موجودیت صهیونیستی

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۲۹ توسط Wikiadmin (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


"موجودیت و کیان صهیونیستی" (Zionist Entity) اصطلاحی است که در گفتمان سیاسی عرب برای اشاره به دولت صهیونیستی به کار می رود. این اصطلاح به دلیل باز بودن آن، دارای توان تفسیری عالی است و این گفته را نمی پذیرد که آن چه در سرزمین فلسطین بنیان نهاده شده، یک جامعه یهودی یکپارچه است که دولتی عادی بر آن حکومت می کند، بلکه کیانی است که ویژگی های آن هنوز مشخص نشده است؛ یعنی این اصطلاح، بر ساختار غیرطبیعی این رژیم ـ که در فلسطین اشغالی کاشته شده و بر آن تحمیل شده است ـ تأکید می کند و نشان می دهد که رژیمی ساختگی است و هیچ ریشه ای ندارد و به همین دلیل ممکن است همچون گرد و غبار، پراکنده شود (اصطلاح انتفاضه از همین جا نشأت می گیرد).

به کار بردن واژه "کیان" مثل استفاده از عبارت "فلسطین اشغالی" و یا "تجمع" است و به هیچ وجه، دربردارنده دشنام یا توهین نیست بلکه تلاشی جدی است برای قالب های آماده لفظی که در زبان عامه افتاده است و روند خاص این پدیده را نادیده می انگارد و به طبیعی سازی معرفتی پدیده صهیونیسم می پردازد. به کار بردن این اصطلاح، بدان معنا نیست که "کیان صهیونیستی" از نظر نظامی نسبت به "دولت صهیونیستی" دارای توان، هیبت و حضور کمتری است. قبایل مغول که جهان اسلام را به اشغال خود درآوردند، خلافت را سرنگون کردند و جهان مسیحیت را در معرض تهدید قرار دادند، یک دولت نبودند و حتی به عنوان قبیله هایی دام دار در یک نقطه معین به شمار نمی رفتند، بلکه سرریزی جمعیتی بودند که در موج های پی درپی از استپ های گسترده مغولستان بیرون رانده شدند و چین و هند و سپس جهان اسلام را اشغال کردند. این جمعیت سرریز، دارای مهارت نظامی بالا و توان مدیریت روانی جنگ بودند و می خواستند که تمدن بیشتری را نابود کنند.

رژیم صهیونیستی نیز پدیده بی نظیری است؛ سرریز جمعیتی است که اروپا پس از آن که آن را مسلح کرد، از آن پشتیبانی نمود و آن را تحت پوشش نظامی، سیاسی و اقتصادی قرار داد به فلسطین گسیل داشت. اروپا، یک تشکل دارای تمدن است که در فن آوری پیشرفت زیادی به دست آورده است و نبض آن در دست ساکنان صهیونیست است و همچنین نبض شیوه های مدیریت پیشرفته نیز در دست آنان است. اما همه اینها آنان را به یک جامعه یا کشور "عادی" تبدیل نمی کند. از همین روست که اصطلاحی همچون "تجمع" یا "کیان" به کار برده می شود.

مأخذ:

  1. المسیری، عبدالوهاب: دایره المعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم، ترجمه مؤسسه مطالعات و پژوهش های تاریخ خاورمیانه، دبیرخانه کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، جلد هفتم، چاپ اول، 1383.