سینما و تلویزیون، بنیاد جدید امور

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل


سازمان فرهنگی هنری اسرائیل ملقب به "بنیاد جدید سینمایی و تلویزیونی" (The New Foundation of Cinema$$TV) NFCT از جمله مراکزی است که در تهیه و تولید فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی دست داشته و برای ساخت مستندات سیاسی و اجتماعی از وقایع روز اسرائیل، هزینه های زیادی را صرف می کند.

این بنیاد یک ارگان دولتی است که در سال 1993 توسط وزارت فرهنگ و آموزش و به ریاست دیوید فیشر (David Fisher) با هدف تولید و ساخت فیلمهای مستند، داستانی و مستند داستانی و فیلم کوتاه، در "تل آویو" تأسیس شد.

این مرکز به عنوان تهیه کننده یا حمایتگر مالی، در ساخت نزدیک به 200 فیلم همکاری داشته و یکی از سازمانهای تازه تأسیس اسرائیل است. به گزارش منابع NFCT ، فیلمهای تولیدی این مرکز در اکران عمومی اسرائیل با اقبال خوبی مواجه بوده و بعضا در جشنواره های مطرح خارجی نیز جوایزی دریافت کرده اند.

بنابر ادعای مسئولان NCFT این مرکز به عنوان پل ارتباطی میان سینماگران اسرائیل و هنرمندان اروپایی عمل کرده و ارسال فیلمها به جشنواره های خارج اسرائیل توسط این مرکز صورت می پذیرد. این مرکز در شناسایی و معرفی کارگردانان و مستندسازان اسرائیل به مجامع هنری و حتی مراکز سینمایی بین المللی نیز تلاشهای زیادی را سازماندهی می کند. منابع اسرائیلی اظهار داشته اند که مرکز فوق، بودجه قابل توجهی را برای تهیه و تولید فیلم و گسترش روند فیلمسازی در اسرائیل اختصاص داده وهزینه قابل توجهی را برای احداث مراکز آموزش فیلمسازی و پیشرفت هنر در این کشور در نظر گرفته است.

این مرکز با کمپانیهای فیلمساز اروپایی و آمریکایی در ارتباط بوده و برای گسترش صنعت فیلمسازی در اسرائیل و جذب شرکتهای خریدار فیلم در خارج کشور، برنامه های زیادی را تدوین و پیگیری کرده است. NFCT برای آشناسازی اذهان عمومی جامعه اسرائیل با مسئله فیلم و سینما، به برگزاری کنفرانس و همایشهایی در سطح کشور مبادرت ورزیده و در این راستا از هنرمندان کشورهای دیگر نیز دعوت به همکاری کرده است.

الف ـ اهداف و برنامه ها:

مسئولان nfct هدف این مرکز را سرمایه گذاری در آثار سینمایی و تلویزیونی و حمایت از تولیدکنندگان آثار نمایشی اعلام کرده اند.

این مرکز با بهره مندی از صنعت گویای "سینما" آنچه مطلوب یهودیان اسرائیل است را بیان کرده و به گوش مردم سراسر جهان می رساند. همچنین nfct گاهی داستانهایی که مدنظر دولت اسرائیل است را به فیلمسازان ارائه کرده و برای ساخت آنها بودجه لازم را تأمین می کند.

هدف دیگری که این مرکز دنبال می کند، در راستای هدف قبلی که همان گفتن ناگفته هاست، قرار دارد و آن خوش ساخت بودن آثار سینمایی است. مسئولان این مرکز معتقدند که فیلم باید "پیام" داشته باشد و عمیقا مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. از دیگر اهداف، nfct ، کشف و شناسایی فیلمسازان خلاق است. فیلمسازانی که از قدرت نوآوری در سینما برخوردار بوده و توان "ساختارشکنی" و خارجشدن از کلیشه های رایج فیلمسازی را داشته باشند که این امر خود به جذابیت فیلم و تأثیرگذاری آن بر ذهن مخاطب، بسیار کمک می کند. مرکز nfctبرای یافتن فیلمسازان خلاق، با مراکز هنری خارج کشور نیز ارتباط برقرار کرده و آنها را برای برگزاری کنفرانس به اسرائیل فرامی خواند و نیز بعضی از هنرمندان صاحب سبک بین المللی را برای تدریس به اسرائیل دعوت می کند.

ب ـ ساختار اجرایی و تشکیلاتی:

این مرکز یکی از بخشهایی است که زیرنظر معاونت هنری وزارت فرهنگ و آموزش اسرائیل فعالیت می کند. nfctبه ریاست "دیوید فیشر" به عنوان مدیرعامل و مدیریت "دیوید موشویتز" (David Moshvitz) به عنوان مدیر داخلی اداره می شود.

nfct از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

1 ـ روابط عمومی:

این بخش ارتباط دهنده nfct با مردم یا مراکز دیگر است و ورود و خروج تمامی محصولات پستی در این مرکز، می بایست با تأیید این بخش صورت گیرد. "ارل تورنر" (Orel Turner) مسئولیت این بخش را عهده دار می باشد.

2 ـ بخش هماهنگی:

این بخش، وظیفه ایجاد ارتباط با جشنواره های سینمایی داخل و خارج کشور و رایزنی با هنرمندان داخلی و بین المللی، برای دعوت از آنان و برگزاری همایش و نیز برپایی کنفرانس، سمینار و... را برعهدهدارد. مسئول این بخش "ریکی زاکر" (Riky Zaks) است.

3 ـ بخش اجرایی:

این بخش مسئول بررسی طرحهای ارسال شده به مرکز nfct بوده و در جهت تهیه سرمایه لازم برای ساخت و تولید فیلم براساس طرحهای تصویب شده در مرکز، اقدامات لازم را به عمل می آورد. بخش اجرایی به مدیریت "ایریت شیمرات" (Irit Shimrat) فعالیت می کند.

4 ـ امور مالی:

این بخش، وظیفه تأمین بودجه از دولت یا مراکز خصوصی را برای ادامه فعالیت این مرکز برعهده داشته و همچنین پرداخت حقوق کارمندان و تهیه مقدمات و شرایط برگزاری کنفرانسها و... برعهده این بخش است، مدیریت این بخش را "راوه راوید" (Raveh Ravid)برعهده دارد.

5 ـ کتابخانه:

بنابه ادعای منابع nfct این بخش عالی ترین کتابهای فرهنگی، هنری جهان را در خود جای داده و یکی از بهترین آرشیوهای کتابهای سینمایی دنیاست. مسئول این کتابخانه "بنی بریسکین" (Benny Briskin) است.

6 ـ بخش تولید فیلم:

در این مرکز، یک بخش تهیه و تولید فیلم وجود دارد که هنرمندان مجرب در تمامی رشته ها و گرایشهای هنری را به استخدام خود درآورده و به تولید فیلم می پردازد و هرگاه گروهی که زیرنظر مشغول ساخت فیلم است در انتخاب عوامل دچار مشکل شد، این بخش از نیروهای خود، فردی را به گروه معرفی می کند. اعضای این بخش عبارتند از:

گیلا آلماگور (Gila Almagor) ، بازیگر و بازیگردان.

یوری بن نون (Uri Ben non)سرمایه گذار.

موشه گیلاد (Moshe Gilad) ، تدوینگر و نویسنده.

ایتان هابر (Eitan Haer) ، روزنامه نگاری و سرمایه گذار.

سهیل حداد (Soheil Haddad) ، تهیه کننده و بازیگر.

لیور هورو (Lior Horev) ، فیلمبردار و عکاس.

نئومی کاپلانسکی (Neomi Kaplansky) ، تهیه کننده.

ارا لاپید (Era Lapid) ، تدوینگر.

ناوا شمل (Nava Semel) ، نویسنده.

مئیر شانی (Meir Shani) ، سرمایه گذار.

این مرکز بیش از 100 کارمند جزء نیز دارد.

ج ـ عملکرد:

"بنیاد جدید امور سینمایی و تلویزیونی" در راستای اهداف این مرکز اقداماتی صورت داده است که از آن جمله می توان به برگزاری همایشی با حضور بیش از 60 فیلمساز اسرائیلی در "سینما تک نازارت" اشاره کرد. این همایش در "دسامبر" سال 2003 با هدف شناسایی و معرفی کارگردانان و مستندسازان جوان و ایجاد ارتباط بین آنان و کارگردانان با تجربه برگزار شد. حضور در این همایش، برای عموم مردم آزاد بود تا شهروندان اسرائیلی با عملکرد، مشکلاتو معضلاتی که بر سر راه برنامه های nfct وجود دارند، آشنا شده و برای رفع موانع موجود اعلام همکاری کنند.

همچنین در نشست فوق مرکز nfct به معرفی برنامه های خود پرداخت و راههای همکاری با مردم، هنرمندان و سایر نهادهای فرهنگی و غیرفرهنگی را اعلام و مراحلی را که یک ایده خوب باید طی کند تا به یک فیلم سینمایی تبدیل شود را تشریح کرد. از دیگر اقدامات این مرکز می توان به برپایی کنفرانسی مشترک با شبکه تلویزیونی ZDFآلمان اشاره کرد که در اوایل تأسیس nfct با موضوع "سینمای تخیلی و سینمای مستند" برپا شد و فیلمسازان زیادی در ژانرهای مختلف در این جلسه شرکت داشتند. در سال 2001 nfctبه فیلمسازان پیشنهاد کرد که در مناطق و شهرکهای مختلف زندگی کنند و شرایط دردناک مردم اسرائیل در دوران انتفاضه را به تصویر بکشند.

این مرکز مناطقی چون کرانه باختری و نوارغزه را در اولویت قرار داد و بودجه اولیه برای ساخت هر فیلم را 300 هزار شیکل در نظر گرفت. در سال 1999 این مرکز با همکاری "شبکه دوم" و "رادیو ملی اسرائیل" راه اندازی کرد. هدف این گروه، یافتن چالشها و مشکلات اجتماعی مردم اسرائیل و به تصویر کشیدن آنهاست که در این راستا به موضوعاتی چون جوانان در آستانه خدمت سربازی، زندگی اعراب اسرائیلی، مشاغل خارجی در اسرائیل، اقتصاد قدیم و اقتصاد جدید و... پرداخته شد. از سال 2003 nfct در پی تلاش برای ایجاد ارتباط با اروپاییان، فرصتهایی را پیش روی فیلمسازان اسرائیلی قرار داد تا با هنرمندان اروپایی مراوده داشته و از تجارب هنری و تکنیکی آنها بهره مند شوند.

این مرکز توانست 15 فیلم ساز اسرائیلی را به مراکز مهم اروپایی روانه و برای پیشرفت علمی هنری آنها برنامه های درازمدتی را پی ریزی کند. بنابر گزارش منابع اسرائیلی، بعضی از هنرمندان این کشور در برگزاری همایشهای بین المللی یا در امور اجرایی جشنواره های معتبر شرکت داشته و حتی برخی از آنها به عنوان "داور" در فستیوالهای جهانی فیلم حضور می یابند.

مآخذ:

  1. بولتن رویداد و گزارش اسرائیل، 6/6/1384، شماره 261.
  2. www.nfct.org.il/english/nfct/About.htm.
  3. www.nfct.org.il/english-us.htm.
  4. www.nfct.org.il/english/nfct/Dedarationhtm.
  5. www.nfct.org.il/english/nfct/documentary 1.htm.