اسمیت، گلدوین (1910-1823): تفاوت بین نسخه‌ها

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل
 
جز (۱ نسخه واردشده)
 
(بدون تفاوت)

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۶:۳۸


گلدوین اسمیت (Goldwin Smith) مورخ و مصلح تربیتی انگلیسی و نمونه ای از یکصهیونیست غیریهودی لیبرال و یهودستیز است. اسمیت در سال 1878 مقاله ای نوشت که در آن اظهار کرده بود یهودیت، دینی قبیله ای و بسته است و پای بندی یهودیان به این دین در دوره پراکندگی شان بر تعصب آنان افزوده است. اسمیت اضافه کرده است که یهودیت مضمون اخلاقی خود را از دست داده است و جز مضمونی نژادی چیزی برایش نمانده است؛ یعنی پای بندی یهودیان به دینشان در واقع فقط یک تعصب نژادی است.

یهودیان ملتی اندام وار و منسجم هستند؛ اما ملت اندام واری که مطرود در مورد تنفر دیگر ملت هاست. امکان ندارد که یهودیان در وفاداری خود به دولت های اروپایی میزبان خود، شهروندانی صادق باشند. لذا، وجود آنان برای سرزمینی که در آن به سر می برند، خطری سیاسی است (این همان افکار سیاسی مطرح شده در ادبیات صهیونیستی و یهودستیز است).

اسمیت، مانند بیشتر صهیونیست های معاصر خود (از یهودی و غیریهودی) معتقد بود که حل مسأله شرق از طریق ارتباط دادن آن به مسأله یهود امکان پذیر است. او اعتقاد داشت که بازگشت یهودیان بسیار منزوی (یهودیان یدیشی) اروپای شرقی به فلسطین امکان پذیر است و بر این کار نیز دو فایده مترتب است:

1. خروج جمعیت سربار یهودی از جوامع غربی، به ادغام و همگونی کامل یهودیان همانند شده در جامعه اروپایی کمک می کند.

2. وضعیت یهودیان به عنوان قومیتی جدا و منزوی (مثل یونانیان) نیز مشخص می شود و آنان خلأ ناشی از فروپاشی عثمانی را پر خواهند کرد.

باید در نظر داشت که اسمیت نیز پدیده دوصهیونیسم وطنی و وطن گزین را کشف کرده بود و بر بسیاری از آراء و نظریات صهیونیستی حتی پیش از انتشار کتاب دولت یهود نوشته هرتزل، دست گذاشته بود.

مأخذ:

  1. المسیری، عبدالوهاب: دایره المعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم، ترجمه مؤسسه مطالعات و پژوهش های تاریخ خاورمیانه، دبیرخانه کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، جلد ششم، چاپ اول، پاییز 1382.