ژاپن، سامی ستیزی: تفاوت بین نسخه‌ها

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل
 
جز (۱ نسخه واردشده)
 

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۲۰


اگرچه حضور یهودیان در ژاپن نسبتاً جدید است اما نگاه مردم ژاپن به آنها بسیار منفی است. بدون شک اگر موقعیت ویژه ژاپن به عنوان هم پیمان شکست خورده آلمان پس از جنگ جهانی دوم نبود، تمایلات مخالفت با سلطه یهودیان در ژاپن طی نیم قرن گذشته بسیار بیشتر می شد اما ژاپن طی این مدت مانند یک ایالت آمریکا اداره شده و مردم آن بیشتر به فکر مسائل غیر سیاسی بوده اند. با این وصف گرایشهایی که صهیونیست ها آنها را آنتی سمیتیستی می خوانند، در ژاپن بسیار بالاست.

مرکز استفان روث در گزارشی که درباره آنتی سمیتیسم در ژاپن تهیه کرده، مهمترین کتب و نشریاتی که به زعم مسئولان مرکز، دارای مضامینآنتی سمیتیست یاند را نام برده است. در مقدمه این گزارش آمده است: ژاپن اولین و موفق ترین دولت در زمینه مدرنیزاسیون در منطقه آسیاـ پاسیفک است که در آن یک سنت بسیار قوی آنتی سمیتیستی وجود دارد. نظامیان ژاپنی که بین سالهای 23ـ1918 به شوروی رفته بودند، نخستین نسخه های "پروتکل های زعمای صهیون" را با خود به ژاپن آوردند و این کتاب تاکنون بارها در ژاپن تجدید چاپ شده است. به علاوه نسخه های کتاب "نبرد من" هیتلر نیز از همان سالهای نخست پس از انتشار در آلمان، در ژاپن نیز توزیع شد.

استفان روث در گزارش خود قید می کند که تنفر از یهودیان در ژاپن از طریق کتب نشریات و کاست های صوتی و تصویری رواج می یابد و تنها تفاوت این کشور با سایر کشورهایی که در آنها عقاید آنتی سمیتیستی رایج است، این است که تنفر از طریق اینترنت (Cyberhate)در این کشور هنوز رواج نیافته است. آزادی بیان در ژاپن موجب شده که مطالب آنتی سمیتیستی به صورت گسترده در این کشور منتشر شوند. آزادی در ژاپن به حدی است که حتی گروه مشهور Aumtruth (Supreme)که در سال 1995 با گاز به سیستم حمل و نقل ژاپن حمله کرد، در سال 1997 تبلیغات خود را از سرگرفت.

ماسامی آنو (Masami Uno)رهبر فعالان آنتی سمیتیست در ژاپن است که فعالیت های تبلیغاتی گسترده ای را علیه یهودیان انجام می دهد. البته پیش از وی در میان راستگرایان و چپگرایان ژاپن چهره های آنتی سمیتیست مشهورتری بودند. مرکز استفان روث، Daiichi kikaku shuppan را به عنوان مهمترین ناشر ژاپنی که مطالب آنتی سمیتیستی منتشر می کند، معرفی کرده است.

در دهه 1990 ریا اوتا (Rya ota)نخستین گروه سیاسی آنتی سمیتیستی را در ژاپن تشکیل داد. وی که نشریه Mantraرا منتشر می کرد، تلاش کرد تادر انتخابات شهرداری و پارلمان پیروز شود. اوتا با برخی نشریات راست گرا در آمریکا همکاری کرده تا جبهه ای از مسیحیان مخالف یهود را تشکیل دهد. اوتا کتابهای مهمی چون "طرح یهودیان برای اشغال ژاپن" را منتشر کرده است. فرضیه این کتاب این است که حتی برخی مقامات ارشد ژاپن در خدمت توسعه طلبی یهودیان در ژاپن قرار دارند. ماسامی آنو نیز کتابهایی مانند: افشای شیطان های جهان گرایی مدرن (Revealing The Evils of Modern Golobalism)درباره نقش یهودیان منتشر کرده است.

دیگر کتابهایی که درباره توطئه یهودیان برای کنترل ژاپن طی سالهای دهه 1990 نوشته شده اند، عبارتند از:

ـ 450 سال تهاجم مخفی یهودیان علیه ژاپن (1995) (در این کتاب به تلاش یهودیان از زمان فعالیت استعمارگران پرتغال و اسپانیا در شرق آسیا اشاره شده است).

ـ هشدار درباره شیطان (1995).

ـ فروپاشی ژاپن، ژاپنی های متحیر (1996).

گزارش مرکز استفان روث که مهمترین مرکز رصد اقدامات آنتی سمیتیستی در جهان محسوب می شود، نشان می دهد که بستر آنتی سمیتیسم در ژاپن بسیار فراهم است و میزان نشریات آنتی سمیتیستی در این کشور با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در تحلیل مفصلی درباره آنتی سمیتیسم در ژاپن، آنتی سمیتیسم در این کشور را با بقیه کشورها متفاوت ارزیابی کرده و آن را "آنتی سمیتیسم ذهنی" تعبیر کرده است. نویسنده که این مقاله را به بهانه انتشار کتاب "یهودیان در ذهن ژاپنی ها "نوشته، معتقد است که در ژاپن آنتی سمیتیسم فیزیکی وجود ندارد و علیرغم آنکه تعداد یهودیان در ژاپن بسیار اندک است و مردم ژاپنعملاً آنها را لمس نمی کنند، اما در ذهن آنها، نوعی نگرش بسیار منفی نسبت به یهودیان وجود دارد.

وی برای اثبات این عقیده خود به آمار انتشار کتب مربوط به یهودیان در ژاپن پرداخته و می نویسد: برای مثال در سال 1987، 82 عنوان کتاب درباره یهودیان در ژاپن منتشر شد. موضوعی که تقریباً تمامی نویسندگان این کتابها بر آن تأکید کرده اند، این است که یهودیان یک طرح بزرگ (Grand Plan) برای کنترل جهان دارند و آنها از امکانات ژاپن یا سایر کشورها برای رسیدن به این هدف استفاده می کنند.

علاوه بر آن، وی به توزیع بیش از یک میلیون نسخه از کتاب "یهودیان شیطان" (Evils of The Jews)اثر ماسامی آنو و یهودیان در ذهن ژاپنی ها (Jews in The Japanese mind)اثر دیوید گودمن و ماسانوری میازاوا(David Goodman$$Masanori miyazawa)در سال 87ـ1986 اشاره می کند.

نیویورک تایمز همچنین می نویسد: اگرچه اکثر ژاپنی ها هرگز یک یهودی را ندیده اند اما کتابچه "تاجر ونیزی" اثر شکسپیر که مضمونی ضدیهودی دارد، در میان آنها از محبوبیت زیادی برخوردار است و در واقع این کتابچه که به صورت نمایش در آمده، به بخشی از فرهنگ مدرن ژاپن تبدیل شده است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، ژاپنی ها کتاب خاطرات آنه فرانک را می خوانند اما آن را بیشتر زبان حال مظلومیت ژاپن می دانند که در جنگ جهانی دوم مورد حمله هسته ای آمریکا قرار گرفت و نه مظلومیت یهودیان بدست آلمانها.

گزارش نیویورک تایمز به یک نکته مهم اشاره می کند که وجه تمایز آنتی سمیتیسم ژاپن را با سایر کشورها نشان می دهد. آن نکته آنتی سمیتیسم غیرفیزیکی در ژاپن است. مراکز صهیونیستی هنگام تهیه گزارش و انعکاس اخبار مربوط به آنتی سمیتیسم، هرگونه اقدام فیزیکی ولو در سطحبسیار کوچک را به طور گسترده پوشش می دهند اما در ژاپن چنین اقداماتی تاکنون رخ نداده است و به همین دلیل زمینه مانور برای سازماندهی صهیونیستی وجود ندارد.

شاید یکی از دلایل نگرش منفی ژاپنی ها به یهودیان، نقش یهودیان در سیاستگذاریهای کلان و اساسی این کشور باشد. با توجه به تعداد اندک یهودیان در ژاپن، این دلیل ممکن است پذیرفته نشود اما همان گونه که آلدریک هاما (Aldric Hama)در مقاله "دستهای پنهان یا نقش یهودیان در ژاپن پس از دوره جنگ" می نویسد، یهودیان بدون آنکه دستهای خود را نشان دهند، در سیاستگذاری های توسعه نقش عمده ای دارند. وی در این زمینه به نقش پنهان یهودیان در برنامه نیو دیل (New deal)فرانکلین روزولت اشاره می کند.

وی برای اثبات نظر خود به برنامه هایی که برای غیر نظامی شدن ژاپن پس از جنگ جهانی دوم توسط آمریکا اجرا شده اند اشاره کرده و می نویسد: ژنرال های آمریکایی نظیر داگلاس مک آرتور که این برنامه ها را در ژاپن اجرا کردند تحت فرمان ژنرال چارلز کادوس (Charles Kades)یهودی بودند. وی که مشاور عالی روزولت بود، مسئول اجرای یک چارچوب جدید سیاسی ـ اجتماعی برای ژاپن شد. آلدریک هاما اسامی یهودیانی که در نوشتن قانون اساسی ژاپن پس از جنگ نقش داشتند را نیز ذکر کرده و اصول این قانون که به سود یهودیان است را نیز به صورت مستند آورده است. برای مثال در اصل 14 و 24 به برابری همه ژاپنی ها بدون توجه به نژاد و زبان اشاره می کند.

مآخذ:

  1. www.tav.ac.il/Anti-semitism/asw 97-8/japan.html.
  2. www.nytimes/gst1fulpoge .html?res=
  3. 990CE7D81E38F936.
  4. www.jiyou-shikan.org/e/jewish.html.