یوسف، عوفادیا

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل


عوفادیا یوسف (Ovadia Yosef) در سال 1921 در شهر بغداد به دنیا آمد و در سال 1924 به همراه خانواده اش به اسرائیل مهاجرت نمود. پس از تحصیل در مدرسه دینی یوسف پورات در بیت المقدس در سال 1941، در سن بیست سالگی توسط حاخام بن زیون اوزیل طی مراسم خاصی به کسوت حاخامی درآمد. در سال 1945 به عنوان قاضی دادگاه جامعه یهودیان سفاردی اسرائیل و قاضی دادگاه حاخامی (بیت دین) در بیت المقدس مشغول به کار شد. بین سالهای (50 ـ 1947) ریاست دادگاه استیناف حاخامی را در مصر بر عهده داشت. در سال 1947 به سمت قائم مقام حاخام اعظم مصر منصوب شده و بین سالهای (58ـ1951) پس از بازگشت از مصر به اسرائیل، به عضویت دادگاه حاخامی پیتح تیکوا درآمد.

وی در خلال سالهای (58 ـ 1965) به عضویت دادگاه عالی حاخامی و در سال 1965 به عضویت دیوانعالی حاخامی استیناف در بیت المقدس درآمد.

او در تل آویو ریاست مدرسه مذهبی یشیوا تورات و هتوراه را برعهده داشته و مدیریت مدرسه مذهبی یوسف پورات را در بیت المقدس عهده دار بود. در سال 1968 به ریاست دادگاه حاخامی تل آویو منصوب شد و در سال 1969 به عنوان حاخام اعظم تل آویو و در بین سالهای (83 ـ 1972) به عنوان حاخام اعظم سفاردیهای اسرائیل برگزیده شد. پس از برکناری وی از کسوت حاخام اعظمی اسرائیل وی در سال 1984 حزب شاس را بنیاد گذاشت. وی رهبری جنبش تشووا که به معنای توبه و ندامت است و هدف آن ترویج آموزش تورات و مذهب یهود و حفظ تعهدات افراد نسبت به آن می باشد را نیز برعهدهداشت. او با نفی مذهب و سکولاریسم مقابله می کند که برای نمونه می توان به اظهاراتش خطاب به یوسی سارید رئیس حزب میرتس اشاره کرد.

عوفادیا یوسف در جریان دستگیری 13 جاسوس اسرائیل توسط دولت ایران طی نامه ای که توسط ایلی یشای وزیر کار و امور اجتماعی وقت برای حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر فرستاد رسما از وی خواست تا در مورد جاسوسهای یهودی که در ایران دستگیر شده و محاکمه می شوند با جمهوری اسلامی ایران مذاکره نماید و همچنین طی سفرهایی که به کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه داشت ضمن جمع آوری اعانه برای سیستم آموزشی دینی یهود به مذاکره و درخواست کمک برای آزادی 13 جاسوس یهودی که در ایران محاکمه می شدند پرداخت.

وی تاکنون موفق به اخذ جایزه های حاخام کوک و یوزائیل شده و کتابهایی را نیز تحت عنوان هارون عوفادیا و یابیااومر تألیف نموده است. وی معتقد است که قداست انسان از قداست زمین بالاتر است و در صورت به خطر افتادن زندگی انسان، می توان از زمین صرف نظر کرد. احکام وی مورد تأیید حاخامهای اشکنازی و سفاردی می باشد و نکته قابل توجه در مورد احکام صادره از سوی عوفادیا یوسف در این است که برخلاف مواضع تند و افراطی وی در موضوعات مختلف، در صدور احکام جانب تساهل را رعایت می کند.

مأخذ:

  1. بولتن رویداد و گزارش، مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی ـ علمی، ندا، شماره 66 .