همزیستی مسالمت آمیز در اراضی در دوره انتقالی، طرح اسرائیل
محتویات
یکم: مفهوم کلی
1 ـ ترتیبات انتقالی:
الف) مفهوم ترتیبات انتقالی پنج ساله برای ساکنان عرب فلسطین از دیدگاههای زیر سرچشمه می گیرد:
ـ درمان زخمهای ناشی از کشمکش طولانی و دردناک اعراب و اسرائیل نیاز به وقت دارد و ایجاد اعتماد باید به تدریج صورت گیرد.
ـ اختلاف نظرهای عمیق میان طرفهای ذینفع را نمی توان با یک اقدام کلی برطرف ساخت. این اختلاف نظرها تنها با کوشش برای ایجاد همزیستی مشترک از طریق ترتیبات انتقالی و سپس توافق بر سر وضعیت نهایی برطرف خواهد شد.
ب) دوره انتقالی باید شرایطی را برای:
ـ معاینه و آزمایش ترتیبات مورد توافق برای این دوره از جمله اجرای همه تعهدات.
ـ عادت کردن به واقعیت زندگی مشترک در یک سرزمین.
ـ و ایجاد اعتقاد متقابل فراهم سازد.
ج) ترتیبات انتقالی باید تغییری در واقعیت زندگی اعراب فلسطین در مناطق به وجود آورد. و باید این تغییر با رهنمودهای معینی مشخص شود:
ـ وضعیت نهایی نباید قبل از روشن شدن نتیجه مذاکرات مطرح شود:
ـ در ترتیبات باید با مردم برخورد شود نه با وضعیت سرزمینها.
ـ ترتیبات باید مبتنی بر رعایت دقیق نکات مورد توافق پیش از اجرای آن باشد.
ـ هیچ گونه تغییری در شروط ترتیبات نمی تواند به طور یکجانبه صورت گیرد.
2 ـ همزیستی:
الف) ترتیبات انتقالی مبتنی بر شروط مبنایی است که توافق بر سر نکات زیر را ایجاب می کند:
ـ ایجاد ترتیبات حکومت خودمختار انتقالیبرای ساکنان عرب فلسطینی مناطق.
ـ ابقاء پیوندهای موجود میان یهودا و سامره و منطقه غزه و اسرائیل به صورت فعلی.
تدارک برای همکاری و هماهنگی میان دستگاههای اداری و حکومت خودمختار انتقالی و اسرائیل.
ـ حفظ پیوندهای سنتی موجود میان ساکنان عرب فلسطین و اردن.
ب) در دوره انتقالی:
ـ به ساکنان عرب فلسطین در چارچوب ترتیبات امنیتی حکومت خودمختار انتقالی، فرصتی برای اداره کردن شئونات خاص خود در اکثر زمینه ها و طبق ترتیبات داده خواهد شد.
ـ اسرائیل بقیه سلطه ها و مسئولیتها را برای خود حفظ خواهد کرد.
ـ اسرائیلیها به عنوان یک حق برای آنها به زندگی و اقامت خود در مناطق ادامه خواهند داد.
تنها مسئول امنیت با تمام صور آن ـ خارجی، داخلی، امنیت عمومی اسرائیل خواهد بود.
دوم: ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی:
1 ـ متد:
دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی که مورد توافق طرفهای ذینفع قرار خواهد گرفت باید به طور توافقی تشکیل شود.
2 ـ ساختار و اقدامات:
الف) دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی ماهیت اداری ـ پرسنلی خواهد داشت.
ب) تشکیلات ساختاری و پرسنلی اصلی ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی در جریان مذاکرات تعیین خواهد شد.
3 ـ قدرت:
قدرت دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار در مورد ساکنان عرب فلسطین در یهودا وسامره و منطقه غزه اعمال خواهد شد.
4 ـ اختیارات و مسئولیتها:
الف) اسرائیل در مذاکرات، مذاکره در مورد تفویض اختیارات و مسئولیتها را به دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار در زمینه عملی زیر پیشنهاد خواهد کرد (و این منوط به توافق در مورد مفهوم کلی ساختار و ترتیبات همکاری و هماهنگی و نیز جنبه های مربوط به اردن است):
1 ـ اداره دادگستری ـ نظارت بر سیستم اداری محلی در مناطق، و برخورد با مسائل مربوط به سیستم شکایات و ثبت شرکتها و شراکتها.
2 ـ مسائل کارمندان اداری ـ استخدام کارمندان و شرایط کار آنها (دستگاه اداری غیرنظامی ساکنان یهودا و سامره و غزه در حال حاضر در چارچوب مدیریت غیرنظامی وابسته به حکومت نظامی حدود بیست هزار پرسنل دارد).
3 ـ کشاورزی ـ رشته های مختلفی از کشاورزی و ماهیگیری و غیره.
4 ـ آموزش و فرهنگ ـ راه اندازی شبکه مدارس در مناطق از شیرخوارگاهها تا آموزش عالی و نظارت بر فعالیتهای فرهنگی، هنری و ورزشی.
5 ـ بودجه و مالیات ـ (تهیه) بودجه کارهای اداری، مالیات بر دارایی و مالیات مستقیم.
6 ـ بهداشت ـ اداره کردن بیمارستانها و مطبها و راه اندازی خدمات بهداشتی و نهادهای مربوط به بهداشت عمومی.
7 ـ صنعت و بازرگانی و جهانگردی ـ توسعه صنعت و حرف و بازرگانی و خدمات توریستی.
8 ـ کار و خدمات اجتماعی ـ اداره کردن خدمات اجتماعی و خدمات کار و استخدام.
9 ـ پلیس محلی ـ به کارگیری نیروهای پلیس محلی برای امور جنایی و حفظ و نگهداری از زندانها برای مجرمینی که در دادگاههای مناطق محکوم شده اند.
10 ـ وسایل نقلیه و ارتباطات ـ حفظ و نگهداری از وسایل نقلیه و خدمات پستی محلی.
11 ـ امور شهرداری ـ اداره کردن فعال مسائلمربوط به شهرداریهای عربی از جمله آبرسانی، مسکن، لوله های فاضل آب و برق رسانی.
12 ـ امور دینی ـ ارائه خدمات دینی به تمامی طوایف دینی ساکنان عرب در یهودا، سامره و منطقه غزه.
می توان به تدریج اختیارات و مسئولیتها را طبق توافق و همان گونه که در مذاکرات تعیین می شود به دستگاههای اداری مشخصی واگذار کرد.
ب) همکاری و هماهنگی.
1 ـ ترتیبی داده خواهد شد که همکاری و هماهنگی میان دستگاههای مشخصی و اسرائیل در زمینه های معینی که منفعت مشترک دارد تأمین گردد.
2 ـ بنابراین، دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی در زمینه های تخصص خود به سه طریق عمل خواهد کرد:
ـ به طریق مناسب در زمینه های مشخصی برای دستگاههای مورد توافق.
ـ با هماهنگی اسرائیل در زمینه های مشخص، منظور با هماهنگی برنامه ریزیهای مشترک.
ـ با همکاری با اسرائیل در زمینه های مشخص. همکاری به معنی کار مشترک از عالی ترین سطوح برنامه ریزی تا پایین ترین سطوح اجرایی.
5 ـ بقیه اختیارات و مسئولیتها:
الف ـ اختیارات و مسئولیتهایی که به دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی واگذار نمی شود، در اختیار اسرائیل به عنوان منشأ قدرت باقی می ماند. اختیارات و مسئولیتهای دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختاری انتقالی بر نیروهای دفاعی اسرائیل و یا غیرنظامیان اسرائیلی در یهودا، سامره و منطقه غزه و همچنین بر اعراب فلسطین ساکن قدس پایتخت اسرائیل که جزء مناطق نیست جاری نمی شود.
ب) امنیت.
ـ مسئولیت حفظ امنیت خارجی و داخلی و همچنین نظم عمومی تنها به عهده اسرائیل است.
ـ در زمینه نظم عمومی، میان مقامات مربوطه اسرائیل و نیروی پلیس محلی همکاری موجودخواهد بود.
ج) قوانین:
ـ قوانین و دستورالعملهای جاری در یهودا، سامره و منطقه غزه و تمامی اختیارات ناشی از آنها، همچنان لازم الاجرا باقی خواهد ماند.
ـ اختیارات قانونگذاری در زمینه های کار دستگاههای ترتیبات حکومت خودمختار انتقالی طبق توافق تعیین خواهد شد و همانگونه که در فوق ذکر شد این مطلب منوط به هماهنگی و همکاری با اسرائیل است.
مأخذ:
- نشریه مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه، اسفند 1371.