداف اشکال مختلف حکومت و نیز سیستمهای انتخابی به مرحله تحقیق و ارزیابی گذارده شده و در نتیجه منتخب آنها به عنوان بهترین ساختاری که می تواند ملازم و همراه آرمانهایاسرائیل باشد معرفی می شود.

4 ـ اطلاع رسانی عمومی:

بنابر ادعای مسئولان CECI ، تلاش پیگیر در جهت اطلاع رسانی عمومی به شهروندان اسرائیل، یکی دیگر از اهداف برجسته سازمان مذکور است که در جهت آشناسازی هرچه بیشتر شهروندان با آن دسته از حقوق و وظایفی که به عنوان عضوی از اعضای جامعه بدان مکلف می شوند، پیگیری می شود.

5 ـ پایه ریزی یک حکومت اثرگذار:

این سازمان مدعی است با آموزش و تحول در نظام فکری و فرهنگی جامعه اسرائیل می توان انتظار داشت که به مرور زمان، حکومتی مستحکم و مطلوب تر پایه ریزی شود؛ حکومتی که در عین کارآمدی، نماینده واقعی و شایسته نظام دموکراتیک اسرائیل بوده و در مسیر رشد و اعتلا حرکت کند.

ج ـ فعالیتها:

مرکز توانمندسازی شهروندان اسرائیل، در راستای اهداف خود، فعالیتهای متعددی را سازماندهی کرده است که در این میان می توان به اعزام هیأتهای آموزشی در زمینه های دموکراتیک و مدنی اشاره کرد.

1 ـ هیأتهای آموزشی و تربیتی:

این هیأتها اقدامات و برنامه های زیر را در راستای اهداف اعلامی سازمان اجرا می کنند:

1) تقویت فرآیند جامعه پذیری در اسرائیل:

CECI از تعلیم و تربیت و نقش عظیم آن به عنوانعاملی کارآمد و اساسی در استحکام و تقویت عقاید شهروندان اسرائیلی یاد کرده و نتیجه آن را پایداری روزافزون جامعه و نظام سیاسی اسرائیل می داند.

هیأتهای مذکور، در راستای تأمین هدف فوق، روزآمدی نظام آموزش و پرورش اسرائیل براساس معیارهای دموکراتیک و سازوکارهای جامعه مدنی را پیشنهاد کرده و در این رابطه، دوره های آموزشی متنوعی را در سطوح مختلف برگزار می کنند که آموزش و معرفی شاخصه های نظام دموکراتیک، ابزارهای مشارکت سیاسی و نظامهای توزیع قدرت و فرصت از جمله مفاد دوره های آموزشی است.

2) توسعه نظام سیاسی اسرائیل:

هیأتهای اعزامی سازمان CECI توسعه قابلیتهای نظام سیاسی اسرائیل را یکی دیگر از برنامه های در دست اجرای خود می دانند، برنامه های مذکور با راهبرد اجتماعی و از طریق توسعه و تقویت فرآیند اطلاع رسانی به اجرا گذاشته می شوند. در فرآیند مذکور، دامنه اطلاعات جامعه اسرائیل از حقوق و تکالیف خویش در یک نظام دموکراتیک تبیین شده و نتیجه این امر در قالب نوع و کیفیت گزینشهای سیاسی جامعه ملاحظه می شود.

3) پیشنهاد تقسیم کشور به مناطق آموزشی:

این هیأتها براساس برنامه های آموزشی و پرورشی خود، پیشنهادی مبنی بر تقسیم کشور اسرائیل به چندین منطقه آموزشی را ارائه کرده اند.

براساس طرح مذکور، شهر قدس به 15 ناحیه تقسیم می شود که هر ناحیه به طور میانگین جمعیتی بالغ بر 50 هزار نفر خواهد داشت. چنانکه ناحیه بیت شمش به عنوان یکی از نواحی قدس جمعیتی در حدود 53 هزار و 400 نفر را در برگرفته و 9/99 درصد این جمعیت را یهودیان تشکیل می دهند. اینناحیه دارای 40 مدرسه و جمعا 9 هزار و 322 دانش آموز خواهد بود.

4) کارت شناسایی یا ID کارت:

از دیگر اقدامات مهم سازمان CECIمی توان به راه اندازی کارگاههای آموزشی و راه اندازی سیستم ارائه کارت شناسایی آموزشی یا IDکارت اشاره داشت.

به اعتقاد مسئولین CECI دریافت یک کارت شناسایی مرحله مهمی از زندگی اجتماعی محسوب می شود. در حقیقت، دانش آموزان سندی را دریافت می کنند که هویتشان و نیز حقوق و وظایفشان را تعریف می کند. پروژه کارت شناسایی حاکی از انگاره های اصولی و آن دسته از مفروضاتی است که باید شهروندان راجع به نوع دولت دموکراتیکی که آن را انتخاب کرده اند، بدانند. در این چارچوب، تعاریفی از حقوق و وظایف شهروندان که از ابتدای کسب تابعیت شکل گرفته است ارائه می شوند.

ارائه کارت شناسایی، به صورت غیرمستقیم، بیانگر این مفهوم است که افراد فاقد هویت قانونی، دارای هیچ گونه حقوق و وظایفی نخواهند بود. افرادی نظیر: کارگران موقت، مهاجران غیرقانونی و اشخاص فاقد تابعیت.

سازمان CECI ، معتقد است که برنامه کارت شناسایی معنای دموکراتیک هویت قانونی و رسمی را به دانش آموزان آموزش خواهد داد.

به اعتقاد مسئولان CECI کارگاههای برگزار شده، شرکت کنندگان را قادر می سازد تا با موارد زیر از نزدیک آشنا شوند.

ـ آشنایی با مبانی دموکراسی و شرایط نسبتا دشوار استقرار آن.

ـ ایجاد یک زبان اجتماعی مشترک میان دانش آموزان.

ـ توسعه توانایی تجزیه و تحلیل وقایع مدرسه و سایر وقایع از اخلال منشور دموکراسی.

ـ تلاش در جهت ایجاد نوعی فهم مشترک و درونی در میان دانش آموزان برای شناخت نتایج و پیامدهای دموکراسی.

در این کارگاهها با طرح موضوعاتی نظیر: دموکراسی، برابری، پلورالیسم، هویت، حقوق، تکالیف، حق رأی، اعتراض مشروع و نامشروع در دموکراسی، قرارداد اجتماعی، آزادی دستیابی به اطلاعات و... به تشریح مباحث مهم و مختلف جامعه می پردازند.

این کارگاهها از طریق مدیران سازمان آدام (ADAM) هدایت و مدیریت می شوند.

فعالیتها و کارگاههای مذکور در میان یک گروه 20 نفره از دانش آموزان انجام شده و مجموعا کارگاهها در 11 مورد برگزار می شود.

زمان آموزشی هر کارگاه، یک و نیم ساعت است و دانش آموزان و معلمان نقش فعالی در اجرای برنامه ها دارند.

آموزشها و فعالیتهای کارگاههای مذکور عمدتا از خلال بازیها و بحثهایی که در جهت ارائه راه حلهایی میسر و مقدور برای رویارویی با مشکلات زندگی جمعی در یک جامعه معمولی و عادی و نحوه فائق آمدن بر این مشکلات مطرح می شوند، صورت می گیرند.

طرح پیشنهادی کارگاههای آموزشی در صدد است تا هزار دانش آموز از میان جمعیت ساکن این کشور را در سال جاری تحت آموزش قرار دهد. دانش آموزان موردنظر از میان محصلین پایه دهم انتخاب خواهند شد.

مدت زمان هر یک از دوره های آموزشی 3 الی4 ماه است و برای آن دسته از دانش آموزانی که در پروژه مذکور موفقیت حاصل کنند، مراسم تقدیری با حضور چند تن از مقامات مهم دولتی برگزار می شود.

د ـ حامیان:

CECI نیز مانند هر سازمان دیگری که تحت حمایتهای مختلف قرار می گیرد، دارای دوستان و حامیانی است.

سازمان "حامیان آمریکایی"، به عنوان یک مرکز آکادمیک غیرانتفاعی و غیرسیاسی که با همکاری یهودیان آمریکایی و گروهی از یهودیان ساکن اسرائیل تأسیس شده است، یکی از حامیان CECI به شمار می آید. تعدادی از اعضای مهم این سازمان عبارتند از:

1) منصور الیشمرنی (Mansour Alyeshmerni).

2) بتی آتیاس (Betty Atias) .

3) پدرام کوهن (Pedram Cohen) .

4) آلبرت الکوبی (Albert Elkouby) .

5) شیمون ارم (Shimon Erem) .

6) آیالا اور ـ ال (Ayala or-el) .

7) بیژن نهایی (Bijan Nahai) .

ه ـ انتشارات:

این سازمان هم به فراخور اقدامات و برنامه های خود، اقدام به چاپ و نشر مقالاتی کرده است که برخی از عناوین منتشر شده عبارتند از:

1) "بحران در دموکراسی اسرائیل" آهارون ناتان (Aharon Nathan) .

2) "تغییر و دگرگون سیاستهای اسرائیل" یحیل درور (Yehezhel Dror) .

3) "مؤسسات اسرائیلی" رافائل کوهن ـآلماگور (Raphael choen Almagor) .

4) "نظام انتخابی اسرائیل چگونه کار می کند؟" زیو هلمان (Ziv hellman) .

5) "خیزش و فرود کنست پانزدهم" زیو هلمان (Ziv hellman) .

6) "نظام ریاست جمهوری اسرائیل" پرفسور یحیل درور.

7) "انتخابات در اسرائیل: 29 دولت، 15 پارلمان" ایال مازور (Eyal Mazor) .

8) "آمار جمعیت اسرائیل از 2004 تا 2020" پرفسور آرنون سوفر (Arnon Sofer) .

9) "راه حل: انتخابات منطقه ای" گادی یاکووی (Gadi Yaakovi) .

10) "سیستم انتخاباتی" پرفسور پاول ایدلبرگ (Paul Eidelberg) .

11) "دموکراسی" پرفسور پاول ایدلبرگ.

12) "از سرشماری تا رهایی" پرفسور آرنون سوفر.

مآخذ:

  1. بولتن رویداد و گزارش اسرائیل، شماره 302، 17/4/1385.
  2. www.ceci.org.il/eng/about-visions.asp.
  3. www.ceci.org.il/eng/index.asp.
  4. www.thee poch times.com/news/6/4/24/40782.html.
  5. www.ceci.org.il/eng/we-members.asp.
  6. www.thee pochtimss.com/news/6-4-22/4078?html.
  7. www.ecci.org.il/eng/img/educ-map.gif.
  8. www.ceci.org.il/eng/action item.asp?
  9. id=11.
  10. www.cecisrael.org/about.asp.