معبد اسرائیل، مرکز

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل


مقدمه:

اشغال فلسطین توسط صهیونیستها صرفا به گروههای سیاسی صهیونیستی منحصر نمی شود، بلکه مراکز مختلف اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و... یهودیان نیز در این مورد نقش بسزایی ایفا می کنند. در این میان گروههای مذهبی از اهمیت خاصی برخوردارند. برخی از مراکز مذهبی داعیه مالکیت "مسجدالاقصی" را داشته و خواهان تخریب آن و ساختن "معبد سوم سلیمان" به جای آنند. مرکز "معبد اسرائیل" از جمله این سازمانهاست که در راستای ادعای مالکیت فلسطین، خواهان تخریب مسجدالاقصی بوده و اعلام کرده است: "معبد سلیمان از آن یهودیان است و باید پس گرفته شود.

رژیم صهیونیستی همواره دلایلی غیرمنطقی را برای تصاحب فلسطین مطرح کرده است که از جمله آنها می توان به لزوم بازگشت یهودیان به پای کوه "صهیون"، اقامت در سرزمین تاریخی بنی اسرائیل، تخریب مسجدالاقصی به منظور ساخت "معبد سوم سلیمان" و... اشاره کرد. مرکز "معبد اسرائیل" نیز در راستای اهداف این رژیم به جعل ماهیت تاریخی مسجدالاقصی و شهر بیت المقدس مبادرت ورزیده و یهودیان را برای تخریب و بازسازی آن تحریک می کند و بدین وسیله باری از دوش دولت برداشته و با ادعای غیردولتی بودن، داعیه های اشغالگرانه را در سطوح اجتماعی سازماندهی می کند.

این مرکز (Temple Israel) فعالیتهای خود رادر زمینه های آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و... متمرکز کرده و به تربیت و سازماندهی نیروهای مورد نیاز خویش مبادرت می ورزد.

الف ـ تاریخچه تشکیل:

مرکز "معبد اسرائیل" در سال 1878 میلادی به عنوان اولین مرکز غیردولتی یهودی، در بیت المقدس و با مشارکت 23 تن از یهودیان مقیم فلسطین تأسیس شد. این مرکز در ابتدا وظیفه پاسخگویی به سؤالات شرعی یهودیان فلسطینی را برعهده داشت.

اعضای این گروه دو سال قبل از افتتاح مرکز "معبد اسرائیل"، عبادتگاه کوچکی از چوب ساختند و نیز در سال 1877 انجمن خیریه زنان عبری را برپا کردند که بعدها نام آن به جامعه زنان مذهبی "شعری" تغییر کرد. این مرکز پس از اشغال فلسطین کار ویژه جدیدی را برای فعالیتهای خود اتخاذ کرد و خود را عالی ترین نهاد حفظ دین و آموزش علوم مذهبی در اسرائیل دانسته و اعلام کرده است: "ما مفتخریم که برای بیش از 125 سال، متولی آموزش علوم دینی در اسرائیل (فلسطین) بوده و متخصصین برجسته ای به جامعه یهود معرفی کرده ایم." مسئولان این مرکز ادعا می کنند که اگر کسی یک بار نزد آنها برود برای همیشه در نزد ایشان باقی خواهد ماند.

این مرکز مدعی است که کمک به افراد بی سرپرست، یهودیان فقیر و مهاجران تازه وارد را در برنامه های اجرایی خود قرار داده و تلاش برای تخریب مسجدالاقصی را در رأس امور خود گنجانده است.

ب ـ اهداف:

مسئولان مرکز معبد اظهار داشته اند که هدف اصلی تأسیس این مرکز از دیرباز اشغال مسجدالاقصی بوده است و در راستای این هدف، بخشهای دیگری چون امور اجتماعی، آموزش و... ایجاد شده تا با تربیت "نیروهای متخصص و کارآمد"، به هدف اصلی مرکز نزدیکتر شوند. هدف دیگری که این مرکز برای رسیدن به هدف نهایی خود (اشغال مسجدالاقصی) دنبال می کند، حمایت از مهاجرانیهودی، سایر کشورهاست. مرکز "معبد اسرائیل" با ارائه خدمات به این گونه افراد، آنها را به حمایت از تخریب مسجدالاقصی تشویق می کند. این مرکز (همچون دیگر مراکز طرفدار تخریب مسجدالاقصی) با مطرح کردن پیشینه اسطوره ای یهود، سعی در تحریک یهودیان برای تخریب "مسجدالاقصی" و ساخت "معبد سوم سلیمان" دارد. همچنین تربیت و معرفی روحانیون مذهبی و ترویج احکام یهود و تلاش برای بقای یهودیت از دیگر اهداف مؤسسه "معبد اسرائیل" است.

ج ـ ساختار اجرایی:

مرکز مذکور از چندین بخش به شرح زیر تشکیل شده است:

1 ـ بخش تخریب مسجدالاقصی:

این بخش که به طور مستقیم زیر نظر حاخام "زیمرمان" قرار دارد، برنامه هایی را برای ساختن "معبد سوم سلیمان" سازماندهی کرده است. در این راستا، جلسات و همایشهایی را درباره تاریخچه و ضرورت ساخت دوباره معبد برگزار می کند. آنها در این همایشها، معبد سلیمان را میراث جذاب و دلنشین یهود که هویت تاریخی بنی اسرائیل را در خود جای داده است، معرفی کرده و کمکهای همه جانبه ای را برای تصاحب مسجدالاقصی می طلبند. این مرکز همواره دولت را به دلیل پرهیز از تخریب مسجدالاقصی مورد انتقاد قرار می دهد.

2 ـ بخش اجتماعی:

بنابر ادعای مسئولان مرکز "معبد اسرائیل"، این بخش به ارائه خدمات اجتماعی به مردم اسرائیل از قبیل کمک برای ایجاد مسکن برای نیازمندان، مشاوره اقتصادی به بازرگانان جوان و مشارکت در ساخت مکانهای زیارتی و همچنین با استفاده از کمکهای مردمی به ساخت مسکن و مکانهای زیارتی می پردازد و نیز از تجربه بازرگانان کهنه کار در جهت مشاوره به بازرگانان جوان استفاده می کند. مدیریت این بخش را "لوئیس کلارک" (Lois Clark) برعهده دارد.

3 ـ بخش جوانان:

این بخش به مدیریت "جنی جویچ" (Jenny Javitch) فعالیت کرده و به بررسی مشکلات جوانان می پردازد. بخش مذکور، اهداف زیر را دنبال می کند:

1) ارتقاء آرامش روحی و روانی جوانان.

2) گسترش ارتباط دوستانه، ارتقای برنامه های آموزشی و توسعه روابط با سایر گروههای جوان.

3) ایجاد فرصت برای جوانان به منظور مشارکت در برنامه ها و نقشه های اجرایی مرکز و آمادگی برای ورود به جامعه بزرگتر.

4) کمک به جوانان برای یافتن مهارتهای شغلی و علمی.

4 ـ بخش آموزش:

این بخش در جهت آموزش و تربیت یهودیان مذهبی فعالیت می کند و در مقاطع مختلف تحصیلی (آمادگی تا دبیرستان) به آموزش علوم مذهبی می پردازد. مدیریت این بخش را "دارسی اشنیتزر" (Darcy Schnitzer)برعهده دارد.

مرکز مذکور مدعی است که بابت آموزش، شهریه ای از دانش آموزان دریافت نکرده و مخارج آن از محل کمکهای داوطلبانه والدین دانش آموزان تأمین می شود.

د ـ سیاست رئیس مرکز:

مرکز "معبد اسرائیل" در حال حاضر به ریاست خانم "مارسیا آن زیمرمان" (Marcia Ann Zimmerman) فعالیت می کند. وی یکی از اولین زنانی است که به درجات بالای حاخامی دست یافت. وی از سال 1988 به اعضای این مرکز پیوست و چندین سال نیز به عنوان نایب رئیس مرکز معبد فعالیت کرد. او از کالج "مک آلستر" (Macalester)در ایالت "مینه سوتا" (Minnesota) لیسانس هنر دریافت کرد و وارد مؤسسه آموزش مذهبی یهودیان (Jewish Institute of religious) JIR شد و در دوره دانشجویی نیز به عنوان مدیر انجمن دانشجویان فعالیت می کرد.

ه ـ اقدامات:

مرکز "معبد اسرائیل" برای دستیابی به اهداف مذکور، اقداماتی از قبیل برگزاری همایش، سخنرانی و چاپ کتب و مقالات و... انجام می دهد. برای نمونه می توان به مقاله ای اشاره کرد که توسط رابی "مارسیا زیمرمان" (رئیس مرکز) تحت عنوان "دیدگاه یهود نسبت به زندگی از تولد تا مرگ" (A Jewish View of Life through Death) منتشر شده است.

مرکز مذکور برای آشناسازی عموم مردم با دین یهود و آموزه های آن به برگزاری کلاسهای آموزشی نیز می پردازد. مدرسین این کلاسها از میان حاخامهای یهودی و اغلب اعضای مرکز معبد اسرائیل انتخاب می شوند. موضوعات مختلفی در کلاسهای مذکور مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1) برادرت کجاست (Where is your Brother) : این کلاس توسط رابی "ژارد ساکس" (Jared Saks)که به عنوان دستیار در مرکز "معبد اسرائیل" فعالیت می کند، برگزار می شود. او در این کلاسها به ریشه یابی علل جنگ میان اسرائیل و فلسطین پرداخته و منکر حقوق تاریخی فلسطینیان برای حاکمیت بر این سرزمین می شود.

2) خدا از ما چه می خواهد (What does God want of us) : این کلاسها با حضور رابی "امی ایلبرگ" (Emy Eilberg) به عنوان استاد، از 12 تا 19 دسامبر 2005 برگزار شد. در این کلاسها، چنین وانمود می کنند که خدا بقای دین یهود را خواستار است و این مسئله حیاتی میسر نمی شود مگر با اشغال و تخریب مسجدالاقصی.

3) تأثیرات هولوکاست بر نسل ما (How does the Holocaust Affect us Today) : این کلاسها به استادی رابی "دیک شوارتز" (Dick Schwartz) از اول سپتامبر 2005 به مدت 30 روز برگزار شد و به بررسی تأثیراتی که قضیه هولوکاست بر یهودیان گذارده است، پرداخت.

مطالب کلاسهای مذکور به صورت کتاب نیز چاپ و منتشر می شود.

مأخذ:

  1. بولتن رویداد و گزارش اسرائیل، مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی ـ علمی ندا، 13/7/1384، شماره 267.