کوهن، آرتور (1987 ـ 1928)

از دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل


آرتور کوهن (Artur chohen) رمان نویس، ناشر، تاریخ نگار هنر و متکلم یهودی آمریکایی که در نیویورک به دنیا آمد و تحصیلات عالی خود را در مدرسه عالی الهیات این شهر تکمیل کرد. در سال1951 و 1956 نوندای پرس و میریدیان بوکس را تأسیس کرد و در سال 1960 انتشارات اکس لیبریس را برپا نمود و تا سال 1974 به عنوان نویسنده در آن کار کرد. تمامی انتشارت وی از مراکز مهم نشر در ایالات متحده بودند. کوهن در زمینه مسائل مربوط به یهودیان مقالات فراوانی نوشت و همچنین رمانهای بسیاری را در زمینه یهودیان و غیریهودیان به رشته تحریر درآورد.

مهم ترین نوشته وی "یهودی طبیعی و یهودی غیرطبیعی و خرافی" (1962) بود که در آن به این مسأله اشاره کرد که فکر و وجدان یهودی (از دوران روشنگری) شخص یهودی را پدیده ای انسانی، طبیعی، عادی و کاملاً سرگرم توجهات و دغدغه های اجتماعی و سیاسی اش می بیند. این یعنی کنار گذاشتن آنچه که کوهن آن را "یهودی خرافی" می نامد؛ یعنی یهودی میثاقی که گمان می کند در گذشتن و فراروی از طبیعت و ماده به عنوان وظیفه ای واجب بر دوش او نهاده شده است.

وظیفه الهیات یهودی تأکید بر یهودی خرافی است؛ کسی که از طبیعت و تاریخ فراتر می رود و گویی هیچ رابطه ای با این دنیا یا این زمان ندارد. به عقیده کوهن اگر این تحول [عادی سازی یهود] صورت نپذیرد، یهودیت محکوم به فنا خواهد بود؛ و آنچه این امر را ضروری تر می کند نسل کشی نازیستی یهودیان است که بسیاری از پایه های ایمانی یهودیان را درهم ریخت. این چیزی است که ردپای آن در داستانهای کوهن دیده می شود.

باید در نظر داشت که عنصر فراطبیعی و فراتاریخی، تنها خدا نیست بلکه خدا و یهودی خرافی است. شیوه کوهن شیوه حلول گرایی افراطی است که تنها یهودیان را در دایره قداست جای می دهد. کوهن تا آنجا پیش می رود که یهودی را مرکز حلول الهی می داند. در این اعتقاد نشانه های الهیات مسیحی وجود دارد؛ با این تفاوت که الهیات مسیحی حلول را در مسیح که به صلیب کشیده شد و برخواهد خواست می بیند (و از این رو حلولی موقت و محدوداست) اما کوهن همه یهودیان را موضع حلول می داند.

کوهن خواستار بازسازی یهودیت شد و این وظیفه ای دشوار پس از نسل کشی نازیستی بود، اما انجام ندادن آن نیز معنایی جز واگذاردن یهودیت در قبضه ایمان کور و احساسات ابتدایی نداشت. کوهن در کتاب "امری هولناک: تفسیری دینی از نسل کشی" روشن می کند که حمایت از یهودیت ابتدایی بازسازی یهودیت به عنوان دینی فراتر از طبیعت را غیرممکن می سازد.

در نظریات کوهن مطلب تازه ای دیده نمی شود و نظریات وی باز تولید بسیاری از اندیشه های کابالایی لوریانی است، اما اهمیت آن در تأکید بر خرافی و خارق العاده بودن یهودیان است که انسانیت آنها را منکر می شود؛ چه تقدیس آنها یعنی انکار انسان بودن آنها و این کاری است که یهودستیران انجام می دادند. این هم نمونه دیگری از اشتراک اندیشه نازیستی و تفکر صهیونیستی که هر دو تفکری مشیحانی و سکولار هستند.

اشاره به این موضوعات در داستانهای کوهن به چشم می خورد: "سالهای نجار" (1967)، "در روزگار سیمون اشترن" (1973)، "قهرمان دوران خویش" (1976)، "سرقت ها" (1980) و "زنی بزرگ" (1983).

آرتور کوهن کتابی را نیز با نام اندیشه های دینی معاصر یهود همراه با پل مندیس به رشته تحریر درآورد.

مأخذ

  1. المسیری، عبدالوهاب: دایره المعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم، ترجمه مؤسسه مطالعات و پژوهشهای تاریخ خاورمیانه، دبیرخانه کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، جلد پنجم، چاپ اول، پاییز 1382.