همزیستی مسالمت آمیز در اراضی در دوره انتقالی، طرح اسرائیل

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل


یکم: مفهوم کلی

1 ـ ترتیبات انتقالی:

الف) مفهوم ترتیبات انتقالی پنج ساله برای ساکنان عرب فلسطین از دیدگاههای زیر سرچشمه می گیرد:

ـ درمان زخمهای ناشی از کشمکش طولانی و دردناک اعراب و اسرائیل نیاز به وقت دارد و ایجاد اعتماد باید به تدریج صورت گیرد.

ـ اختلاف نظرهای عمیق میان طرفهای ذینفع را نمی توان با یک اقدام کلی برطرف ساخت. این اختلاف نظرها تنها با کوشش برای ایجاد همزیستی مشترک از طریق ترتیبات انتقالی و سپس توافق بر سر وضعیت نهایی برطرف خواهد شد.

ب) دوره انتقالی باید شرایطی را برای:

ـ معاینه و آزمایش ترتیبات مورد توافق برای این دوره از جمله اجرای همه تعهدات.

ـ عادت کردن به واقعیت زندگی مشترک در یک سرزمین.

ـ و ایجاد اعتقاد متقابل فراهم سازد.

ج) ترتیبات انتقالی باید تغییری در واقعیت زندگی اعراب فلسطین در مناطق به وجود آورد. و باید این تغییر با رهنمودهای معینی مشخص شود:

ـ وضعیت نهایی نباید قبل از روشن شدن نتیجه مذاکرات مطرح شود:

ـ در ترتیبات باید با مردم برخورد شود نه با وضعیت سرزمینها.

ـ ترتیبات باید مبتنی بر رعایت دقیق نکات مورد توافق پیش از اجرای آن باشد.

ـ هیچ گونه تغییری در شروط ترتیبات نمی تواند به طور یکجانبه صورت گیرد.

2 ـ همزیستی:

الف) ترتیبات انتقالی مبتنی بر شروط مبنایی است که توافق بر سر نکات زیر را ایجاب می کند:

ـ ایجاد ترتیبات حکومت خودمختار انتقالیبرای ساکنان عرب فلسطینی مناطق.

ـ ابقاء پیوندهای موجود میان یهودا و سامره و منطقه غزه و اسرائیل به صورت فعلی.

تدارک برای همکاری و هماهنگی میان دستگاههای اداری و حکومت خودمختار انتقالی و اسرائیل.

ـ حفظ پیوندهای سنتی موجود میان ساکنان عرب فلسطین و اردن.

ب) در دوره انتقالی:

ـ به ساکنان عرب فلسطین در چارچوب ترتیبات امنیتی حکومت خودمختار انتقالی، فرصتی برای اداره کردن شئونات خاص خود در اکثر زمینه ها و طبق ترتیبات داده خواهد شد.

ـ اسرائیل بقیه سلطه ها و مسئولیتها را برای خود حفظ خواهد کرد.

ـ اسرائیلیها به عنوان یک حق برای آنها به زندگی و اقامت خود در مناطق ادامه خواهند داد.

تنها مسئول امنیت با تمام صور آن ـ خارجی، داخلی، امنیت عمومی اسرائیل خواهد بود.

دوم: ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی:

1 ـ متد:

دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی که مورد توافق طرفهای ذینفع قرار خواهد گرفت باید به طور توافقی تشکیل شود.

2 ـ ساختار و اقدامات:

الف) دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی ماهیت اداری ـ پرسنلی خواهد داشت.

ب) تشکیلات ساختاری و پرسنلی اصلی ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی در جریان مذاکرات تعیین خواهد شد.

3 ـ قدرت:

قدرت دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار در مورد ساکنان عرب فلسطین در یهودا وسامره و منطقه غزه اعمال خواهد شد.

4 ـ اختیارات و مسئولیتها:

الف) اسرائیل در مذاکرات، مذاکره در مورد تفویض اختیارات و مسئولیتها را به دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار در زمینه عملی زیر پیشنهاد خواهد کرد (و این منوط به توافق در مورد مفهوم کلی ساختار و ترتیبات همکاری و هماهنگی و نیز جنبه های مربوط به اردن است):

1 ـ اداره دادگستری ـ نظارت بر سیستم اداری محلی در مناطق، و برخورد با مسائل مربوط به سیستم شکایات و ثبت شرکتها و شراکتها.

2 ـ مسائل کارمندان اداری ـ استخدام کارمندان و شرایط کار آنها (دستگاه اداری غیرنظامی ساکنان یهودا و سامره و غزه در حال حاضر در چارچوب مدیریت غیرنظامی وابسته به حکومت نظامی حدود بیست هزار پرسنل دارد).

3 ـ کشاورزی ـ رشته های مختلفی از کشاورزی و ماهیگیری و غیره.

4 ـ آموزش و فرهنگ ـ راه اندازی شبکه مدارس در مناطق از شیرخوارگاهها تا آموزش عالی و نظارت بر فعالیتهای فرهنگی، هنری و ورزشی.

5 ـ بودجه و مالیات ـ (تهیه) بودجه کارهای اداری، مالیات بر دارایی و مالیات مستقیم.

6 ـ بهداشت ـ اداره کردن بیمارستانها و مطبها و راه اندازی خدمات بهداشتی و نهادهای مربوط به بهداشت عمومی.

7 ـ صنعت و بازرگانی و جهانگردی ـ توسعه صنعت و حرف و بازرگانی و خدمات توریستی.

8 ـ کار و خدمات اجتماعی ـ اداره کردن خدمات اجتماعی و خدمات کار و استخدام.

9 ـ پلیس محلی ـ به کارگیری نیروهای پلیس محلی برای امور جنایی و حفظ و نگهداری از زندانها برای مجرمینی که در دادگاههای مناطق محکوم شده اند.

10 ـ وسایل نقلیه و ارتباطات ـ حفظ و نگهداری از وسایل نقلیه و خدمات پستی محلی.

11 ـ امور شهرداری ـ اداره کردن فعال مسائلمربوط به شهرداریهای عربی از جمله آبرسانی، مسکن، لوله های فاضل آب و برق رسانی.

12 ـ امور دینی ـ ارائه خدمات دینی به تمامی طوایف دینی ساکنان عرب در یهودا، سامره و منطقه غزه.

می توان به تدریج اختیارات و مسئولیتها را طبق توافق و همان گونه که در مذاکرات تعیین می شود به دستگاههای اداری مشخصی واگذار کرد.

ب) همکاری و هماهنگی.

1 ـ ترتیبی داده خواهد شد که همکاری و هماهنگی میان دستگاههای مشخصی و اسرائیل در زمینه های معینی که منفعت مشترک دارد تأمین گردد.

2 ـ بنابراین، دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی در زمینه های تخصص خود به سه طریق عمل خواهد کرد:

ـ به طریق مناسب در زمینه های مشخصی برای دستگاههای مورد توافق.

ـ با هماهنگی اسرائیل در زمینه های مشخص، منظور با هماهنگی برنامه ریزیهای مشترک.

ـ با همکاری با اسرائیل در زمینه های مشخص. همکاری به معنی کار مشترک از عالی ترین سطوح برنامه ریزی تا پایین ترین سطوح اجرایی.

5 ـ بقیه اختیارات و مسئولیتها:

الف ـ اختیارات و مسئولیتهایی که به دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی واگذار نمی شود، در اختیار اسرائیل به عنوان منشأ قدرت باقی می ماند. اختیارات و مسئولیتهای دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختاری انتقالی بر نیروهای دفاعی اسرائیل و یا غیرنظامیان اسرائیلی در یهودا، سامره و منطقه غزه و همچنین بر اعراب فلسطین ساکن قدس پایتخت اسرائیل که جزء مناطق نیست جاری نمی شود.

ب) امنیت.

ـ مسئولیت حفظ امنیت خارجی و داخلی و همچنین نظم عمومی تنها به عهده اسرائیل است.

ـ در زمینه نظم عمومی، میان مقامات مربوطه اسرائیل و نیروی پلیس محلی همکاری موجودخواهد بود.

ج) قوانین:

ـ قوانین و دستورالعملهای جاری در یهودا، سامره و منطقه غزه و تمامی اختیارات ناشی از آنها، همچنان لازم الاجرا باقی خواهد ماند.

ـ اختیارات قانونگذاری در زمینه های کار دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی طبق توافق تعیین خواهد شد و همانگونه که در فوق ذکر شد این مطلب منوط به هماهنگی و همکاری با اسرائیل است.

مأخذ:

  1. نشریه مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه، اسفند 1371.